به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۱۳:۴۳
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۶/۲۲ ساعت ۱۶:۰۹
کد مطلب : ۱۵۹۹۶
رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس:

آزادی بیان، اعتراض و اعتصاب حق مردم است

گروه سياسي: يك نماینده اصولگراي تهران در مجلس با بیان اینکه “شهروندان کشور ایران دارای حقوق مختلفی هستند”، اظهار کرد: از جمله حقوق سیاسی شهروندان می‌توان به حق اعتصاب، حق اعتراض‌، آزادی بیان و حق شرکت در انتخابات اشاره کرد.
آزادی بیان، اعتراض و اعتصاب حق مردم است
حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی‌مقدم در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه “در قانون اساسی حقوق مردم به خوبی تبیین شده است”، خاطرنشان کرد: از جمله حقوقی که یک عضو و شهروند باید داشته باشد، حق زندگی و حق معیشت است. وی حق داشتن کار را از دیگر حقوق شهروندی دانست و افزود: یک شهروند ایرانی باید علاوه بر حق داشتن کار، حق انتخاب محل کار خود را نیز داشته باشد. اگر بخواهیم حقوق اقتصادی هر شهروند را در نظر بگیریم، حق انتخاب شغل از اساسی‌ترین حقوقی است که یک شهروند ایرانی باید داشته باشد.

مصباحی‌مقدم با اشاره به دیگر حقوق اساسی یک شهروند ایرانی خاطرنشان کرد: اگر به حقوق اساسی توجه داشته باشیم حق ورود به انتخابات و کاندیدا شدن از جمله حقوقی است که یک شهروند ایرانی از آن برخوردار است. حق رای دادن – چه برای مردها و چه برای زنان – و همچنین زندانیان و نظامیان از دیگر حقوقی است که مردم ایران دارند. این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه “در قانون اساسی جمهوری اسلامی حق اعتصاب به رسمیت شناخته شده است”، اظهار کرد: در قانون اساسی کشور ما حق اعتصاب از جمله حقوق شهروندی به حساب می‌آید بواسطه این قانون حق اعتراض مردم از مسیرهایی که قانون آنها را تعیین کرده به رسمیت شناخته شده است. حق ایجاد تشکل‌ها و احزاب و همچنین عضویت در احزاب و حق آزادی بیان با شرط اینکه این بیان مخالف با مبنای نظام جمهوری اسلامی نباشد از دیگر حقوق سیاسی است که یک شهروند ایرانی آنها را دارد.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به وجود قومیت‌ها و اقلیت‌های دینی کشور نیز اظهار کرد: از آنجایی که ایران کشوری با تعدد قومیت‌ها و ادیان مختلف است، قانون اساسی ما حقوق این اقلیت‌ها را به رسمیت شناخته است. وی با تاکید بر اینکه حق مطالبه مردم برای حقوق شهروندی قانون اساسی ذکر شده است، اظهار کرد: قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران حق مطالبه حقوق مردم را به خوبی فراهم کرده و در این زمینه آنچه مهم است، فراهم کردن زمینه مناسب برای عملیاتی کردن واجرایی کردن این حقوق است. فراهم کردن این زمینه نیز نیازمند یک مدیریت قوی در بخش اقتصاد جامعه است؛ چراکه اگر مدیریت قوی باشد ما ظرفیت‌های لازم برای تامین حقوق مردم را در کشور خود داریم.

مصباحی‌مقدم با بیان اینکه “ابتدا حقوق اقتصادی مردم باید پرداخته شود سپس حقوق شهروندی”، خاطرنشان کرد: چنانچه حقوق شهروندی را تعریف کنیم درمی‌یابیم که از جمله حقوق شهروندی، ابعاد اقتصادی زندگی انسان است. این حقوق قابل مطالبه توسط مردم است و دولت‌ها باید این حقوق را تامین کنند. این نماینده مجلس با بیان اینکه “قانون‌گذاری حقوق شهروندی بر عهده مجلس است”، ادامه داد: اجرای همه قوانین از جمله قوانین مربوط به حقوق شهروندی مربوط به دولت است و پیگیری‌ها و برخوردارهای این حقوق نیز بر عهده قوه قضاییه است.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در پایان با تاکید بر اینکه “در کشور ما امکان تحقق حقوق شهروندی وجود دارد”، اظهار کرد: معتقدم که ما می‌توانیم انتظار تحقق حقوق شهروندی را داشته باشیم، چراکه انتخابات برای تحقق چنین حقوقی است که مردم در انتخابات دولتی را که توانایی تامین حقوق آنها را نداشته باشد تغییر می‌دهند و دولت دیگری که احساس کنند توانایی تامین و تحقق این حقوق را دارد انتخاب می‌کنند.

۱۳۹۲/۰۶/۲۲ ۱۶:۳۴
خدا را شکر که یک اصول گرا هم برخی از اینگونه ایده های اصول گرایی را مطرح می کنتد که اصلاح طلبان را توهم بر ندارد که صرفا خود را مدعی آزادی بیان بدانند (126945)
محسن
۱۳۹۲/۰۶/۲۲ ۱۹:۰۳
یه سوال؟ چرا 4 سال پیش کسی حق تجمع و اعتراض و اعتصاب نداشت؟؟؟؟ (127075)
معمـــــار
۱۳۹۲/۰۶/۲۲ ۱۹:۱۰
آبی که سربالا میرود...! (127085)
ساسان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۶/۲۲ ۲۰:۳۹
باید در عمل نشان بدهند این حرفها را خیلی از آقایان گفتند (127141)
afsaneh
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۶/۲۲ ۲۱:۳۴
لابد تو ميخواي بگي مدعي ازادي بيان هستي؟؟البته دروغ كه حناق نيست وگرنه... (127184)
۱۳۹۲/۰۶/۲۲ ۱۶:۳۶
حاج آقا واسه این حرفا خیلی دیر شده.از شماها آبی گرم نمیشه.دیگه خام صحبت های اصولگرایان نمیشیم. (126946)
۱۳۹۲/۰۶/۲۲ ۱۸:۴۷
پس موسوی ویارانش را چرا حبس کردید؟؟؟؟؟؟؟؟ (127056)
ياسين
۱۳۹۲/۰۶/۲۲ ۱۶:۴۱
عجب ! عجب ! عجب !

الان حق مردم شده؟
سال 88 چي ؟ اون سال حق مردم نبود؟ (126952)
afsaneh
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۶/۲۲ ۲۱:۳۷
بلا بدور!!! بوي توطئه مياد شديد!! (127186)
مهرای ساغِشْکی
۱۳۹۲/۰۶/۲۲ ۱۶:۴۴
آزاداندیشی به معنی هرج و مرج (آنارشیست/آنارشیسم/آنارشیزم) نیست. آزادی اندیشه و بیان عقیده، طبق قوانین بین المللی و داخلی محترم است، همچنانکه در اصل 23 قانون اساسی کشور ایران موضوع ممنوعیت تفتیش عقاید، به صراحت آزادی اندیشه و آزادی بیان تأکید شده است:

اصل بیست و سوم ـ تفتیش عقاید ممنوع است و هیچ‌کس را نمی‌توان به صرف داشتن عقیده‌ای مورد تعرض و مؤاخذه قرار داد. اصل 23 قانون اساسی کشور ایران، چنان صریح و آشکار است که نیاز به تفسیر ندارد، البته برای تضمین اجرای این اصل، نیاز به تشریح و وضع قوانین و آیین‌نامه‌های مناسب لازم است.

چند نکته که نیاز به توضیح دارد:

1- قانون اساسی ایران به زبان فارسی نوشته شده است، کاملاً بدیهی است منظور از زبان فارسی همین زبان فارسی نو یا که به نامهای دیگر مانند فارسی کتابی/نوشتاری، فارسی دری و غیره مشهور است. یعنی اینکه هر گونه تفسیر و تشریح اصول قانونی این قانون اساسی بر اساس نُرم و معمول زبان فارسی و فارسی‌گویان است و نه مثلاً بر اساس زبان عربی! همانطور در اصل دیگر (اصل پانزدهم) نوشتن به زبان فارسی اسناد از جمله قوانین تأکید شده است.

2- زبان فارسی بخاطر اینکه بیش از 1200 سال زبان رسمی ادارای-سیاسی در مشرق زمین بوده است و مورد استفادهٔ مردمان بسیار از زبانهای مختلف بوده و تحت تإثیر زیاد زبان عربی بوده است، تنوع زیاد لغوی دارد و گاه برای یک مفهوم دهها لغت استفاده شده است. با این وجود بخاطر انعطاف این زبان و آثار فراوان نظم و نثر، فارسی‌گویان کمتر مشکل در فهم لغات دارند ولی نیاز است در موارد حقوقی تعریف هر چند کلی از مفهوم لغات بشود. این تعریف بنا بر واقعیات باشد و نه منافع موقتی افراد.

مثلاً در متن اصل 23 آمده که، «هیچ‌کس را نمی‌توان به صرف داشتن عقیده‌ای مورد تعرض و مؤاخذه قرار داد.»

آیا داشتن عقیده بدون ابزار آن ممکن است کسی متوجه آن عقیده شود؟! بدیهی است تا زمانی که ابزار عقیده نشود، اساساً کسی نمیداند فرد عقیده‌یی در موضوعی دارد یا نه! و در عمل فرقی با نداشتن ندارد! پس داشتن و بیان آزادنهٔ عقیده، لازمه‌اش ابراز آنست! البته مردم در ابرازکردن یا نکردن عقیده آزادند، ولی مورد "تعرض و مؤاخذه" وقتی مناسبت پپدا میکند که دیگران از عقیده شخص آگاه شوند وگرنه تا زمانی که کسی چیزی نگفته، دیگران که نمتوانند فرد را بخاطر حرف نگفته مورد تعرض و مؤاخده قرار دهند!

منطقاً برای اجرای این اصل مترقی بیست سوم قانون اساسی ایران، میبایست افراد ابزار عقیده کنند تا مورد ممنوعیت "تعرض و مؤاخذه" موضوعیت پیداکند! معنی عقیده کاملاً واضح است چیست، اگر کاربردش در زبان فارسی ملاک باشد که باید باشد! عقیده میتواند دربارهٔ چیزهای معمولی باشد تا در مورد سیاست و دین و غیره!
ولی بدیهی است آزادی اندیشه و بیان عقیده نمیبایست مُخل آزادی اندیشه و بیان عقیده دیگران باشد!
همچنین روشی برای اهانت و تهمت و تمسخر دیگران از جمله اعتقادات دینی و مذهبی! که در این صورت سوءاستفاده از آزادی بیان عقیده است. (126953)
۱۳۹۲/۰۶/۲۲ ۱۶:۵۵
فهم این بدیهی ترین اصل حکومت داری را به ایشان تبریک می گویم (126961)
حسین
۱۳۹۲/۰۶/۲۳ ۰۰:۰۸
البته با 36 سال تاخیر ! (127303)
۱۳۹۲/۰۶/۲۲ ۱۷:۱۸
مطمئنی ؟ (126971)
حسن
United States
۱۳۹۲/۰۶/۲۲ ۱۸:۱۵
در قانون اساسی خیلی نقطه ها وجود دارد که اگ ر شهروندی مطالبه کند جاش توی زندان است چون مجریان قانون همیشه ناقض حقوق شهروندی هستند ولی ان روز هم میرسد انشالا (127009)
عجب
۱۳۹۲/۰۶/۲۲ ۱۸:۱۵
خدایا دارم خواب میبینم (127011)
فرداد
۱۳۹۲/۰۶/۲۲ ۱۸:۳۰
خیلی خیلی جالبه!الان که دولت از دستشون در اومده اعتراض و اعتصاب و ازادی بیان حق مردم شده ولی اون موقع که قدرت دستشون بود اسمشو گذاشتن اردوکشی خیابانی و فتنه (127038)
محمد
۱۳۹۲/۰۶/۲۲ ۱۸:۴۳
اصولگرا واین حرفا!!!!!!!!! (127053)
فرید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۶/۲۲ ۲۰:۴۴
دادش تعجب نکن حرف با عمل خیلی تفاوت داره اگه راست میگه بگوید آقایان موسوی و کروبی را آزاد کنند (127144)
امین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۶/۲۲ ۱۸:۵۸
واقعا جای بسی خوشحالی است از اصول گرایان که به هردلیل به این موضع اسلامی قانونی رسیدند. (127071)
۱۳۹۲/۰۶/۲۲ ۲۱:۲۱
از کی؟ از 1388 یا 1392؟؟؟ (127177)
پویان
۱۳۹۲/۰۶/۲۳ ۰۳:۰۶
یه چی بگم منتشر میکنی؟
میگن زمانی که امام علی حکومت میکردن خوارج به شدت با ایشون مخالف بودن ولی آزادانه تو اجتماع فعالیت میکردن حتی افکار خودشونو ترویج میدادن(فکرشو بکنید خوارج با اون عقاید افراطی). ولی امام علی مانع از فعالیت اونا نشد.خیلی جالبه کسانی که به شدت مخالف امام علی بودن ولی حضرت امیر زندانیشون نکرد.چرا؟؟ چون آزادی بیان و عقیده رو حق اونها میدونست.فقط وقتی اونا شرو کردن به غارت و کشتن افراد بی گناه حضرت امیر با اونا جنگید( اوج دموکراسی یعنی این). (یه داستان زیبای دیگه از امام علی میخواستم بگم ولی حیف که منتشر نمیکنید.خیلی خیلی جالبه که میخوام از زندگی حضرت امیر علیه السلام بگم ولی میدونم نمیتونی منتشر کنی پس بی خیال)

امام علی علیه السلام= عدالت.ساده زیستی.تقوا.شرافت.حیا.حق طلب.آزاده.مدافع آزادی بیان.پارسا.مجاهد.متعهد.مسئول در برابر زمان و مردم.صدیق و...


بهار عزیز حرفهای زیادی تو گلوم مونده ولی... (127353)