به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۹ - ۰۱:۰۷
 
۱۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۷/۲۸ ساعت ۱۸:۰۱
کد مطلب : ۱۸۵۰۴
با انتقال آب کارون از خوزستان جز بیابانی وسیع چیزی نمی‌ماند

ابتكار: نگراني از انتقال آب کارون کاملاً بجاست

تدوین دستورالعمل پخش امواج؛ بزودی
گروه جامعه: رئیس سازمان محیط زیست حفاظت از منابع آب رودخانه کارون را از برنامه‌هاي سازمان عنوان کرد و گفت: از زنجیره انسانی که در دفاع از حقوق زیست محیطی خوزستانی‌ها ایجاد شده حمایت مي‌کنیم.
ابتكار: نگراني از انتقال آب کارون کاملاً بجاست
دکتر معصومه ابتکار در خصوص موضع سازمان محیط زیست در مورد اعتراض شماری از دوستداران محیط زیست که با ایجاد زنجیره انسانی در ساحل کارون در اهواز، مخالفت خود را با انتقال آب این رودخانه به مناطق مرکزی ایران اعلام کردند اظهار داشت: این اقدام نشان مي‌دهد مردم خوزستان نسبت به وضعیت زیست محیطی شهر بسیار نگرانند که البته با توجه به وضعیت ریزگردها و رودخانه کارون دراین استان این نگرانی کاملاً بجاست. وی افزود: امیدواریم این اقدام با برنامه ریزی و مطالعه کافی اثراتی که این انتقال بر مبداء مي‌گذارد انجام شود زیرا در غیر اینصورت اثرات جبران ناپذیر زیست محیطی برای استان خوزستان و رودخانه ارزشمند کارون به بار خواهد اورد.

ابتکار تصریح کرد: البته حفاظت از کیفیت و منابع و سرچشمه‌هاي کارون در دستور کار سازمان محیط زیست قرار دارد و مردم اهواز مطمئن باشند که سازمان محیط زیست اجازه نمی دهد حقوق زیست محیطی خوزستانی‌ها نادیده گرفته شود. رییس سازمان محیط زیست تأکید کرد: حمایت از اعتراض به حق مردم خوزستان را وظیفه خود مي‌دانیم و این زنجیره انسانی که در دفاع از حقوق مردم تشکیل شده باید مسئولان محیط زیست را همراه خود بدانند.

کارون تمام دلخوشی خوزستانی‌هاست
چهارشنبه گذشته، دوستداران محیط زیست در ساحل غربی رود کارون حلقه ای نمادین از انسان‌ها تشکیل دادند تا اعتراض خود را به انتقال آب سرشاخه‌هاي کارون به استان‌هاي مرکزی ایران اعلام کنند. در این برنامه تعداد زیادی از دوستداران محیط زیست از شهرهای مختلف خوزستان از جمله رامهرمز، آبادان، خرمشهر، مسجد سلیمان، دشت آزادگان، شادگان و... شرکت کرده بودند. حاضرین در این زنجیره انسانی با اشاره به وضعیت کنونی رودخانه کارون که عمق آن در بعضی نقاط شهر اهواز به کمتر از یک متر رسیده و ریشه بسیاری از بیماریها در این استان شده خواستار پیگیری جدی فعالان محیط زیست خوزستان در این مورد شد.

شرکت کنندگان در این زنجیره انسانی همچنین از رئیس جمهور، رئیس سازمان محیط زیست، استاندار خوزستان و نمایندگان مجلس خواستار پیگیری ویژه و سریع برای رفع مشکل کم آبی کارون و جلوگیری از انتقال آب از سرشاخه‌هاي این رودخانه به استان‌هاي دیگر شدند. شرکت کنندکان در این مراسم تمام دلخوشی خوزستانی‌ها را رودخانه کارون عنوان کردند: با خروج آب باقی مانده در کارون از خوزستان جز بیابان چیزی باقی نمی ماند و مردم استان که در حال حاضر در بسیاری از شهرها از آب شرب شور استفاده مي‌کنند از آن هم محروم خواهند شد و این حق خوزستانیها نیست.

دکتر معصومه ابتکار، معاون رییس‌جمهوری امروز یکشنبه در نخستین نشست خبری خود که در سی و نهمین روز حضورش به عنوان ریاست سازمان محیط زیست برگزار شد با اشاره به این که برنامه جامع کاهش آلودگی هوای تهران و 7 کلانشهر احیا می‌شود اظهار داشت: اولین جلسه کمیته اجرایی کاهش آلودگی هوای تهران بزودی با حضور بنده برگزار می‌شود. وی تاکید کرد: در عین حال تا کنون نیز 2 جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوای استانی برگزار شده است. رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به این که منشا بخشی از آلودگی هوای تهران ریزگردهای عربی است افزود: در عین حال بخشی از آلودگی هوا منشا داخلی و محلی دارد که از جمله می‌توان به برداشت بی‌رویه از معادن، خشک شدن تالاب‌ها و ساخت‌سازها اشاره کرد. وی با بیان اینکه استانداردهای آلایندگی خودروها باید ارتقا یابد، تاکید کرد: وزیر نفت شخصا پیگیر وضعیت بنزین و کیفیت آن است.

رییس سازمان محیط زیست همچنین با اشاره به مشکلات زیست محیطی کشور عنوان کرد که تاخیر هشت ساله را نمی‌توان ظرف چند ماه جبران کرد. وی در خصوص خروج مینی‌بوس‌های فرسوده نیز گفت: خروج مینی‌بوس‌های فرسوده تهران قرار بود با کمک شهرداری و محیط زیست اجرایی شود که این اتفاق عملا رخ نداد که امیدواریم با تشکیل کمیته کاهش آلودگی هوای تهران این موضوع پیگیری شود. ابتکار همچنین خبر داد که فردا دوشنبه برای بررسی وضعیت محیط زیست اصفهان به ویژه زاینده رود به اصفهان سفر می‌کند. وی در خصوص آب شرب تهران نیز گفت: مسوولیت اصلی این بخش با وزارت بهداشت است ولی سازمان محیط زیست هم در این زمینه ورود کرده و پیگیر ماجراست و گزارشی نیز در این خصوص تهیه و ارایه خواهیم کرد.

تدوین دستورالعمل پخش امواج؛ بزودی

ابتکار در خصوص بودجه سازمان محیط زیست نیز با اشاره به این که پیگیر افزایش بودجه سازمان هستیم تاکید کرد: در خصوص دیه محیط بانان و مشکلات مالی آنها نیز امیدواریم با رویکرد مثبت نمایندگان مجلس در بازنگری بودجه این مشکلات به طور عاجل برطرف شود. وی در ادامه با بیان اینکه سازمان محیط زیست تا کنون در بحث امواج ورود نکرده بود در عین حال اعلام کرد: دستورالعمل پخش امواج به زودی تدوین می‌شود.

به گفته رییس سازمان محیط زیست، دکل‌های ارسال امواج جدید در تهران بدون مجوز شهرداری دیگر احداث نمی‌شود و دکل‌های قبلی که ضوابط را رعایت نکرده باشند قلع و قمع می‌شوند. ابتکار تاکید کرد: هر دستگاهی که موج می‌فرستد اگر قانون را رعایت نکند باید با آن برخورد شود. وی با اشاره به این که تجمیع دکل‌های مخابراتی و ارسال امواج در پایتخت در دستورکار قرار گرفته است تصریح کرد: دکل‌ها از مناطق مسکونی باید 50 متر و از محیط‌های حساس مانند مهدکودک‌ها، بیمارستان‌ها، مدارس و دانشگاه‌ها 100 متر فاصله داشته باشد. وی در خصوص صندوق ملی محیط زیست نیز گفت: بزودی هیات مدیره صندوق معرفی می‌شوند و ما نیز پیگیر بودجه آن هستیم. ابتکار خاطرنشان کرد: آلودگی هوا در شهرهای بزرگ و ریزگردها، فقدان منابع آبی و احیای تالاب‌ها مهمترین اولویت‌های سازمان محیط زیست است.

۱۳۹۲/۰۷/۲۸ ۱۸:۱۰
خوب است خانم ابتکار حزب سبزهای ایران را تاسیس کند .خودش رهبر حزب می تواند باشد و در انتخابات از موضع حفاضت از محیط زیست شر کت کند.شاید هم در اینده رییس جمهور. (150714)
peyman
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۲۸ ۲۳:۴۷
لب کارون..چه گل بارون................. (150996)
فرداد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۲۸ ۱۸:۲۵
برای این پارازیتها هم یه فکری بکنید (150722)
وحید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۲۸ ۱۸:۳۴
خدا رو شکر صداها داره شنیده میشه. همت و همدلی مردم خوزستان داره کارشو میکنه. ما خوزستانی ها داریم یاد بگیریم مطالبه بکنیم و فعالیت اجتماعی بکنیم. هرچند هنوز آغاز راهیم. اما شروع خوبیه. امیدوارم باز هم از این زنجیره های انسانی برقرار بشه هر چند اطلاع رسانیش خیلی بد بود و دیر اقدام شد. امیدوارم سری بعد جبران بشه.
یه پیشنهادی هم برای انجمن تاریانا خوزستان و شوشان و آقای مجتبی گهستونی دارم و امیدوارم پیگیر باشن. ثبت روز ملی کارون در استانهای حوزه این رود بزرگ در تاریخ خاصی مثل 13 نوروز که هم فصل مسافرت و گشت و گذار هست و هم روز طبیعت و خوزستان هم بیشترین توریست رو در این موقع از سال داره و یا در تاریخ 13 تیرماه که جشن تیرگان و آب پاشان هست و برپایی نمایشگاههای عکس و نقاشی و مراسم اقوام ساکن حاشیه رود کارون که به نوعی زندگیشون با آب پیوند خورده
ضمن اینکه میشه کارون رو هم به عنوان یه اثر ملی مهم تمدن زا در فهرست میراث طبیعی یونسکو هم ثبت کرد (150728)
۱۳۹۲/۰۷/۲۹ ۰۰:۳۳
توروخدا مثل ما أصفهاني ها بي خيال نشيد (151042)
۱۳۹۲/۰۷/۲۹ ۰۰:۴۱
مشکل اینست که در کشور ما به جای اینکه هر منطقه کشور را بر اساس استعدادهای موجود آنجا توسعه دهند با اعمال نفوذ مقامات به سود استان خود در مناطقی که اب ندارند بجای گسترش صنایع غیر وابسته به آب و صنعت توریسم و. . . میخواهند کشاورزی را گسترش دهند بعد میایند با میلیاردها دلار هزینه بیت المال آب را از صدها کیلومتر دورتر به این مناطق می آورند که عده معدودی از صادرات پسته و. . . منفعت برند، میلیاردها تومان خرج سد سازی در گرمای 50 درجه خوزستان میکنند تا آب مخازن آنها تبخیر شود و به هدر رود و بعد بدون محاسبه صدمات و هزینه های این طرح ها و هزینه ضرر مناطقی که آب را از آنجا میاورند ادعا میکنند طرحشان توجیه اقتصادی دارد چون با مشکلات نه از دید علمی و ملی که به صورت استانی و حتی فامیلی برخورد میکنند (151056)
۱۳۹۲/۰۷/۲۸ ۱۸:۴۸
امان از دست اين اصفهاني ها خودشون لوله شكستن اما انتضار بيهوده از از انتقال اب دارند (150744)
۱۳۹۲/۰۷/۲۸ ۱۹:۰۴
تفریح ما در اهواز اینه که بریم جاده ساحلی لب کارون بشینیم و یه قلیون بکشیم . اگه اینم ازمون بگیرن دیگه باید بریم بمیریم (150769)
بيمارريوى
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۲۹ ۰۰:۳۶
قليون نكش از سيگار ومواد وشيشه هم بدترتره جون دلم حيف ريه هات نيست! به خدا مشكل تنفسى وتنگى نفس من از همين قليون بوده (151050)
خون به جگر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۲۹ ۰۰:۳۹
واين پروسه خشكاندن درياچه ها وتالاب ها ادامه دارد تازه ذوق هم ميكنيم! يكى گفته ماهم مخالفيم (151053)
۱۳۹۲/۰۷/۲۸ ۱۹:۲۳
خدا رو شکر یکی پیام ساکنان پایتخت درآمد و انرژی ایران رو شنید (150799)
۱۳۹۲/۰۷/۲۹ ۰۰:۴۱
شما که منفی می دهید لطفا دلیلش رو هم ذکر کنید (151057)
۱۳۹۲/۰۷/۲۸ ۱۹:۳۲
خانوم ابتکار چرا همه چی گزینشیه؟ما هم از شما انتظار داریم دریاچه ارومیه خشک شد نمیخواین به دادش برسین
دیشب که یه سریالی رو میدیدم واقعا برا خودمون متاسف شدم اقا خیلی ریلکس میگه دریاچه ارومیه خشک شد تموم شد به فکر خودمون باشیم
واقعا این رسمشه؟ (150809)
رسول
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۲۸ ۲۰:۳۴
سرکار خانم ابتکار ممنون از دلسوزی شما !!!
اما یک سوال ، شما در زمانی که آب اصفهان به یزد منتقل میشد چه کاری در راستای حفظ محیط زیست انجام دادید که امروز زاینده رود خشک شده است !!!
شما فقط بلدید چهره دوستداران طبیعت رو به خود بگیرید ... (150857)
ساحل
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۲۸ ۲۱:۲۲
خواهش میکنم نذارید کارون هم از دست بره... (150889)
۱۳۹۲/۰۷/۲۸ ۲۱:۴۹
قابل توجه اهوازیها
گردهمایی روز عید غدیر در پارک ساحلی و فراموش نکنید.
زنده باد کارون (150909)
۱۳۹۲/۰۷/۲۹ ۰۰:۴۳
یک آدم ...نذر کرده که به همه پیامهایی که در جهت آبادانی ایرانه منفی بده (151060)
همسایه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۲۹ ۰۲:۰۵
عید غدیر هم یک گردهمایی در ابعاد بزرگتر برگزار خواهد شد. همین پنجشنبه 2 آبان. دوستداران محیط زیست و همشهریان و هم استانی ها میخواهیم کارون را نجات دهیم. (151088)
۱۳۹۲/۰۷/۲۹ ۰۷:۲۶
من به عنوان یک اصفهانی اگر انتقال آب کارون به زاینده رود با مشکل برای کارون بشود موافق نیستم ولی گویا همه فراموش کرده اند که با مشکل زاینده رود رو حل کنند مشکلی که برداشت بی رویه اب به شهرهای هم جوار وکارخانه های صنعتی وغیره میباشد لطفا فکری به حال سی وسه پل وپل خواجو کنید (151112)