به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۲/۱۴ ساعت ۰۸:۳۰
کد مطلب : ۱۱۰۹۸
خبر «نوار ۸ ميليوني» را منبع نزديك به احمدي‌نژاد به ما داد

فواد صادقي: اطلاعاتي- امنيتي نيستيم

گروه سياسي- رسانه‌‌ها: مهمان شماره شنبه ستون «سين جيم» روزنامه قانون فواد صادقي است. خبرنگاري كه اين روزها نامش بيش از همه فعالان عرصه رسانه در كشور شنيده مي‌شود. چهره اي كه به افشاگري رسانه اي شهرت دارد و با وجود چندين افشاگري پر سر و صدا همچنان در تهران به فعاليت خود ادامه مي‌دهد. خبر چند روز پيش سايت «بازتاب امروز» كه البته از سوي نهاد رياست جمهوري تكذيب شد زلزله اي رسانه اي در كشور ايجاد كرد. با فواد صادقي به گفت و گو نشستيم تا احتمال همكاري وي و مجموعه اش با محفل‌هاي امنيتي و اطلاعاتي را بررسي كنيم. صادقي هم بسيار آرام و منطقي پاسخ ما را داد.
فواد صادقي: اطلاعاتي- امنيتي نيستيم
* آقاي صادقي، معتقديم ممكن است شما با برخي محافل اطلاعاتي و امنيتي روابط خاصي داشته باشيد و از آن محافل اخبار و اطلاعات خاصي دريافت و منتشر مي‌كنيد. در واقع از يك رانت خبري اطلاعاتي سود مي‌بريد. آيا اين گونه است؟
- هر خبرنگاري به صورت حرفه اي منابعي دارد و اين منابع در قسمت‌هاي مختلفي حضور دارند. من ۱۰ سال است در حوزه رسانه فعاليت دارم. در سايت‌هاي خبري درجه اول و ممتاز فعاليت كرده ام و منابع خود را دارم. هر كس كه بافت و ساختار دستگاه‌هاي اطلاعاتي در جمهوري اسلامي را بشناسد مي‌داند كه اين گونه نيست كه دستگاه‌هاي اطلاعاتي همكاري براي انتشار اخبار با رسانه‌ها داشته باشند.

* چرا؟

- فعاليت دستگاه‌هاي اطلاعاتي عمدتا در جلوگيري از انتشار اخبار است نه منتشر كردن آن و آنان هيچ ارتباطي با خبرنگاران ندارند. البته با خبرنگاراني كه خط رسمي آنان را دنبال مي‌كنند بده بستان خبري دارند.

* پس مي‌توانم بگويم كه ممكن است شما دنباله‌رو همان خط رسمي هستيد و از رانت خبري آنان استفاده مي‌كنيد؟
- از مواضع سياسي و خط سيري كه من در فعاليت رسانه اي خود داشته ام به هيچ عنوان نمي توان استنباط كرد كه ممكن است با محافل خاص اطلاعاتي و امنيتي ارتباط داشته باشم. شما مي‌توانيد بگویيد كه برخي رسانه‌ها مانند كيهان از اين رانت خبري استفاده مي‌كنند و ارتباط سازماندهي شده دارند. اما ما كه از ابتداي دولت نهم منتقد دولت بوديم ؛ طبيعتا وزارت اطلاعات همين دولت با ما تعامل و همكاري نخواهد داشت. در اين مدت هم بسيار تلاش كردند كه فعاليت رسانه اي ما را متوقف كنند.

* اما وزارت اطلاعات در موارد متعددي نشان داده كه با دولت خيلي هم همسو نيست؟

- نه. به اين جهت همسو با دولت نيست كه دچار اختلافات دروني خود هستند. اما در مانع تراشي براي ما بسيار هم در يك راستا حركت كردند. در سال ۸۸ ما را فيلتر كردند و همكاران ما را بازداشت كردند. در چند مرحله هم توقيف شديم و محدوديت‌هاي زيادي بر ما تحميل شد.

* اما فكر مي‌كنم بسياري از اخباري را كه شما منتشر مي‌كنيد اگر به طور مثال ما منتشر كنيم برخورد شديدتري با ما صورت مي‌گيرد؟

- بعيد مي‌دانم اين طور باشد. اما تفاوت ما با بسياري از افراد و رسانه‌ها در اين است كه اولا هزينه كارهايمان را مي‌پردازيم و در ثاني هزينه‌هاي پرداختي را رسانه اي نمي كنيم. در همين مورد اخير نوار ۸ميليوني برخوردي كه با ما صورت گرفت شديدترين برخورد ممكن بود. هم رسانه ما متوقف شد و هم مدير مسئول برايش مشكل پيش آمد.

* براي خود شما چطور؟

- بنده هم احضار شدم ولي بر اساس قوانين مدير مسئول بايد پاسخگوي عملكرد سايت باشد و اكنون براي ايشان مشكلاتي به وجود آمده است.

* يعني فواد صادقي منكر هرگونه رابطه با سيستم‌هاي امنيتي و اطلاعاتي است؟

- نمي توان گفت با هيچ گروه اطلاعاتي و امنيتي در رابطه نيستيم. ما با دستگاه‌هاي قضايي و اطلاعاتي ناگزير به تعامل هستيم زيرا سوژه آنهاييم و هر هفته در مورد ما جلسه دارند و تعيين تكليف مي‌كنند. برخورد مي‌كنند و خط قرمزهاي جديد تعريف مي‌كنند.

*منظور من از تعامل همان همكاري و كسب خبر است؟

- خير. به هيچ عنوان. معمولا اخباري هم كه از اين محافل به بيرون درز مي‌كند خبرهايي است كه احتمال دروغ بودنش بسيار زياد است. چون بسيار جهت دار و در راستاي اهداف خاصي است و اگر بخواهيد حرفه اي كار كنيد به اخباري كه از اين سيستم بيرون مي‌آيد نبايد اعتماد کرد.

* پس ممكن است اخباري از آن محافل به دست شما رسيده باشد كه به دليل احتمال كذب بودن از آن استفاده نكرديد؟

- بله . اخبار فراواني مي‌آيد از طريق ايميل يا شنيده‌ها كه بسياري قابل انتشار نيست و بسياري ديگر هم غيرقابل اتكاست.

* شما خبر نوار ۸ ميليوني را از چه منبعي به دست آورديد؟

- خبر نوار را از منبع نزديك به خود آقاي احمدي‌نژاد به دست آورديم كه قبلا هم به ما اخباري داده بود كه صحت داشت مانند ادعاي ۵ برابر شدن يارانه‌ها توسط رئيس دولت كه ما ۵ روز پيش از اعلام آن توسط احمدي‌نژاد منتشر كرديم.

* شما چقدر به صحت خبر نوار اعتماد داشتيد؟

- ببينيد منابع ما اعلام كردند كه حتي آقاي مشايي هم نمي داند كه احمدي نژاد دقيقا چه چيزي در دست دارد. اينكه چه مقدار بلوف باشد و چه مقدار واقعيت مشخص نيست.

* اكنون سايت بازتاب امروز غير فعال است؟

- اين چند روز را فعاليت نمي كنيم تا با تعامل با دستگاه‌هاي ذي ربط مشكل را حل کنیم.

* يعني سايت دوباره آغاز به كار مي‌کند؟

- بله. قطعا ما انشاا... دوباره فعاليت خود را از سر مي‌گيريم.

*آقاي صادقي شما با آقاي‌ هاشمي ارتباط خاصي داريد؟

- ما تيمي بوديم كه از دانشگاه امير كبير در دهه ۷۰ شروع به فعاليت كرديم و همزمان با آقايان ‌هاشمي و محسن رضايي و ميرحسين موسوي و بسياري از شخصيت‌هاي نظام ارتباط برقرار كرديم و تعامل داشتيم. در بين سال‌هاي ۸۱ تا ۸۵ با آقاي رضايي سايت بازتاب اول را به صورت كار مشترك آغاز كرديم و بعد از پلمب بازتاب، سايت تابناك را راه اندازي كرديم اما در آستانه انتخابات دهم يعني سال ۸۷ سايت تابناك از تيم ما گرفته و به گروه ديگري سپرده شد. از سال ۸۸ ما سايت آينده نيوز را به صورت كاملا مستقل راه اندازي كرديم و بازتاب امروز هم در ادامه همان آينده‌نيوز است. ما رسانه اي مستقل هستيم اما در سال ۸۸ از آقاي مهندس موسوي حمايت كرديم و در انتخابات پيش رو هم اگر آقايان‌هاشمي و خاتمي كانديدا شوند از اين دو عزيز حمايت خواهيم كرد.

* بحث من حمايت نيست. منظورم رابطه اي خاص و نزديك با آقاي‌هاشمي است.

- رابطه خاص خير. نه رابطه خانوادگي داريم و نه رابطه تشكيلاتي. اما ما ديدگاه‌هاي ايشان را مي‌پسنديم و ايشان هم به ما لطف دارند و چند بار مصاحبه داشتند و گاهي ديدار و رايزني صورت مي‌گيرد.

* الان در مشكلي كه براي سايت بازتاب‌امروز به وجود آمده آقاي‌هاشمي كمك خاصي نکرده اند؟

- نه، ما از ايشان چنين درخواستي داشته ايم و نه ايشان اقدامي انجام داده اند. معمولا در اين ۴ سال اگر هم آقاي‌هاشمي براي كسي وساطتي كرده اند نتيجه معكوس بوده است. چون دستگاه‌هاي اطلاعاتي و امنيتي روي ايشان حساسيت خاصي دارند. انشاا... خودمان مشكلمان را حل مي‌كنيم.

۱۳۹۲/۰۲/۱۴ ۰۸:۵۸
درود بر تو (43532)
۱۳۹۲/۰۲/۱۴ ۰۹:۰۰
احسنت فواد خان! که انصافا نماد استقلال فکری دانشگاهیان در دفاع از جمهوری اسلامی هستید. (43533)
۱۳۹۲/۰۲/۱۴ ۱۱:۳۳
تنها وب سایت حال حاضر که راستگو می‌باشد و می‌توان به اخبار این اتکا کرد، همین بازتاب می‌باشد. امیدوارم که آقای صادقی اینبار هم موفق شوند و مردم بتوانند مثل همیشه از اخبار واقعی آگاه شوند. (43542)
ناقوس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۲/۱۴ ۱۲:۰۳
فواد صادقی یک شیطان مجسم در عرصه خبر است. ایشان از هوش بسیار بالایی در کار خبر بهره مند است اما چه سود که سلامت نفس ندارند....افسوس (43557)
۱۳۹۲/۰۲/۱۴ ۱۵:۳۲
ساکت لطفا. (43658)
۱۳۹۲/۰۲/۱۴ ۱۲:۲۵
فواد عشق مني . اگر بازتاب براي هميشه بسته بشه من دق ميكنم. مقالات آقاي صادقي و آقاي كلانتري فوق العاده هستند. نمي دونم چرا هرچي بازتاب ميگه عينا تو كشور اتفاق ميافته به خاطر همينه ... (43569)
سعید
۱۳۹۲/۰۲/۱۴ ۱۲:۳۳
امیدوارم در راه خطیر آگاه سازی جامعه و انتشار اخبار صحیح موفق باشید بازتاب از معدود رسانه های مورد اعتماد است (43572)
پدرام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۲/۱۴ ۱۶:۱۱
ولی من هنوز بهش شک دارم. مگه می شه سایتی فیلتر باشه و همزمان تیم اون با خیال راحت مطلب منتشر کنند (43680)