پایگاه خبری بهار نیوز 24 شهريور 1400 ساعت 10:52 https://www.baharnews.ir/news/294088/چرا-دیابتی-معرض-بیماریی-قلبی-هستند -------------------------------------------------- عنوان : چرا دیابتی ها در معرض بیماریی قلبی هستند؟ -------------------------------------------------- متن : گروه جامعه: در مبتلایان به دیابت قندی، احتمال ابتلا به بیماری های قلبی بسیار بالاست و داده های انجمن ملی قلب آمریکا نشان می‌دهد که ۶۵ درصد از افراد مبتلا به دیابت بر اثر ابتلا به نوعی از بیماری قلبی یا سکته جان خود را از دست می دهند.به گزارش ایسنا، ابتلا به دیابت نوع دو با افزایش دو تا چهار برابری ابتلا به بیماری های قلبی مرتبط است و یکی از علل اصلی مرگ در این افراد است.   بررسی ها نشان می دهد که چندین فاکتور سلامت از جمله دیابت، فشار خون بالا، استعمال سیگار، افزایش سطح کلسترول و سابقه خانوادگی بیماری قلبی اولیه، می تواند احتمال ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش دهد.به طور کلی، اگر در فردی فاکتورهای خطرزای بیشتری برای ابتلا به بیماری قلبی وجود داشته باشد، احتمال مرگ ناشی از این بیماری نیز بیشتر است. چرا دیابتی ها در معرض بیماریهای قلبی هستند؟ یکی از شایع ترین علل بروز بیماری قلبی در مبتلایان به دیابت، سفت شدن عروق کرونر یا تصلب شرایین است. تصلب شرایین، رسوب کلسترول در رگ های خونی است که اکسیژن و مواد مغذی مورد نیاز قلب را تامین می کنند. با تجمع بیشتر این پلاکت ها و رسوبات، ترومبوز ایجاد شده که منجر به انسداد کامل رگ های خونی و در نتیجه باعث حمله قلبی می شود. بسته به شدت بیماری قلبی، چندین روش درمانی برای بیماران قلبی مبتلا به دیابت وجود دارد. این بیماران به طور منظم از داروهای رقیق کننده خون و کاهنده کلسترول در کنار داروهای دیگر استفاده می کنند. توصیه هایی برای پیشگیری از بیماری قلبی در مبتلایان به دیابت به گزارش ایسنا به نقل از هندوستان تایمز، همواره بر این موضوع تاکید شده که "پیشگیری بهتر از درمان است" و بهترین راه پیشگیری از ابتلا به بیماری های قلبی این است که به خوبی از خود مراقبت کرده و بیماری دیابت را تحت کنترل داشته باشیم. برخی از مراقبت‌های مهم برای این بیماران عبارتند از: - کنترل قند خون - کنترل فشار خون و در صورت لزوم مصرف داروهای کاهنده فشار خون - کنترل سطح کلسترول خون با کمک رژیم غذایی، ورزش و در صورت لزوم مصرف دارو - کنترل وزن - تحرک داشتن - رعایت رژیم غذایی مناسب برای قلب - خودداری از استعمال سیگار - کاهش استرس مثلا با انجام تمرینات نظیر یوگا