کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

احمدی‌نژاد: دولت روحانی مردم را نادیده گرفت

1 تير 1400 ساعت 17:10


گروه سیاسی: محمود احمدی نژاد در مصاحبه با روزنامه سانکای ژاپن گفت: من معتقدم بهترین گفت و گو، گفت و گویی است که برپایه آن تمامی موشک ها، از کل جهان ریشه کن شود. نه تنها موشک ها بلکه بمب اتم و تمام سلاح های کشتار جمعی نابود شوند. سلاح برای کشتن انسانهاست در حالی که خدا ما را برای کشتن یکدیگر خلق نکرده است. خدا انسانها را خلق کرده است تا با هم دوست باشند. کسانی که دنبال اسلحه هستند، از انسانیت خود دور شده اند. من اطمینان دارم به زودی با رشد فکری ملت ها، کاربرد اسلحه از بین خواهد رفت. ببینید آیا شوروی با در اختیار داشتن بمب اتم، توانست جلوی فروپاشی خود را بگیرد؟ به زودی هژمونی آمریکا هم فرو خواهد پاشید و بمب های اتمی قادر به نجات او نخواهند بود. متن کامل مصاحبه روزنامه سانکای ژاپن با احمدی‌نژاد بدین شرح است:
* در داخل و خارج از ایران، گروه‌های برانداز وجود دارد. آیا رد صلاحیت نامزدهای انتخابات به ترتیبی که در انتخابات ریاست جمهوری دیده شد، به آنها برای رسیدن به اهدافشان کمک نمی کند؟ 
احمدي‌نژاد: بسم الله الرحمن الرحيم - اللهم عجل لوليك الفرج والعافية و النصر واجعلنا من خير انصاره و اعوانه والمستشهدين بين يده
من در داخل ایران کسی را به عنوان برانداز نمی شناسم. در بیرون از ایران ممکن است چنین گروههایی باشند.
* نظر شما درباره شیوه حکومت داری فعلی در ایران چیست؟ منظورم جهتی است که کشور شما الان در آن قرار دارد؟
احمدی‌نژاد: تمام جهان نیازمند اصلاحات اساسی در شیوه حکمرانی است که این امر، ایران را هم شامل می شود. باید به نقطه ای برسیم که به طور کامل، اراده همه مردم حاکم باشد. یعنی هر کاری که حکومت می کند انعکاس دهنده خواست همه مردم باشد. منظورم از مردم، اکثریت و اقلیت نیست. بلکه تمام مردم است.
* درباره عملکرد آقای روحانی و سیاست های او  در این ٨ سال چه نظری دارید؟
احمدی‌نژاد: همان نظری که اکثریت مردم ایران دارند. مردم ایران دولت او را موفق نمی دانند و معتقدند که مردم را نادیده گرفته و اطلاعات درستی در خصوص توافق برجام به آنها داده نشده است. همچنین دولت وی باعث شده است که شرایط اقتصادی کشور خیلی نامناسب بشود.
* شما آیا حامی تشکیل یک حکومت در ایران هستید که یک حکومت اسلامی باشد یا یک حکومت ملی و ریشه در ایران باستان داشته باشد؟
احمدی‌نژاد: واژه حکومت را واژه درستی نمی دانم. معنایش این است که یک عده حاکم و مردم نیز محکوم هستند و من این معنای مصطلح از حکومت را قبول ندارد و آن را غلط می دانم. حکومت باید تابع اراده مردم باشد. خودش هیچ اصالتی ندارد. ما وقتی میگوییم ایرانی هستیم؛ معنایش یک قوم، نژاد یا جغرافیای خاصی نیست، بلکه یک سلسله ویژگی های انسانی مثل صداقت، دوستی، عدالت خواهی، آزادی خواهی، برادری، همکاری و مهربانی است. هرجا اینها بود، همانجا برای ما ایران است. پس وقتی میگوییم یک دولت ایرانی می‌خواهیم، منظورمان دولتی است که این ویژگی ها را داشته باشد. بدانید ماشین تاریخ دنده عقب ندارد، من نگاهم به آینده است، ما دنبال جهانی هستیم که همه انسان ها با هم همکاری کنند. همه آزاد و از حقوق مساوی برخوردار و عدالت حاکم باشد و همه فقط با انسانیتشان با یکدیگر تعامل کنند.
* ماه مارس گذشته، قرارداد ۲۵ ساله بین ایران و چین امضا شد. به نظر شما این برای ایران اتفاق خطرناکی است؟ آیا شما از مفاد این قرارداد وحشت دارید؟ آیا قرار است در ازای این قرارداد، ایران نفت خود را در اختیار چین بگذارد یا امتیازات دیگری بدهد؟
احمدی‌نژاد: در روابط بین الملل اصل بر رابطه و همکاری است اما این همکاری باید بر پایه عدالت و احترام متقابل باشد، در موضوع قرارداد با چین من اعلام کردم که اگر منافع ملت ایران در آن دیده نشود، من آن را به رسمیت نخواهم شناخت. ملت ایران تجربه تلخی از قرارداد های پنهانی دارد.
* زمانی که برجام امضا شد و ترامپ از آن خارج گردید خیلی ها گفتند که ایران فریب خورده است. به نظر شما بایدن میتواند دوباره ایران را فریب بدهد؟
احمدی‌نژاد: مشکل به محتوای آن قرارداد و سیاست‌های دولت آمریکا برمی گردد. اگر برجام یک قرارداد مبتنی بر قواعد حقوقی بود؛ ترامپ نمی توانست آن را کنار بگذارد. معلوم است که مشکلات حقوقی در این قرارداد وجود دارد. من دو مورد آن را به شما می گویم.
اینکه تعهدات دو طرف یکسان و متوازن نیست. تعهدات ایران فراوان، واضح و با تضمین است اما تعهدات طرف مقابل مبهم و بدون تضمین است. به همین خاطر وقتی آقای ترامپ برجام را کنار گذاشت، ایران نتوانست کاری انجام دهد.
اشکال دوم این است که هیئت حل اختلاف در این قرارداد، متشکل از ٧ کشور از جمله ایران است که ۶ عضو آن آن مخالف برنامه صلح آمیز هسته ای ایران هستند و تصمیمات نیز به اتفاق آراء اتخاذ می شود. اگر یک نفر مخالف باشد همه چیز به هم می خورد و ایران همیشه بازنده خواهد بود. آقای ترامپ وقتی قرارداد را کنار گذاشت، ایران نتوانست اقدام مثبتی را برای استیفای حقوق خود انجام دهد و نتیجه از قبل معلوم بود. مردم به این قرارداد مشکوک هستند و آن ناراحتند.
علت دیگر، سیاست های آمریکا طی 70 سال گذشته برای تسلط بر جهان است. این سیاست ها را هیئت حاکمه آمریکا تعیین میکند و روسای جمهور نقش کمی در آن دارند. تا زمانی که این سیاست ها تغییر نکند، آقای بایدن هم قادر به انجام کاری نخواهد بود، مگر اینکه آقای بایدن تلاش خود را معطوف به تغییر این سیاست ها نماید. اگر آن‌ها را تغییر داد، بعد می‌تواند تحول ایجاد کند. من هم در نامه به آقای اوباما و هم به آقایان ترامپ و بایدن به این موضوع مهم اشاره کردم و از آنها خواستم اگر می‌خواهند موفق باشند باید این سیاست‌ها را تغییر بدهند. آقای اوباما و آقای ترامپ از فرصت ریاست جمهوری استفاده نکردند، آقای بایدن هم در این ۵ ماه هنوز چیزی ندیدیم، امیدواریم که تغییرات ایجاد بشود. فکر می‌کنم اگر از سیاست‌های سلطه طلبانه دست بردارند، توافق خیلی آسان است.
* منظور شما از این هیئت حاکمه در آمریکا چیست؟
احمدی‌نژاد: منظور یک حکومت پنهان هست. یعنی سیاست های امریکا در مقابل ژاپن علیرغم تغییر روسای جمهور، ۷۰ سال است که ثابت است. در مورد فلسطین و بقیه نقاط جهان نیز همین وضعیت وجود دارد، در حالی که روسای جمهوری آمریکا هم دموکرات بودند و هم جمهوریخواه. و افراد هم عوض شدند اما سیاست ها عوض نشدند.
* الان دولت جدید اسرائیل بر سرکار آمده است، آیا به نظر شما، آنها تصمیم دارند به ایران حمله کنند؟
احمدی‌نژاد: بحث در باره ایران بسیار مفصل است. ایران یک کشور قدرتمند و بزرگی است. هیچ کس نمی تواند به این سادگی علیه ایران تصمیم بگیرد و تهاجم کند. البته حملات تروریستی و ایذایی مثل نطنز ممکن است اتفاق بیفتد، اما اگر بخواهد یک جنگ جدی بشود، کل منطقه دچار یک مشکل خواهند شد. شروع جنگ با ایران، ریسک خیلی بزرگی است. اما مشکل اصلی، مساله فلسطین است و بقیه مشکلات نیز از این مساله ناشی می شود. مسئله فلسطین با جنگ با ایران حل نمی شود، بلکه باید در سرزمین فلسطین حل شود. در این موضوع سه تا مشکل وجود دارد. ١- سرزمین فلسطین اشغال شده است. 2- مردم آواره شده اند ۳- حق حاکمیت ملی لغو شده است. مساله فلسطین یک راه حل بیشتر ندارد و آن هم مراجعه به آراء عمومی یعنی مردم فلسطین و همه کسانی که در فلسطین صاحب حق هستند، تا آینده خود را انتخاب کنند. جنگ این مشکل را حل نمی‌کند. حتی بین صهیونیست ها و فلسطینی ها تا حالا ده ها جنگ صورت گرفته اما مساله حل نشده است. مسئله راه حل انسانی دارد و آن هم رفراندوم است. هرچه مردم فلسطین انتخاب کردند، همه آن را بپذیرند.
* بنظر می رسد که در جریان مذاکرات جدید ایران در باره برجام که الان دارد انجام می شود، طرف مقابل محدودیت ها را فقط در مورد هسته ای اعمال نکند و از ایران بخواهد تا سیاست هایش را در مورد مسئله موشکی و نفوذ در منطقه تغییر دهد. از طرفی می دانیم که ایران در منطقه نیاز دارد که از خودش دفاع کند و این چیز واضحی است. اما به نظر می آید اگر ایران بخواهد نظر طرف مقابل را جلب کنند، بایستی برنامه موشکی را متوقف کنند. نظر شما در این باره چیست؟
احمدی‌نژاد: من گفتم اگر بخواهند مذاکرات به نتیجه درستی برسد، باید عادلانه باشد. وقتی امریکايی ها موشک ١٢ هزار کیلومتری دارند، خوب ما هم در خطریم. چطور آمریکایی‌ها میتوانند به ما بگویند که موشک با برد ٢ هزار کیلومتر نداشته باشیم! من معتقدم بهترین گفت و گو، گفت و گویی است که برپایه آن تمامی موشک ها، از کل جهان ریشه کن شود. نه تنها موشک ها بلکه بمب اتم و تمام سلاح های کشتار جمعی نابود شوند. سلاح برای کشتن انسانهاست در حالی که خدا ما را برای کشتن یکدیگر خلق نکرده است. خدا انسانها را خلق کرده است تا با هم دوست باشند. کسانی که دنبال اسلحه هستند، از انسانیت خود دور شده اند. من اطمینان دارم به زودی با رشد فکری ملت ها، کاربرد اسلحه از بین خواهد رفت. ببینید آیا شوروی با در اختیار داشتن بمب اتم، توانست جلوی فروپاشی خود را بگیرد؟ به زودی هژمونی آمریکا هم فرو خواهد پاشید و بمب های اتمی قادر به نجات او نخواهند بود. موشک ها هم نمی تواند او را نجات بدهد. اصولاً سلاح برای سلطه گریست. وقتی تفکر سلطه گری ریشه کن بشود، دیگر به هیچ سلاحی نیاز نیست. من فکر می کنم به زودی این اتفاق خواهد افتاد زیرا انسان ها خیلی دارند رشد می کنند. الان هر انسانی که یک موبایل دارد، خودش خبرنگار، تحلیل گر و صاحب نظر است و بدون مرز می‌تواند با دیگران ارتباط بگیرد. ما در آستانه تشکیل جامعه جهانی قرار داریم. جامعه جهانی، فارغ از جغرافیا و مذهب است. فقط انسان ها با هم تماس دارند. فقط به این دلیل که انسان هستند. ولی انسان جدیدی دارد در دنیا پا به عرصه وجود می گذارد. انسانی که جهانی می اندیشد و جهانی عمل می کند. این یک قدرت عظیم است که دارد طلوع می کند و به زودی معادلات جهان را تغییر خواهد داد.
* شما طرز حرف زدنتان با زمانی که رئیس جمهور بودید، فرق کرده است. آیا شما نسبت به آن موقع انسان متفاوتی شده اید؟
احمدی‌نژاد: حتماً همینطور است. انسان ها تغییر می کنند. اما صحبت های من خیلی عمیق تر است. آن موقع در سازمان ملل من همگان را به مدیریت مشترک جهانی دعوت کردم، اما الان به تغییر کل نظام جهانی دعوت می کنم. این دو خیلی متفاوت هستند.
اجازه بدهید یک جمله دیگر هم به شما بگویم. در دور اول دولت ما، آقای بوش هر روز تهدید به حمله نظامی می کرد. اگر شما یک ایرانی بودید و هدف تهدید قرار می گرفتید، چگونه پاسخ می دادید؟ محکم یا سست؟
* به نظر شما در چارچوب برجام آیا ایران میتواند با چین و روسیه علیه بقیه اعضای برجام، یک تیم تشکیل بدهند ؟
احمدی‌نژاد: این تفکر، یک مقدار تفکر رویایی است. من فکر می‌کنم باید به سمتی برویم که همه کشورهای جهان با همدیگر ارتباط صمیمی و حداکثری داشته باشند. دوره دوقطبی بودن جهان به معنای دوقطب شرق و غرب، تمام شده است. همه کشورها و ملتها با هم ارتباط حداکثری خواهند داشت.
* شما گفتید اسرائیل باید از نقشه جهان محو بشود و الان دارید این حرفها را میزنید، آیا نظرتان نسبت به مواضع قبلی عوض شده است؟
احمدی‌نژاد: برگردید و صحبت هایم را یک بار دیگر با دقت بخوانید. مطمئنم به زودی زود در جهان، هیچ کشور یا حکومتی پیدا نمی شود که اساس حاکمیتش بر تبعیض و نژاد پرستی باشد، بلکه متکی بر رشد فکری انسان ها و بزرگ شدن انسان هاست. که در چند سوال قبل توضیح دادم که چه اتفاقی دارد در جهان می افتد. طلوع انسان جدید و جهان جدید رویداد فوق العاده مهمی است. لطفا سلام گرم مرا به مردم ژاپن برسانید و بگویید من همه شما را دوست دارم و امیدوارم در دنیای جدیدی که قرار است ساخته شود، مردم ژاپن پیشگام باشند.
* از جناب عالی تشکر می کنم.


کد مطلب: 279268

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/interview/279268/احمدی-نژاد-دولت-روحانی-مردم-نادیده-گرفت

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir