به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۰۰
 
۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۱۱/۲۴ ساعت ۱۸:۳۵
کد مطلب : ۱۰۱۴۵۱
وزیر خارجه ترکیه: عربستان به اینجرلیک جنگنده می فرستد

امکان حمله زمینی ترکیه و‌سعودی به سوریه

گروه بین الملل: وزیر خارجه ترکیه روز شنبه گفت که عربستان سعودی هواپیماهای جنگی به پایگاه انجرلیک ترکیه اعزام خواهد کرد.
امکان حمله زمینی ترکیه و‌سعودی به سوریه
به گزارش خبرگزاری فرانسه، قبل از این عربستان سعودی، بحرین و امارات برای اعزام نیروی زمینی به سوریه با هدف مقابله با داعش اعلام آمادگی کرده بودند. آمریکا نیز این موضع استقبال کرده است. "مولود جاویش اوغلو" وزیر خارجه ترکیه اضافه کرد: امکان عملیات زمینی عربستان سعودی و ترکیه در سوریه وجود دارد. دو روزنامه ترکیه به نام های "ینی شفق" و "خبر ترک" به نقل از وزیرخارجه ترکیه در حاشیه نشست امنیتی مونیخ نوشتند: "اگر استراتژی علیه داعش وجود داشته باشد در این صورت عربستان سعودی و ترکیه می توانند عملیات زمینی را آغاز کنند."

وی افزود: "برخی می گویند که ترکیه در مشارکت در مبارزه با داعش، تردید دارد اما این ترکیه است که پیشنهادات ملموس را در این زمینه ارائه می کند." وزیر خارجه ترکیه ادامه داد: "عربستان سعودی جنگنده هایی را به پایگاه اینجرلیک ترکیه اعزام می کند. برخی مقامات سعودی برای اطلاع از این پایگاه، آمده اند. تعداد هواپیماهای سعودی که به ترکیه خواهند آمد مشخص نیست." اینجرلیک ترکیه یک پایگاه مهم و اصلی در عملیات هوایی ائتلاف نظامی به رهبری آمریکا علیه داعش است. در این عملیات جنگنده های بریتانیایی، فرانسویی و آمریکایی با استفاده از این پایگاه، مراکز داعش در سوریه را بمباران می کنند.

وزیر خارجه ترکیه افزود: سعودی ها گفتند که اگر نیاز باشد می توانیم نیرو اعزام کنیم. عربستان سعودی طرح بزرگی را در مبارزه با تروریسم در سوریه نشان می دهد. عربستان سعودی و ترکیه بر سرنگونی یا کناره گیری بشار اسد رئیس جمهوری سوریه از قدرت به عنوان اولویت نخست بحران سوریه تاکید می کند.  وزیر خارجه ترکیه در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا عربستان سعودی برای دخالت زمینی در سوریه، به مرزهای ترکیه نیرو اعزام خواهد کرد گفت: چنین اقدامی می تواند مناسب باشد اما هم اکنون طرحی در این باره وجود ندارد. عربستان سعودی هواپیما اعزام می کند و گفته است که اگر زمان لازم برای عملیات زمینی برسد می توانیم سرباز بفرستیم.
مرجع : عصر ایران