به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۲۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۱/۱۶ ساعت ۱۵:۲۸
کد مطلب : ۷۳۵۸۴
احمد خرم: دولت باید به تخریب‌ها کم توجهی کند

برنده انتخابات مجلس اصلاح‌طلبان هستند

برنده انتخابات مجلس اصلاح‌طلبان هستند
گروه سیاسی: برنده بازی هسته‌ای در داخل چه کسی است؟ احمد خرم می‌گوید کسی که بتواند میوه‌های توافق لوزان را بچیند. وزیر راه در دوران اصلاحات در مورد تبعات توافق لوزان می‌گوید «همگان به درستی اطلاع دارند که بیانیه لوزان معادلات روابط بین الملل و بهتر بگویم معادلات کشور‌ها با ایران و یکدیگر را دچار تحول کرد. که خوب از یک چنین مذاکراتی این امر بعید نبود. اما من می‌خواهم به تحولات سیاست داخلی ایران پس از بیانیه لوزان اشاره کنم. واضح‌تر بگویم بیانیه لوزان و مذاکرات موفق ایران و ۵+۱ نقشه انتخابات پایان سال ۹۴ را ترسیم کرد» مشروح گفت‌و‌گوی احمد خرم وزیر راه در دوران اصلاحات را با سایت ندای ایرانیان در ذیل می‌خوانید:

آغاز سال ۹۴ با بیانیه لوزان یا تفاهم نامه هسته‌ای امضا شد نقش این تفاهم نامه در معادلات سیاست داخلی ایران در آینده چگونه است؟
همگان به درستی اطلاع دارند که بیانیه لوزان معادلات روابط بین الملل و بهتر بگویم معادلات کشور‌ها با ایران و یکدیگر را دچار تحول کرد. که خوب از یک چنین مذاکراتی این امر بعید نبود. اما من می‌خواهم به تحولات سیاست داخلی ایران پس از بیانیه لوزان اشاره کنم. واضح‌تر بگویم بیانیه لوزان و مذاکرات موفق ایران و ۵+۱ نقشه انتخابات پایان سال ۹۴ را ترسیم کرد. از‌‌ همان ابتدای سال ۹۴ ما شاهد تحولات عمیقی در غالب گروه‌های سیاسی هستیم. من فکر می‌کنم جناح نزدیک به دولت به واسطه موفقیت در مذاکرات هسته‌ای؛ دست بالا را در معادلات سیاسی ایران داشته باشد. اولین معادله سیاسی‌‌ همان انتخابات است. با توجه به روند نزدیکی اصلاح طلبان به دولت در طی دو سال اخیر به جرات می‌توانم ادعا کنم از پیش برنده انتخابات مجلس اصلاح طلبان هستند. کسی که خوب بتواند میوه‌های توافق لوزان را بچیند. برنده بیانیه لوزان در عرصه داخلی است.

چرا یک چنین ادعا و حرفی را مطرح می‌کنید؟ بر چه اساسی معتقدید که اصلاح طلبان می‌توانند از دستاورزدهای دولت بهره بگیرند؟
چون جناح و حزب دیگری نیست که بهره بگیرد. در فضای خلاء سیاسی رخ داده طی سال‌های اخیر؛ اصلاح طلبان تنها حامیان دولت و البته مذاکرات معرفی شدند. البته شانس باخت هم وجود داشت و هنوز هم وجود دارد. اما در حال حاضر برنده معادلات داخلی؛ مذاکرات هسته‌ای اصلاح طلبان بودند. آن‌ها مدعی گفت‌و‌گو با دنیای پیرامون و استفاده از فرصت‌ها بودند نه دیگر جناح‌ها. بنابراین شایسته است که میوه حمایت‌های خود را از گفت‌و‌گو با دنیای پیرامون و تنش زدایی امسال بچینند.

یعنی اصلاح طلبان سال ۹۴ قرار است چه کاری انجام دهند؟
به هر حال تا تیرماه باید از ظریف و تیم‌اش حمایت کنیم. برد دولت در مذاکرات هسته‌ای و سیاست داخلی برد اصلاح طلبان است. دولت یازدهم حزب و جناح قدرتمندی ندارد زاییده اصلاح طلبان است. بنابراین بایدشرایط فعالیت‌اش فراهم شود این دولت جز تکیه به اصلاح طلبان راهی ندارد چون گفتمان هر دو یکی است. اصلاح طلبان هم چاره‌ای ندارند جز اینکه از دولت نزدیک به خود حمایت کنند. از دستاورد‌ها و فرصت‌های دولت بهره گرفته؛ و صندلی‌های مجلس را فتح کنند.

دولت یازدهم منتقدان متعددی دارد. به هر حال اگر اصلاح طلبان به اصطلاح تمام تخم مرغ‌های خود را در سبد دولت بگذارند در پایان سال ضرر نمی‌کنند؟!
ما دو سال پیش باید به این قضیه فکر می‌کردیم علی‌ای حال تمام تخم مرغ‌های ما در سبد دولت یازدهم است و باید از این دولت حمایت کنیم. اما منتقدان دولت این‌ها منتقد نیستند و انتقاد نمی‌کنند. گروهی خرابکار هستند که خرابکاری را راهی برای فرار از حاشیه نشینی خود انتخاب کرده‌اندواقعیت موجود این است که گروهی عادت به افراط دارند و هر زمان که منافع خود را در تهدید ببینند و گروه‌شان را حاشیه نشین، دست به اقداماتی اینچنینی می‌زنند تا بلکه رقیب را ضعیف بشمارند. آن‌ها با هزینه‌هایی که به کار‌هایشان به جامعه تحمیل می‌کنند، مطلع هستند و دقیقا به همین دلیل است که رفتارشان رفتاری قابل تامل به شمار می‌رود.

در یک سال آینده چه اتفاقی را برای دولت یازدهم پیش بینی می‌کنید؟
تخریب؛ آن هم توسط گروهی خاص که قرار است به طور کامل مجلس را از دست بدهد. یعنی اقلیت تندروی مجلس نهم. این نوع برخورد با دولتی که فقط دو سالی است که، روی کار آمده و مشکلات ریز و درشتی را پیش روی خود می‌بیند، تحت هیچ شرایطی توجیه نمی‌شود. جالب است که همزمان با این کارهایِ زیر سئوال خود ادعای نظام دوستی و مردم مداری دارند و از تلاش برای کاهش مشکلات سخن می‌گویند، آن هم در شرایطی که هزینه هایِ‌ تحمیلیشان برای لایه‌های مختلف جامعه‌ آشکار است و به عنوان یکی از مسببین مشکلات موجود متهم هستند. دولت حتما‌ باید مواظب این مسایل باشد که این توطئه چینی‌ها و افت‌ها باعث نشود تا از مسیر رسالت اصلی‌اش که ساماندهی امور کشور است، خارج شود. دولت باید به این تخریب‌ها کم توجهی کند و کار سازندگی و توسعه کشور را ادامه بدهد و حافظ منافع ملی کشور باشد. دولت نباید با این تخریب‌ها درگیر شود، البته بنده اعتقاد دارم که حاکمیت باید به این حاشیه سازی‌ها و تخریب‌ها عکس المعل نشان دهد و این تنها وظیفه دولت نیست که با این مسایل برخورد کند. ارکان‌های مهم کشور باید با این مسایل برخورد کنند و فتیله تخریب و دروغ‌پردازی را خاموش نگه دارند. خرابکاران در انتخابات مجلس دهم با تبعات رفتارهای خود مواجه خواهند شد