به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۴:۲۴
 
۱۹
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۱۱/۱۷ ساعت ۱۱:۲۶
کد مطلب : ۱۰۰۷۴۵
کری: ایران خواستار آتش‌بس در سوریه است

استفاده روسیه از بمب های احمق در سوریه

گروه سیاسی: وزیر امور خارجه آمریکا جمعه در کنفرانسی خبری در واشنگتن گفت که بمباران هوایی روس‌ها در ابعاد زیادی زنان و کودکان سوری را قتل‌عام می‌کند.
استفاده روسیه از بمب های احمق در سوریه
به‌گزارش خبرگزاری آنا به‌نقل از شبکه خبری سی‌ان‌ان، جان کری گفت: «روس‌ها به‌طور دقیق مواضع را هدف قرار نمی‌دهند و آن‌ها از این بمب‌های احمق برای کشتار در سوریه استفاده می‌کنند که باید این روند متوقف شود.» وی که از سفر دوره‌ای خود به اروپا بازگشته بود، در واشنگتن اعلام کرد: «مقام‌های روسیه به‌طور مستقیم به من اعلام کرده‌اند آمادگی دارند آتش‌بس در سوریه برقرار شود. ایرانی‌ها نیز دو روز پیش در لندن اعلام کردند از برقراری آتش‌بس در سوریه حمایت می‌کنند. ما در روزهای آینده خواهیم فهمید که چه کسانی برای برقراری آتش‌بس در سوریه جدی هستند و چه کسانی تمایلی به این کار ندارند.»

کری تاکید کرد: «حملات در استان حلب باید متوقف شود. روس‌ها اندیشه‌های سازنده‌ای درباره اجرای آتش‌بس در سوریه مطرح کرده‌اند، ولی اگر قصدشان صرفا حرف زدن است و می‌خواهند حملات و بمباران‌های خود را ادامه دهند، هیچ‌کس چنین چیزی را نخواهد پذیرفت.» عملیات گسترده ارتش سوریه با حمایت جنگنده‌های روسی در شمال حلب که از زمان آغاز حملات هوایی روسیه در سپتامبر گذشته بی‌سابقه است، دوشنبه گذشته در حالی آغاز شد که رایزنی‌ها برای فراهم کردن مذاکرات صلح سوریه با نظارت سازمان ملل متحد در ژنو تسریع شده بود. مخالفان سوری از همان ابتدا برای حاضر شدن دوباره بر سر میز مذاکرات بر ضرورت توقف بمباران‌ها و حملات هوایی، تسهیل دسترسی نیروهای امدادرسان به مناطق جنگ‌زده و آزادی زندانیان سیاسی تاکید کرده بودند.

آمریکا از چند ماه پیش تلاش‌هایی را برای نزدیک شدن به روسیه و همکاری با این کشور با هدف پایان دادن به مناقشه سوریه آغاز کرد، اما دستگاه دیپلماسی آمریکا و وزیر امور خارجه این کشور از چهارشنبه گذشته آشکارا مواضع خود را در قبال روسیه تغییر دادند و ارتش روسیه را که در حمایت از نیروهای دولت بشار اسد در سوریه وارد عمل شده است، به اختلال در روند صلح متهم کردند.