به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۵:۰۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۱۰/۲۳ ساعت ۱۸:۲۴
کد مطلب : ۱۶۹۶۴۵

بولتون: درباره ایران با نتانیاهو کاملا هماهنگیم

گروه بین‌الملل: جان بولتون مشاور امنیت ملی کاخ سفید در مصاحبه با یک برنامه رادیویی، درباره رایزنی‌های اخیر خود با مقام‌های اسراییلی درباره ایران، گفت: درباره ایران با نتانیاهو کاملا هماهنگ هستیم.
بولتون: درباره ایران با نتانیاهو کاملا هماهنگیم
«هیو هیویت» مجری رادیو و روزنامه‌نگار آمریکایی که به گفته خودش یکی از خبرنگارانی بوده که همراه با بولتون در سفر اخیر او به فلسطین اشغالی و ترکیه حضور یافته، مصاحبه‌ای با این مقام دولت آمریکا درباره این سفر انجام داده است. بخش‌هایی از این مصاحبه را در متن زیر آمده است:
 
مجری: در گفت‌و‌گوهای گسترده‌تان با بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر و همتایان و دیگر مقام‌های امنیتی اسرائیل، آیا شما درباره حملات اسرائیل به مواضع سپاه (پاسداران) انقلاب ایران و سلاح‌های آنها در سوریه صحبت کردید و آیا رئیس‌جمهور ترامپ از حق اسرائیل برای انجام این حملات حمایت کرد؟
بولتون: بله ما صحبت‌های مفصلی درباره این موضوع داشتیم و به گفت‌و‌گوهایمان که برای مدت طولانی داشته‌ایم، ادامه می‌دهیم. رئیس‌جمهور ترامپ، حامی مستحکم حق اسرائیل برای دفاع از خود است. ما از حق آنها (اسرائیل) حمایت کرده‌ایم به موازات آنکه ایران تلاش کرده تا عناصری از رژیم سوریه و تروریست‌های حزب‌الله را به موشک‌های پیشرفته مسلح کند، موشک‌هایی که امکان هدف قرار دادن همه اهداف در سراسر اسرائیل را دارند و موجودیت کشور اسرائیل را به مخاطره می‌افکند. به همین دلیل، این یک موضوع موجودیتی برای اسرائیلی‌ها است و ما به آن با حداکثر جدیت نگاه می‌کنیم.
مجری: شما قبلا نماینده (آمریکا) در سازمان ملل بودید و الان مشاور امنیت ملی هستید. آیا شما با رئیس‌جمهور ترامپ یا نخست‌وزیر اسرائیل درباره بند ۵۱ منشور سازمان ملل برای حمله به منبع این سربازان یا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و تسلیحاتی که آنها دارند به حزب‌الله می‌فرستد، صحبتی کرده‌اید؟
بولتون: قطعا. خوب شما می‌دانید که من و نخست‌وزیر نتانیاهو هر دوی‌مان عضو اتحادیه سفرای اسبق سازمان ملل هستیم و ما ارتباطات بسیاری داریم. خطاب به مخاطبان برنامه شما بگویم، بند ۵۱ منشور سازمان ملل بر این موضوع تصریح دارد که هر کشور عضو سازمان ملل حق ذاتی فردی و همچنین جمعی برای دفاع از خود را دارد و این چیزی است که ما بارها و بارها در زمینه اسرائیل بر آن تاکید داشته‌ایم.
مجری: شما در کنفرانس خبری مشترک با نخست‌وزیر نتانیاهو در منزل او در اورشلیم (قدس اشغالی) گفتید که تغییری در هدف استراتژیک ایران برای دستیابی به سلاح‌های اتمی ایجاد نشده است. آیا با او (نتانیاهو) درباره چگونگی بازدارندگی در برابر این استراتژی یا نابودی توان (ایران) برای تحقق چنین استراتژی صحبت کردید؟
بولتون: خوب ما گفت‌گوهای مفصلی درباره این موضوع داشتیم برای اینکه نخست‌وزیر نتانیاهو اینطور حس می‌کند که هر تهدیدی از سوری ایران، جدی‌ترین تهدیدی است که اسرائیل با آن مواجه است، خوب طبعا چیزهای زیادی وجود دارد که من در محافل عمومی نمی‌توانم درباره آنها صحبت کنم، اما به نظرم، رئیس‌جمهور ترامپ علنا این موضوع را چندین بار به وضوح روشن کرده که او درباره اشاعه سلاح‌های اتمی چه قدر نگرانی دارد، خواه درباره کره شمالی یا ایران باشد یا خواه کس دیگری و او کاملا به این موضوع اعتقاد دارد که برای اطمینان از اینکه ایران هرگز به این نقطه نرسد، تدابیر و اقداماتی را با اسرائیل و دیگران در منطقه که همانند ما فکر می‌کنند، انجام دهد.
مجری: اگر تهران به آرامی بار دیگر به سمت گریز هسته‌ای حرکت کند، آیا رئیس‌جمهور ترامپ برای حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران آمادگی دارد؟
بولتون: خوب، همانطور که شما هم این موضوع را درک خواهید کرد، من نمی‌خواهم وارد جزئیات شوم. به نظر من، رئیس‌جمهور دائما به همه گزینه‌هایش نگاه می‌کند. همانطور که در بخش مربوط به جدیت رئیس‌جمهور درباره (موضوع عدم اشاعه اتمی) گفتم، این موضوعی است که ما با اسرائیل بسیار از نزدیک هماهنگی می‌کنیم، اما به دلایلی که مطمئنم شما متوجه آنها هستید، ما باید ورق‌های بازی‌مان را نزد خودمان نگهداریم (ورق‌ها را به کسی نشان ندهیم).
مجری: دریاسالار استاوریدیس فرمانده (آمریکایی) سابق نیروهای متحد ناتو به من گفت که اگر ترکیه‌ای‌ها (در سوریه) به آمریکایی‌ها شلیک و آنها را هدف قرار دهند، این موضوع سبب می‌شود که اجرای بند پنجم ناتو برای دیگر کشورهای عضو مطرح شود و آنها مجبور هستند که اقدام کنند. آیا شما با این تحلیل موافق هستید؟
(اشاره مجری آمریکایی به بند پنجم اساس‌نامه ناتو است که بر مبنای آن حمله به یک کشور عضو، حمله به تمامی اعضای ناتو تلقی شده و اعضا موظف به اقدام در برابر آن هستند)
بولتون: به نظر من، این موضوع به شرایط بستگی دارد و من نمی‌خواهم در این باره صحبت کنم. فرض من این است که ارتش ترکیه سعی خواهد کرد تا آنچه که رئیس‌جمهور [رجب طیب] اردوغان به رئیس‌جمهور ترامپ قول داده را اجرا کند. مذاکراتمان (با ترکیه) ادامه دارد و امیدوارم که بتوانیم مذاکرات را پیش ببریم البته این موضوع هم از حساسیت مهمی برخوردار است که ما اجازه ندهیم اوضاع وخیم شود. بگذارید صریح بگویم که ما نگران هستیم و فقط نگرانی ما درباره ترکیه‌ای‌ها نیست، بلکه درباره رژیم (بشار) اسد، ایرانی‌هایی که در سوریه حامی رژیم اسد هستند و روس‌ها که شاید بخواهند بر شمال شرقی سوریه هم تسلط پیدا کنند هم نگرانی داریم.
مجری: آیا به هر شکل یا روشی (با خروج نظامیان آمریکایی از سوریه) شاهد تکرار خروج از باتلاق عراق در سال ۲۰۱۱ توسط رئیس‌جمهور اوباما خواهیم بود؟
بولتون: شما رئیس‌جمهور (ترامپ) را می‌شناسید و جواب کوتاه به سوالتان، نه است. رئیس‌جمهور یک روز بعد از کریسمس در عراق با فرماندهان میدانی‌مان دیدار کرد و فکر می‌کنم شدیدا تحت تاثیر عزم و اراده آنها برای خدمت کردن به کشور و تاسیسات ما در پایگاه هوایی عین‌الاسد قرار گرفت، همچنین تحت تاثیر این احتمال قرار گرفت که در آنجا و دیگر جاها در عراق ما می‌توانیم از احیای داعش در سوریه و عراق جلوگیری کنیم، موضوعی که خود رئیس‌جمهور بسیار به آن متعهد است و همچنین کارهایی که می‌توانیم برای کمک به توقف فعالیت‌های شرورانه رژیم ایران در سراسر منطقه انجام دهیم. به همین دلیل بود که مایک پامپئو وزیر خارجه به عراق رفت تا درباره حفظ این پایگاه‌هایمان در عراق صحبت کند. به نظر من، این یک پیشرفت خوبی است و من احساس خوبی درباره آن دارم.
برچسب ها: جان بولتون