به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۰:۰۰
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۱۱/۱۶ ساعت ۱۴:۳۸
کد مطلب : ۱۰۰۶۶۳

تصفیه آب در چند ثانیه با پلیمر جدید

گروه فناوری:دانشمندان دانشگاه کورنل یک پلیمر جدید قابل بازیافت را طراحی کرده‌اند که می‌تواند آلودگی‌ها را طی چند ثانیه از آب پاک کند.
تصفیه آب در چند ثانیه با پلیمر جدید
محققان از ماده مشابه موجود در خوشبوکننده‌های هوا یعنی سیکلودکسترین برای توسعه تکنیکی استفاده کرده‌اند که می‌تواند صنعت تصفیه آب را متحول کند.
 آن‌ها یک شکل متخلخل از سیکلودکسترین را تولید کرده‌اند که نرخ جذب آلاینده بسیار بهتری از شیوه سنتی کربن فعال داشته و در برخی موارد تا 200 برابر بیشتر بوده است.  مزیت کربن فعال، بزرگتر بودن مساحت آن نسبت به پلیمرهای پیش از سیکلودکسترین بوده اما به قوت سیکلودکسترین به آلاینده‌ها نمی‌چسبد.
 
محققان نخستین ماده با مساحت بالا از جنس سیکلودکسترین را ساخته‌اند که برخی از مزایای کربن فعال را با مزیت‌های سیکلودکسترین ترکیب کرده است.  ماده حاصله می‌تواند آلاینده‌ها را طی چند ثانیه و با جریان یافتن آب از روی آن پاک کند.  پلیمر حاوی سیکلودکسترین آسانتر و ارزیانتر بازیابی شده و از این رو می‌توان از آن به دفعات بسیار بدون نقص در عملکرد آن استفاده کرد.
 
قابل بازیافت بودن یکی دیگر از مزایای این پلیمر است. در حالی که فیلترهای کربن فعال را برای بازیابی باید تحت حرارت شدید قرار داد، فیلترهای سیکلودکسترین تنها باید در دمای اتاق با متانول یا اتانول شسته شوند.  این یافته‌ها در مجله نیچر منتشر شده است.
مرجع : ایسنا