به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۰۲:۳۲
 
۷
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۱/۱۹ ساعت ۲۳:۴۸
کد مطلب : ۱۰۴۵۹۹
درخواست جان کری از ایران در بحرین

ايران عضو سازنده جامعه بین‌الملل باشد

گروه بين‌الملل: جان کری گفت: مسئولان ایراني باید به دنیا ثابت کنند که می‌خواهند عضوی سازنده از جامعه بین‌الملل باشند.
ايران عضو سازنده جامعه بین‌الملل باشد
وزیر امور خارجه آمریکا امروز پنجشنبه، در یک نشست خبری در منامه، پایتخت بحرین، خطاب به مقامات ایران گفت: "به ما کمک کنید به جنگ در یمن پایان دهیم. کمک کنید به جنگ در سوریه پایان دهیم." جان کری در نشست خبری مشترک با شیخ خالد بن احمد الخلیفه، وزیر امور خارجه بحرین گفت که ایران باید "به دنیا ثابت کند که می‌خواهد عضوی سازنده از جامعه بین‌الملل باشد و در (برقراری) صلح و ثبات مشارکت کند اما نه با ارسال سلاح براي يك طرف درگيري‌ها توسط كشتي و قايق‌ها" وزیرخارجه آمریکا گفت: هیچ کسی ادعا و وانمود نکرد که با برجام، دیگر چالش هایی که می‌دانستیم وجود دارد به یک باره برطرف خواهد شد.

كري با تأکید بر اینکه چالش ها در روابط با ایران همچنان باقیست هدف باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا از دیدار با سران کشورهای عرب خلیج فارس را در نشست کمپ دیوید، بررسی چگونگی حرکت پس از توافق هسته ای و پیگیری تغییر رفتارهای ایران در رابطه با فعالیت های دیگر تهران اعلام کرد. جان کری در نشست خبری با همتای بحرینی خود در منامه پایتخت بحرین گفت؛ هیچ کسی ادعا و وانمود نکرد که ( با توافق هسته ای با ایران) دیگر چالش هایی که می دانستیم وجود دارد به یک باره برطرف شود.

کری افزود: بنابراین ما اکنون امیدواریم به علت اینکه توافق هسته ای را پشت سر گذاشته ایم، مسائل دیگر در کانون گفتگوهای ما قرار گیرد. البته ما کاملا روشن و شفاف گفته ایم هر جایی که قطعنامه شورای امنیت همچنان نقض شود یا فعالیت های اخلال گرانه در این منطقه ادامه داشته باشد یا فعالیت ها با هدف ایجاد ناامنی و اخلال در کشور دیگری انجام شود، ما با کشورهای منطقه در تلاش ها برای محافظت از امنیت و منافع دراز مدت منطقه متحد هستیم و همچنین در تلاش های دوستان و متحدانمان در دفاع از کشورهای خود، در کنار آنها ایستاده ایم.

وی گفت از جمله مسائلی که من و وزیر خارجه بحرین درباره آنها گفتگو کردیم، تحولات اخیر مرتبط با سوریه، دورنمای حل مسئله یمن بود. ما همچنین درباره نبرد علیه گروه های تروریستی و به طور خاص درباره داعش گفتگو کردیم. وزیر خارجه آمریکا ضمن اظهار بی اطلاعی از نوع تسلیحاتی که رژیم سعودی علیه مردم بی دفاع یمن به کار می گیرد و پس از یکسال از تجاوز وحشیانه سعودی و ناتوانی ریاض در رسیدن به اهدافش گفتک واشنگتن ترجیح می دهد همه تیراندازی ها و گلوله باران ها متوقف شود و آنها آتش بسی کامل برقرار کنند و درباره ساختار احتمالی دولت جدید به توافق برسند.

وزیر امور خارجه بحرین هم گفت: "ما هم می‌خواهیم شاهد تغییر در سیاست خارجی ایران باشیم. ايران اگر يك قدم براي پايان خصومت‌ها بردارد ما دو قدم بر خواهيم داشت" دولت بحرین ایران را به تحریک معترضان شیعه در آن کشور متهم می‌کند. در سال ۲۰۱۱ میلادی، در پی اعتراضات گسترده شیعیان بحرین به حکومت اقلیت سنی در آن کشور، دولت با معترضان برخورد و آنها را سرکوب کرد.

جان کری اولین دیپلمات ارشد آمریکا به شمار می‌رود که از زمان آغاز اعتراضات شیعیان تاکنون به منامه رفته است. او با تاکید بر ضرورت احترام به حقوق بشر از مقامات بحرین خواست تا یک "سازکار سیاسی فراگیر" در پیش بگیرند. او اضافه کرد که با وزیر امور خارجه بحرین "این فرصت را داشت تا درباره اقدامات در جریان برای بررسی و کاهش اختلافات مذهبی در بحرین و جاهای دیگر صحبت کند." جان کری در سفر به منطقه خلیج‌فارس قرار است با همتایان خود در کشورهای عربی دیدار کند. دو هفته دیگر باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا در نشست شورای همکاری‌های کشورهای عرب خلیج‌فارس در ریاض شرکت خواهد کرد.

الجبیر: عادی‎سازی روابط با ایران در صورت ادامه سیاست‎های «خصمانه» آن دشوار است
وزیر خارجه عربستان سعودی اعلام کرد که برقراری روابط با ایران در صورتی ممکن است که این کشور از اقدامات «خصمانه» خود در منطقه دست بر دارد. به گزارش فارس به نقل از المیادین، «عادل الجبیر» با ادعای اینکه ایران سیاست‎های «خصمانه» در منطقه اتخاذ می کند، گفت: اگر ایران به این سیاست‎های خود ادامه دهد، برقراری روابط عربستان با این کشور سخت و دشوار است.