لیلاز افزود: بنگاههای بزرگ در شرایط رکودی مشوقهایی را برای مشتریان در نظر میگیرند تا آنها را مجاب به خرید محصولات خود کنند. این مشوق ها در قالب تخفیفهای ویژه، فروش اقساطی بلند مدت و پیش فروش با نرخ سودهای بالاست که میتواند شرایطی را به وجود آورد تا مشتریان واقعی به سمت خرید حرکت کنند. این کارشناس اقتصاد سیاسی گفت: در برخی نقاط دنیا حتی فروش یکی بخر دو تا ببر حاکم است و اقتصاد آزاد این اجازه را به آنها داده تا به هر شکل ممکن بنگاه خود را سرپا نگه دارند.
لیلاز گفت: خودروسازان ما در شرایط فعلی که اجازه ندارند حتی برای قیمت گذاری محصولات خود اقدام کنند و نظارت شدید دولت و افکار عمومی بر آنها حاکم است، مجبور است که به طرق مختلف مشوق هایی در نظر گرفته و بار خود را برای تامین مالی از دوش بنگاهها بردارد در غیر اینصورت باید به هزار در و دیوار بزند تا از سیستم بانکی کشور تسهیلات بگیرد که با توجه به وضعیت بانک ها و شرایط اقتصادی کشور این کار میسر نیست.