کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

نرگس‌زارهای ایران ۵ هزار سال قدمت دارند

40شاخه نرگس معادل قیمت یک‌بشکه نفت

مهر , 10 بهمن 1394 ساعت 17:31

گروه اقتصادی: گل نرگس آنقدر ارزشمند است که ۴۰ تا ۵۰ شاخه از این گل با قیمت داخلی هم برابر قیمت یک بشکه نفت است.


قتی جایی نامی از خوزستان برده می شود ناخودآگاه همه یاد نفت و گاز و فولاد و کلی ثروت خدادادی دیگر می افتند که این سرزمین را متمایزترین نقطه کشور کرده است. اما شاید جالب باشد بدانید یکی از ثروت‌های نهان این نقطه ایران از جنسی کاملا متفاوت است؛ نرگس زارهای بهبهان که به جرات می توان از آن به عنوان یک فرصت اقتصادی و حتی معنوی یاد کرد، در خوزستان می درخشد.حالا اگر بدانید این نرگس‌زارها به اشتباه به گندم‌زار تبدیل شده اند شاید تعجبتان بیشتر شود!

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری بهبهان در این خصوص  گفت: برخی نرگس زارهای بهبهان در سال های اخیر به اشتباه به گندم زار تبدیل شده اند. این رخداد تلخ بدون کنترل و بی رویه پیش می رود تا اینکه در گوشه ای از تاریخ، مساحت این نرگس زارها از ۷۰۰ هکتار که به صورت طبیعی در مراتع وجود داشت به تنها ۳۰ هکتار تقلیل می یابد. گل نرگس علاوه بر مزایای اقتصادی به لحاظ فنی نیز از بسیاری محصولات کشاورزی دیگر برتر است و مهمترین برتری آن کاشت تنها یک بار گل و برداشت سالانه آن بدون داشت است. البته عدم نیاز به آبیاری و تنها اتکا به آب باران و در واقع عدم نیاز به نگهداری، برتری دیگری است که خود به تنهایی می تواند عاملی برای رقابت این محصول با گندم باشد.

قدمت ۵۰۰۰ ساله نرگس زارهای بهبهان

سید جمال موسوی، قدمت نرگس زارهای بهبهان را پنج هزار سال عنوان کرد و در این خصوص اظهار کرد: در اکتشافاتی که در سال ۱۳۶۱ از منطقه تاریخی ارجان به دست آمد به مستنداتی رسیدیم که قدمت گل نرگس بهبهان را مشخص می کرد. به این صورت که در لباس مومیایی کشف شده، دکمه هایی با نقشی شبیه به گل نرگس ساخته شده بودند. این مومیایی متعلق به کیتین هوتران پادشاه عیلامی است که در دوره عیلامی نو در ارجان یا همان بهبهان کنونی می زیسته، و بر همین اساس با قاطعیت اعلام می کنیم که اصیل ترین و با کیفیت ترین گل نرگس را نه تنها در کشور بلکه حتی در جهان داریم. البته اصالت گل نرگس از طریق علم ژنتیک نیز قابل اثبات است و ما از این حیث نیز اطمینان کامل داریم که اصیل ترین نرگس دنیا را در اختیار داریم.

موسوی ادامه داد: در گذر تاریخ گل نرگس اعتبار خاصی به منطقه تحت کشت خود عطا می کرد همانگونه که در حال حاضر همه بهبهان را به گل نرگس معروف خود می شناسند. در گذشته ای نه چندان دور این معروفیت، خاص شیراز بود و دلیل آن قرار داشتن شهرستان بهبهان پیش از تقسیمات کشوری سال ۱۳۲۰ در زیر مجموعه استان فارس بود و شیرازی ها نیز آن روزها از موقعیت استفاده کرده و گل نرگس بهبهان را به خود منتسب می کردند. البته هم اکنون گل نرگس در استان های فارس، خراسان و شهرهای شمال کشور هم کشت می شود ولی به لحاظ کیفی اصلا قابل قیاس با گل های بهبهان نیستند.


وی گل نرگس را عامل خوبی برای توسعه شهرستان بهبهان و حتی استان خوزستان دانست و گفت: گل نرگس برخلاف بسیاری از گل های دیگر تابستان خواب است و در زمستان گل می دهد ضمن اینکه بسیار کم توقع است و نیاز به آبیاری نداشته و حتی با آب باران سبز می شود و گل می دهد. این گل یک بار کاشته می شود و برای همیشه و تازمانی که از ریشه کنده نشود گل می دهد و به این دلیل به لحاظ اقتصادی برای کشاورزی بسیار به صرفه است.

هر هکتار گل نرگس سه فرصت شغلی

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری بهبهان میزان اشتغال ایجاد شده توسط نرگس زارها را خوب توصیف کرد و افزود: در بحث کشت محصولات کشاورزی به ازای هر پنج هکتار تنها یک فرصت شغلی ایجاد می شود اما در مورد مزارع کشت گل نرگس رقم به گونه دیگری است. هر هکتار گل نرگس می تواند سه فرصت شغلی ایجاد کند و این یکی دیگر از مزیت های گل نرگس نسبت به سایر محصولات است. این گل را پس از چیدن و بسته بندی به سایر استان ها و همچنین کشورهای حوزه خلیج فارس و کشورهای استقلال یافته شوروی سابق صادر می کنیم. مورد جالب دیگری که باید اشاره کنم این است که نرگس زارها به لحاظ کمی هر سال دو برابر می شوند و مزرعه مورد کشت آنها سال به سال انبوه تر می شود.


وی تصریح کرد: گل نرگس در کنار خوش بویی خواص دارویی جالبی دارد که به لحاظ تجربی اثبات شده است و تنها باید به صورت علمی بررسی شود . این گل می تواند بیماری های سرماخوردگی، میگرن را درمان کند، ضمن اینکه در کتاب طب الصادق (ع) به نقل از حضرت محمد (ص) از این گل به عنوان بهترین دارو برای درمان زکام یاد می شود. همچنین طبق اظهار نظر پزشکان، افراد مبتلا به بیماری آلزایمر با بو کردن این گل امکان درمان پیدا می کنند.

۴۰ شاخه گل معادل یک بشکه نفت

محمدباقر شریعتی نمانیده بهبهان نیز هفته قبل در چهارمین جشنواره ملی گل نرگس بهبهان در تالار آفاق بهبهان اظهار کرد: امروزه باید گل نرگس را به عنوان میراث شهرستان بهبهان حفظ کنیم. این گل در تبریز و تهران شاخه ای دو تا سه هزار تومان به فروش می رسد.وی افزود: ارزش یک بشکه نفت امروز حدودا ۲۵ تا ۲۶ دلار است و می توان به جرات اعلام کرد که ۴۰ تا ۵۰ شاخه گل نرگس با قیمت فروش در تهران و تبریز تنه به تنه یک بشکه نفت به قیمت دلار می زند.

نماینده مردم بهبهان در مجلس تصریح کرد: می توانیم گل نرگس را صادر کرده و شهرستان بهبهان را جهانی کنیم. اکنون با این گل می توان سهمی از فرهنگ جهانی را به خود اختصاص داده و در یونسکو نیز به ثبت برسانیم. مگر عجایب هفت گانه جهان چگونه عجایب شدند و ما هم باید قدر گل نرگس را آنقدر بدانیم که با آن اقتصاد شهر را متحول کنیم.

 

شریعتی بیان کرد: با پیگیری های بسیار برای زمین های پرورش گل نرگس مجوزهایی را اخذ کردیم که این زمین ها باغ محسوب شوند تا بتوانیم استفاده های دیگر را نیز از این باغ ها داشته باشیم.

وی عنوان کرد: اگر گل نرگس را در مجلس شورای اسلامی توزیع می کنیم، با هدف این است که قدمت ۱۰ هزار ساله آن را یادآور شویم.

استان شدن بهبهان

نماینده مردم بهبهان در مجلس ادامه داد: باید روزی برسد که در خوزستان استانی به نام بهبهان ثبت شود. متأسفانه تاکنون نتوانستیم از این همه دانش برای توسعه شهر خود استفاده کنیم.

وی یادآور شد: بهبهان محل تمدن و فرهنگ است و در منابع انسانی و تولید نیروی انسانی به عنوان نگین علمی می درخشد. روشن فکرانی که از این سرزمین برخواستند در حقیقت نشان دهنده تمدن، فرهنگ، ایده و تفکرات آن بوده اند.

شریعتی تاکید کرد: گل نرگس فرصت های اقتصادی، صنعتی و گردشگری بسیاری را می تواند برای این شهرستان تولید کند. انشاالله با راه اندازی فرودگاه این شهرستان بتوانیم گل نرگس را به حوزه خلیج فارس صادر کنیم، در حقیقت می توان بهبهان را به عظمت سیاسی و تاریخی چند هزار ساله قبل آن برگردانیم.

بهبهود زیرساخت های گردشگری بهبهان

امیرحسین صفوت دبیر چهارمین جشنواره ملی گل نرگس بهبهان نیز  اظهار کرد: انشاالله زیرساخت های گردشگری بهبهان در سال آینده با توجه به افتتاح هتل های مختلف بسیار بهتر خواهد شد.


وی گفت: تا سال آینده دو هتل در بهبهان افتتاح خواهد شد و خوشبختانه حرکت های بسیار خوبی در راستای توسعه گردشگری و جذب بیشتر گردشگران انجام شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، گل نرگس به چهار نمونه شهلا، مشکین، شصت پر و پنجه گربه ای تقسیم می شود و در بهبهان هر چهار نوع آن چه به صورت طبیعی و چه توسط کشاورزان کشت می شود كه نرگس «شهلا» وسعت بیشتری را در این مناطق به خود اختصاص داده است. گل نرگس را علاوه بر خوزستان می توان در دشت‌ها و کوهپایه های زاگرس در استانهای ایلام، لرستان، فارس، کهگیلویه و بویر احمد نیز مشاهده كرد، نرگس زارهای کشور توسط پیازهای گل نرگس بهبهان به وجود آمده اند بر این اساس گل نرگس بهبهان را باید مادر گل نرگس کشور نامید همان گونه که در کتاب مطلع الشمس اعتماد السلطنه می خوانیم که حاکم شیراز با دیدن نرگس زارهای بهبهان، از این گل خوشش آمده و دستور می دهد تا آن را به شیراز بیاورند و در آنجا کشت کنند.

با اینکه از سال ۱۳۵۹ اداره منابع طبیعی بهبهان برای احیای نرگس اقداماتی انجام داد و مانع خارج کردن پیاز گل نرگس شد اما پرورش دهندگان گل نرگس انتظار دارند که به دلیل اهمیت این گل، جشنواره ای همانند گلابگیری در کاشان، جشنواره انار در ساوه، جشنواره فندق در گیلان و قزوین، جشنواره سیب در دماوند برای برداشت گل نرگس در بهبهان نیز ترتیب داده شود تا مردم بیشتری برای این امر به بهبهان و نرگس زارهای آن مراجعه کنند تا اقتصاد منطقه رونق گیرد.


کد مطلب: 100196

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/100196/40شاخه-نرگس-معادل-قیمت-یک-بشکه-نفت

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir