به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۱:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۱/۳۱ ساعت ۱۰:۰۶
کد مطلب : ۱۰۵۴۱۴
جهانگیری: خود سیف باید درباره‌ اظهاراتش پاسخ دهد

برجام دستاوردهای زیادی داشته است

گروه سیاسی: معاون اول رئیس‌جمهور درباره‌ اظهارات رئیس بانک مرکزی در خصوص دستاوردهای برجام گفت: خود آقای سیف باید درباره‌ اظهاراتش پاسخ دهد اما برجام دستاوردهای زیادی داشته است.
برجام دستاوردهای زیادی داشته است
اسحاق جهانگیری شامگاه دوشنبه در بخش پایانی سفر خود به استان کرمانشاه در نشستی خبری با بیان اینکه ما در بخش‌های مختلف از توافق هسته‌ای بهره برده‌ایم، تصریح کرد: اکنون فضای مهمی برای همکاری در سطح بین‌المللی برای ما ایجاد شده است و می‌بینیم که مسئولان زیادی از کشورهای مختلف مشتاقند که به ایران بیایند تا از فرصت جدید بهره ببرند.

وی ادامه داد: بسیاری از امور در این سه ماه اجرای برجام روال عادی پیدا کرده است. ما تا بهمن سال گذشته یک میلیون بشکه نفت صادر می‌کردیم اما اکنون این میزان به یک میلیون و 700 هزار بشکه رسیده است. حمل و نقل هوایی و دریایی تسهیل شده و با بانک‌های کوچک اروپایی و آسیایی همکاری می‌کنیم و سوییفت هم فعال شده است.

معاون اول رئیس‌جمهور افزود: با این وجود برخی بانک‌های بزرگ که از سوی آمریکا جریمه شده‌اند، در ارتباط با ایران با احتیاط عمل می‌کنند. آمریکا باید از این کشورها دست بردارد. ما قادریم که برجام را به صورت کامل اجرا کنیم و مطمئن هستیم که طرف مقابل هم تمکین می‌کند. ممکن است برخی خواسته‌های ما با یکی دو ماه تاخیر اجرا شود ولی حتما اجرا خواهد شد.

جهانگیری در ادامه با جمع‌بندی نتایج سفر خود به استان کرمانشاه گفت: در سال 93 مقام معظم رهبری مجوز لازم برای اجرای طرح‌های آبی را با بودجه‌ 24 هزار میلیارد تومان صادر کردند تا این طرح‌ها کامل شود. این طرح از سال گذشته در غرب کشور آغاز شد و امسال 14 سد تکمیل می‌شود که در سفر امروز دو سد افتتاح شد و سد داریان هم در مراحل تکمیل است.

وی همچنین خاطرنشان کرد: در این سفر مشکلات استان بررسی شد. من امسال تلاش دارم به همه استان‌های کشور سفر کنم. هدف من هم حساب‌کشی و پیگیری تصمیمات مهم است تا متوجه شوم این تصمیمات چه میزان پیش رفته است و مطمئن شوم اقتصاد کشور وارد دوران رونق شده است. ما همچنین اولویت‌های سال 95 را برای وزارت‌خانه‌های نفت، صنعت، جهاد کشاورزی و نیرو مشخص کرده‌ایم و رسانه‌ها باید این طرح‌ها را پیگیری کنند.

معاون اول رئیس‌جمهور درباره‌ راه حل مشکل بیکاری در استان کرمانشاه نیز اظهار کرد: ما باید در برنامه ششم توسعه سالیانه بیش از یک میلیون شغل ایجاد کنیم. لازمه حل معضل بیکاری هم طرح‌های ضربتی زودبازده نیست. بیکاری با افزایش تولید داخلی و رشد سرمایه‌گذاری حل می‌شود و ما باید شرایطی فراهم کنیم که بخش خصوصی در همه حوزه‌ها سرمایه‌گذاری کند.

جهانگیری تصریح کرد: کرمانشاه از نظر کشاورزی شرایط خوبی دارد و باید صنایع مرتبط با کشاورزی و نفت در این استان ایجاد شود و تجارت و بازرگانی هم رونق بگیرد. همچنین باید از نظام بانکی استفاده کنیم، هرچند نظام بانکی هم دچار مشکلاتی است و یکی از برنامه‌های دولت اصلاح نظام بانکی کشور است که در این زمینه طرحی تهیه شده و مراحل کارشناسی آن هم به اتمام رسیده است و من تأکید دارم این طرح تا نیمه اردیبهشت نهایی شود.

معاون اول رئیس‌جمهور افزود: بازار سرمایه هم باید در تأمین مالی طرح‌های مهم نقش داشته باشد. ما باید برای حل مشکلات کرمانشاه از همین شیوه‌ها استفاده کنیم.

جهانگیری درباره‌ زمان نهایی‌شدن خط آهن استان کرمانشاه نیز گفت: ما فکر می‌کردیم سال 93 بتوانیم راه‌آهن را تکمیل کنیم اما با کاهش بودجه دولت، بودجه طرح‌های عمرانی هم کاهش یافت. امیدواریم در سال 95 بودجه دولت بهتر شود و از طرفی هم بتوانیم ریل را به وسیله فاینانس از خارج از کشور تهیه کنیم و با سرعت بیشتری راه‌آهن را تکمیل کنیم.

معاون اول رئیس‌جمهور همچنین در پاسخ به پرسشی در خصوص مشکلات صادرات محصولات استان کرمانشاه به عراق تصریح کرد: ما با دولت مرکزی عراق و اقلیم کردستان رابطه خوبی داریم و سعی می‌کنیم مشکلات توسعه‌ تجارت را با مذاکره حل کنیم. اگر لازم باشد من با تماس تلفنی و مکاتبه و حتی فرستادن نماینده نزد دولت مرکزی و اقلیم کردستان این مشکل را حل خواهم کرد.

وی در بخش پایانی این نشست خبری درباره نحوه پرداخت خسارت به سیل‌زدگان استان کرمانشاه نیز اظهار کرد: دولت همواره در حوادث طبیعی در کنار مردم است و با استفاده از تسهیلات ارزان‌قیمت به مردم کمک کرده است. البته ممکن است گاهی کمک‌ها با تأخیر انجام شده باشد اما دولت حتما به خسارت‌دیدگان سیل کمک می‌کند.
مرجع : ایرنا