به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۱۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۱۱/۱۴ ساعت ۰۸:۵۷
کد مطلب : ۱۰۰۵۲۰
تصویب طرح دشوار کردن رفع تحریم‌های ایران

تد کروز: توافق اتمی با ایران را پاره می‌کنم

گروه بين‌الملل: کاندیدای پيشتاز حزب جمهوریخواه آمریکا گفت: در اولین روز کاری خود به عنوان رئیس‌جمهور، توافق فاجعه بار با ایران را پاره خواهم کرد.
تد کروز: توافق اتمی با ایران را پاره می‌کنم
تد کروز گفت: اولین کاری که قصد دارم در اولین روز ریاست جمهوری خود انجام دهم این است که تمام تصمیمات اجرایی غیر قانونی و مغایر با قانون اساسی باراک اوباما را لغو خواهم کرد. وی ادامه داد: دومین کار که در روز اول ریاست جمهوری انجام خواهم داد این است که به وزارت دادگستری دستور دهم تحقیقات خود در زمینه تنظیم خانواده تنظیم شده (اشاره به سقط جنین) را به انجام برساند و هرگونه اقدام خلاف قانون در این زمینه را تحت پیگرد قانونی قرار دهد.

تد کروز گفت: سومین کاری که انجام خواهم داد این است که به وزارت دادگستری دستور دهم در سراسر کشور به هرگونه تلاش برای محدود کردن آزادی مذهبی پایان داده شود. کاندیدای احتمالی حزب جمهوریخواه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گفت: چهارمین کاری که انجام خواهم داد پاره کردن توافق فاجعه بار هسته‌ای با ایران خواهد بود. وی پنجمین کار خود در اولین روز ریاست جمهوری اش را انتقال سفارت آمریکا در اسرائیل (سرزمین های اشغالی) به بیت المقدس به عنوان پایتخت دایمی اسرائیل اعلام کرد.

تصویب طرح دشوار کردن رفع تحریمهای ایران
در همين حال، مجلس نمایندگان آمریکا طرح موسوم به شفافیت تأمین مالی تروریسم ایران را تصویب کرد. اعضای مجلس نمایندگان با 246 رای موافق در مقابل 181 رای مخالف طرح موسوم به « قانون شفافیت تامین مالی تروریسم ایران » را تصویب کردند. تقریبا تمام جمهوریخواهان به این طرح رای مثبت و اکثریت دموکراتها به آن رای منفی دادند.

انتظار نمی رود این طرح حتی با وجودی که جمهوریخواهان کنترل هر دو مجلس نمایندگان و سنا را در اختیار دارند به قانون بدل شود. حتی اگر مجلس سنا هم این مصوبه را تصویب کند اوباما وعده داده است که آن را وتو خواهد کرد چون باعث می شود تا توافقنامه هسته ای تاریخی با ایران از بین برود.
مجلس نمایندگان ماه گذشته با اختلافی اندک این مصوبه را تصویب کرد اما این رای گیری بعد از آنکه تقریبا یک سوم اعضا خیلی دیر آرای خود را به صندوقها انداختند فاقد اعتبار اعلام شد.

این رای گیری در روز سیزدهم ژانویه انجام شد. روز شانزدهم ژانویه مقامات امریکا و ایران توافقنامه پیچیده ای را اعلام کردند که بر اساس آن ایران همزمان با اجرای توافقنامه هسته ای بین المللی چهار زندانی امریکایی را آزاد کرد. منابعی در کنگره گفتند رای گیری سیزدهم ژانویه به این علت فاقد اعتبار بود که رئیس جدید این مجلس یعنی پال ریان Paul Ryan اعضا را برای اینکه به موقع رای دهند تحت فشار گذاشته بود نه به علتی مرتبط با توافق مبادله زندانیان.