به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۶:۳۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۱/۲۹ ساعت ۰۹:۴۰
کد مطلب : ۱۰۵۲۳۳
توجه به تنوع فرهنگ در جهان

جنتي: برجام سبب بهبود روابط بين ايران با كشورهاي اروپايي شده است

گروه فرهنگی: «علي جنتي» وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: برجام باعث شده تا روابط بين ايران با كشورهاي اروپايي بهتر از گذشته شود و اميدوارم با فضاي جديد ايجاد شده، به برقراري و گسترش روابط با اين كشورها برسيم.
جنتي: برجام سبب بهبود روابط بين ايران با كشورهاي اروپايي شده است
جنتي عصر روز شنبه در ديدار با كمسيونر آموزش، فرهنگ، جوانان و ورزش اتحاديه اروپا با تاكيد بر نقش به سزاي اين اتحاديه در نزديكي و پيوند فرهنگ ملت ها با يكديگر اظهارداشت: بايد به تنوع فرهنگ در جهان بيشتر توجه كنيم تا يكنواخت بودن آن، زيرا از طريق اين تنوع مي توان فرهنگ ها را بيشتر شناخت و ملت ها و دولت ها تعامل بيشتري با يكديگر داشته باشند.
وي با تاكيد بر اين مطلب افزود: ايران كشوري با سابقه فرهنگي و تمدني ديرينه است و در گذشته هم رابطه و همكاري هاي خوبي بين ايران و اتحاديه اروپا وجود داشته است.
او ادامه داد: برجام باعث شده تا روابط بين ايران با كشورهاي اروپايي بهتر از گذشته شود و اميدواريم با فضاي جديد ايجاد شده، به برقراري و گسترش روابط با اين كشورها برسيم.
جنتي با اشاره به مجموعه فعاليت هاي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي تصريح كرد: ارتقاي سطح فرهنگي جامعه ايراني از طريق ابزارهاي موجود در اين وزارتخانه مانند فيلم، كتاب، هنرهاي نمايشي، هنرهاي تجسمي، موسيقي و ... از رسالت هاي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي محسوب مي شود.
وي افزود: تعامل و همكاري سازنده با ساير دولت ها و ملت ها در زمينه فرهنگ و هنر و استفاده از تجربيات آنها و همچنين انتقال فرهنگ و تمدن ايراني به ساير كشورها از ديگر رسالت ها و وظايف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي است.
عضو كابينه دولت تدبير و اميد با تاكيد بر اينكه ايران در زمينه توليد فيلم سينمايي از جمله كشورهاي برجسته منطقه محسوب مي شود، ادامه داد: بسياري از فيلم هاي ايراني در بسياري از جشنواره هاي بين المللي از جمله اسكار و كن و ساير جشنواره هاي بين المللي جوايزي دريافت كرده است.
وي گفت: وزارت فرهنگ و ارشاداسلامي به عنوان يكي ازنهادهاي حاكميتي در حوزه فرهنگ و هنر كشور تلاش مي كند به نويسندگان و نخبگان كمك كند تا بتوانند دانش خود را از طريق تاليف و نوشتن كتاب ها به ديگران منتقل كنند.
جنتي با اشاره به اينكه در سال گذشته ٨٤ هزار عنوان كتاب در ايران چاپ شده است، افزود: در حوزه هنرهاي نمايشي و تجسمي نيز در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي تلاش شده تا شرايطي براي هنرمندان فراهم شود تا به عرضه آثار خود در داخل و خارج از كشور بپردازند.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي ادامه داد: در فضاي جديد ايجاد شده بين ايران و اتحاديه اروپا مي توان در زمينه هاي برگزاري نمايشگاه ها و جشنواره هاي فرهنگي و هنري در ايران و كشورهاي عضو اتحاديه اروپا نيز همكاري هاي دوجانبه داشت.
جنتي اظهارداشت: كشورهاي عضو اتحاديه اروپا تجربيات خوبي در زمينه بازسازي ميراث فرهنگي دارند و در اين حوزه هم مي توان همكاري هاي لازم را با يكديگر داشت.
وي در بخش ديگري از سخنان خود بر تبادل هنرمندان، همكاري بين اهل فن و كارشناسان حوزه فرهنگ و هنر و تبادل تجربيات آنها با يكديگر نيز تاكيد كرد.
جنتي در ادامه با تاكيد بر ضرورت عزم جهاني براي مقابله با افراطي گري، گفت: مقابله با افراطي گري و تروريست ها به عزم جهاني نياز دارد و در اين زمينه بايد به شناخت ريشه هاي افكار تند و افراطي گري پرداخته شود.
وي افزود: يكي از زمينه هاي خوب براي همكاري با اتحاديه اروپا مبارزه با افراطي گري است كه نياز به عزم جهاني هم دارد.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با اشاره به تخريب بسياري از آثار و ميراث تاريخي در كشورهايي مانند افغانستان، پاكستان، سوريه و ... از سوي گروهك هاي افراط گرا، ادامه داد: اين آثار متعلق به همه جهان است و از تخريب آنها بايد جلوگيري شود. افراطي گري و خشونت خطري است كه كل جهان را تهديد مي كند.
وي در ادامه با اشاره به ارتباط ايران با بسياري از كليساها و ساير اديان افزود: گفت وگوي اديان و تعامل با كليساها و ... در نزديكي و شناخت فرهنگ و تمدن بين كشورها نقش به سزايي مي تواند ايفا كند.
عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي در پايان بر همكاري هاي موزه اي، دانشگاهي، موسيقي و ... ايران با كشورهاي عضو اتحاديه اروپا تاكيد كرد.
همچنين در اين ديدار «تيبرو ناوراكسيسكس» كمسيونر آموزش، فرهنگ، جوانان و ورزش اتحاديه اروپا گفت: در قالب احياي دوباره گفتمان و تقريب مذاهب مي توان گفت وگوي بين اديان را توسعه داد.
وي با اشاره به اينكه اولين بار است كه به ايران سفر كرده ادامه داد: همكاري هاي گسترده اي مي توان بين ايران و اتحاديه اروپا در زمينه هاي آموزش عالي داشت.
كمسيونر آموزش، فرهنگ، جوانان و ورزش اتحاديه اروپا گفت: توسعه همكاري هاي فرهنگي و هنري از جمله ضروريات است زيرا فرهنگ بهترين وسيله براي گسترش مناسبات بين ملت هاست.
وي افزود: ايران در زمينه فرهنگ داراي دانش و تجربيات خوبي است و در حوزه حفظ ميراث فرهنگي و اسناد مي تواند با اتحاديه اروپا همكاري هاي خوبي داشته باشد.
تيبرو ناوراكسيسكس با اشاره به اقدامات افراطي گرايان در كشورهاي اروپايي ادامه داد: اگر دانش آموزان بيشتر با مذاهب و فرهنگ و نمادهاي اعتقادي ديگران آشنايي يابند احتمال بروز درگيري كمتر مي شود و در اين ميان نقش فرهنگي بسيار تاثيرگذار است.
مرجع : ایرنا