به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۱۶
 
۱۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۱۱/۱۴ ساعت ۱۰:۱۶
کد مطلب : ۱۰۰۵۴۸
اصولگرایان به رانت‌سیاسی و مشارکت حداقلی دلخوشند

جناح رقیب از رد صلاحیت‌ها راضی است

گروه سیاسی: معاون سیاسی وزارت کشور دولت اصلاحات گفت: در جامعه ما همواره افرادی هستند که رای مردم را قبول نداشته و آن را تزئینی می‌دانند. جریانی پیروزی خود را در مشارکت حداقلی می‌داند در حالی که یکی از مولفه‌های مشارکت رقابت واقعی است و نباید در رقابت محدودیتی وجود داشته باشد.
جناح رقیب از رد صلاحیت‌ها راضی است

مرتضی مبلغ  با اشاره به پیگیری موضوع رد صلاحیت‌ها گفت: من در جریان جزئیات کار نیستم اما کارگروهی برای این کار تشکیل شده است. سیاست  جریان اصلاحات این است که از همه داوطلبانی که رد صلاحیتشان براساس موازین قانونی نبوده، دفاع کند. بدون شک هر رد صلاحیتی بر مبنای قانون نباشد مورد اعتراض است.وی افزود: البته ما اطلاع‌ داریم که رئیس‌جمهور و وزیر کشور نیز در حال انجام اقدامات و تلاش‌هایی برای بازنگری در رد صلاحیت‌ها هستند و افراد مختلف به طرق گوناگون تلاش می‌کنند تا موضوع رد صلاحیت‌ها حل‌وفصل شود. راهبردهای اصلاح‌طلبان از قبل برای انتخابات مشخص شده است. اصلاح‌طلبان به خوبی می‌دانستند که در این مسیر شرایط سخت و تنگناهایی وجود دارد برای همین راهبردهای خود را بر این اساس تنظیم کرده‌اند.

مبلغ با تاکید بر اینکه اصلاح‌طلبان تلاش می‌کنند شور و نشاط انتخابات حفظ شود؛ گفت: اصلاح‌طلبان با اقدامات درست و به‌موقع و در چارچوب قانون سعی می‌کنند جلوی یأس مردم گرفته شود چراکه همه می‌دانند دلسردی و یاس در انتخابات به ضرر کشور و منافع ملی است. برای همین باید تلاش کنیم شور و نشاط انتخاباتی حفظ شود. او با بیان اینکه اصلاح‌طلبان تلاش می‌کنند به نحو مقتضی فهرست‌های انتخاباتی را آماده کنند، گفت: در برخی از حوزه‌ها اصلاح‌طلبی حضور ندارد که بتوانیم از آنها حمایت کنیم. قبلا هم اعلام شد که اگر در حوزه‌هایی نامزد اصلاح‌طلب وجود داشته باشد، همان معرفی خواهد شد وگرنه سایر نامزدها مورد بررسی قرار می‌گیرد و اصلاح‌طلبان از افراد مستقلی که توانایی حل‌وفصل مشکلات مردم را داشته باشند، پشتیبانی می‌کنند. برای ما مهم این است که مجلسی تشکیل شود که ترکیب اکثریت آن در راستای منافع ملی حرکت می‌کنند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تاکید کرد: برای حل مشکلات جامعه باید راهی برای برون‌رفت از تندروی پیدا کنیم تا شرایط بهتری بر کشور حاکم شود و گشایش در امور مردم حاصل شود. باید مجلسی تشکیل شود که تندرو و غوغاسالار نباشد. او با اشاره به اظهارات برخی اصولگرایان در مورد تعداد زیاد داوطلبان اصلاح‌طلب گفت: عمیقا متاسفم برای اینکه عده‌ای به جای اینکه در راستای منافع عمومی مواضع خود را تنظیم کنند به رانت‌های سیاسی دلخوش کرده‌اند. پناه بردن به این رانت‌ها بدون رقابت جدی خطر بزرگی را برای خود اصولگرایان نیز در پی خواهد داشت و باعث می‌شود این جریان رشد نکند و در مواردی همچون رد صلاحیت گسترده اصلاح‌طلبان دست به توجیه بزند.

مبلغ افزود: امیدوارم این دوستان متوجه شوند که قاعده و قانون سیاست‌ورزی در کشور چیست؟ ما هم  زمانی در مسئولیت بودیم و در دفاع از حقوق سیاسی مردم و داوطلبان بدون کوچکترین تبعیضی قاطعانه عمل می‌کردیم. در یک مورد هیات اجرایی یکی از اصولگرایان را رد صلاحیت کرد، در حالی که منطبق بر موازین قانونی نبود، ما فرماندار آن ناحیه را عزل کردیم، اما امروز شاهد هستیم که جریان اصولگرا در برابر رد صلاحیت اصلاح‌طلبان نه تنها دم بر نمی‌آورند، بلکه خوشحال هستند و آن را توجیه می‌کنند. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب خاطرنشان کرد: در جامعه ما همواره افرادی هستند که رای مردم را قبول نداشته و آن را تزئینی می‌دانند. جریانی پیروزی خود را در مشارکت حداقلی می‌داند در حالی که یکی از مولفه‌های مشارکت رقابت واقعی است و نباید در رقابت محدودیتی وجود داشته باشد.

مبلغ با بیان اینکه اصلاح‌طلبان بعد از مهلت قانونی در 16 یا 17 بهمن که نتایج نهایی بررسی صلاحیت‌ها اعلام شد فهرست‌های انتخاباتی را ارائه می‌کنند، گفت: اینکه برخی اصولگرایان ما را متهم به مخالفت با شورای نگهبان می‌کنند و خود را مطیع می‌دانند یک رفتار نمایشی است. همه افکار عمومی به خوبی این مسئله را درک می‌کنند. هر فردی از هر فکر و جناحی اگر ردصلاحیتش قانونی نباشد اشتباه است و جای اعتراض دارد. اینکه در برابر یک کار غیرقانونی حرفی زده نشود، هنر نیست. او افزود: قانون صراحتا می‌گوید که رد صلاحیت‌های نامزدهای انتخابات باید براساس اسناد معتبر قانونی باشد. بنابراین در اینجا عدم احراز صلاحیت معنا ندارد. البته اعتراض اصلاح‌طلبان به هیات‌های نظارت است که در این مرحله دست به رد صلاحیت‌های گسترده زده است لذا امیدواریم شورای نگهبان در دفاع از حقوق داوطلبان و تقویت نشاط و ایجاد امید جبران گذشته کند تا انتخاباتی باشکوه در شأن جمهوری اسلامی داشته باشیم.

مبلغ با انتقاد از عملکرد صداوسیما گفت: متاسفانه صداوسیما رفتاری ندارد که متناسب با جایگاه و شأن این سازمان باشد. این رسانه به رغم  آنچه که از نامش مشخص است ملی و بی‌طرف عمل نمی‌کند و در راستای منافع عمومی حرکت نمی‌کند. به گونه‌ای که در مقاطع مختلف رفتارهای متضادی از خود نشان داده که برای همه علامت سوال بزرگی ایجاد می‌کند. یکی از مصادیق مهم آن این است که صداوسیما در طول 8 سال دولت قبل و تصمیم‌های ناکارآمد و سیاست‌های غلطی که دنبال شد، نه تنها سکوت کرد بلکه آنها را تایید و تقویت کرد.

او گفت: اکنون دولتی روی کار آمده که میراث‌دار مشکلات دولت قبل است و به جای تقویت آن، امروز عده‌ای دلسوز مردم شده‌اند و دائما مشکلات را در صداوسیما برجسته و مطرح می‌کند و هرچه به انتخابات نزدیک می‌شویم، رفتارهای متضاد را از رسانه ملی بیشتر می‌بینیم. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: امیدواریم افرادی مثل سیدحسن خمینی تایید شوند، چرا که این به نفع  کشور و نظام است. اصلاح‌طلبان در مورد انتخابات خبرگان بی‌تفاوت نخواهند بود و به موقع از نامزدهای مورد نظر پشتیبانی خواهند کرد.

مبلغ درباره آرایش سیاسی اصولگرایان گفت: اصولگرایان علیرغم اینکه همه شرایط و امکانات برای آنها فراهم است، درون خود مشکلات جدی دارند و نتوانستند به وحدت لازم برسند. هنوز اختلاف و چند دستگی بین آنها وجود دارد و دلیل اصلی آن این است که آنها بجز عده‌ اندکی خود را به جریان‌های تندرو گره زده‌اند و هنوز مرز خود را با تندروها مشخص نکرده‌اند.

مرجع : ایلنا