به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۲/۰۸ ساعت ۱۰:۰۹
کد مطلب : ۱۰۶۰۱۴
افرادی که اضافه وزن بیشتر در معرض ابتلا به دیابت هستند

کاهش وزن و افزایش تحرک؛کلید پیشگیری از دیابت

گروه جامعه: رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با تاکید بر اینکه کلید پیشگیری از دیابت، کاهش وزن و فعالیت فیزیکی است، تصریح کرد: افرادی که در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به دیابت هستند با کاهش 5 تا 7 درصد از وزن خود (در صورت چاقی و اضافه وزن) می‌توانند شروع بیماری را به تعویق انداخته و از بروز بیماری پیشگیری کنند.
کاهش وزن و افزایش تحرک؛کلید پیشگیری از دیابت

دکتر سید محمود رضوانی با اشاره به شعار هفته سلامت «غلبه بر دیابت» اظهار کرد: غلبه بر دیابت در هر سه حیطه پیشگیری اولیه، ثانویه و ثالثیه امکان‌پذیر خواهد بود که مهم‌ترین و موثرترین استراتژی در غلبه بر دیابت، پیشگیری اولیه است. وی با تاکید بر اینکه کلید پیشگیری از دیابت، کاهش وزن و فعالیت فیزیکی است، تصریح کرد: افرادی که در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به دیابت هستند با کاستن 5 تا 7 درصد از وزن خود (اگر چاق هستند یا اضافه وزن دارند) می‌توانند شروع بیماری را به تعویق انداخته و از بروز بیماری پیشگیری کنند. رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان افزود: فعالیت بدنی به میزان 30 دقیقه در پنج نوبت در هفته در کاهش وزن، کاهش قند خون و بهبودی در مقاومت به انسولین که منجر به حفظ قند خون در محدوده طبیعی است، کمک خواهد کرد.

 

رضوانی با بیان اینکه براساس تحقیقات صورت گرفته تغییر سبک زندگی در دیابت نوع 2 از طریق رژیم غذایی مناسب، فعالیت بدنی و تغییر رفتار، خطر بروز دیابت را تا 58 درصد کاهش می‌دهد، یادآور شد: تغییر در شیوه زندگی در گروه سنی 60 و بالاتر حتی می‌تواند خطر بروز دیابت را تا 71 درصد نیز کاهش دهد. تغییر در شیوه زندگی می‌تواند بزرگ‌ترین گام در پیشگیری از دیابت باشد.

 

رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت: افرادی که اضافه وزن یا سابقه خانوادگی ابتلا به این بیماری را دارند، بیشتر در معرض ابتلا به دیابت هستند. سابقه دیابت بارداری یا تولد حداقل یک نوزاد با وزن بالاتر از چهار کیلوگرم، کسانی که کلسترول HDL کمتر از 35 و تری گلیسرید بالاتر از 250 دارند و... از دیگر گروه‌های پرخطر در معرض دیابت هستند.

مرجع : ایسنا