به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۷:۴۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۲/۱۳ ساعت ۱۲:۳۸
کد مطلب : ۱۰۶۴۰۴
راهپیمایی روز کارگر آمریکا با شعار علیه ترامپ

شعار کارگران آمریکا: «ترامپ را رها کن»

گروه بین الملل: صدها تن از مردم آمریکا به مناسبت روز کارگر در خیابان‌های لس‌آنجلس دست به راهپیمایی زدند و نامزد پیشرو جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور را به خاطر برنامه‌های ضدمهاجرت "غیرقانونی‌"اش که شامل ساخت دیوار در مرز آمریکا با مکزیک می‌شود، هدف قرار دادند.
شعار کارگران آمریکا: «ترامپ را رها کن»
به گزارش خبرگزاری رویترز، این راهپیمایی در لس‌آنجلس که دومین شهر پرجمعیت آمریکا محسوب می‌شود و جمعیت وسیعی از مهاجران را در خود جای داده، چند روز پس از آن صورت گرفت که معترضان در مقابل یکی از پایگاه‌های مبارزات انتخاباتی دونالد ترامپ، نامزد پیشرو جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در "کوستا مسا" واقع در ایالت کالیفرنیا شیشه‌های یکی از خودروهای پلیس را شکسته و ترافیک ایجاد کردند.

معترضان روز جمعه ورودی هتلی را که میزبان کنوانسیون جمهوری‌خواهان کالیفرنیا در "برلینگیم" واقع در جنوب سان فرانسیسکو بود، مسدود و ترامپ را وادار کردند تا کاروان همراهش را متوقف و برای ایراد سخنرانی‌اش از ورودی پشتی هتل وارد شود. راهپیمایی امسال به مناسبت روز کارگر در لس‌آنجلس صلح‌آمیز بود و جمعیت کمتری نسبت به راهپیمایی‌های سال گذشته روز کارگر در این شهر شرکت داشتند. معمولا در این روزچند صد تن از مردم لس‌آنجلس در خیابان‌های راهپیمایی می‌کردند اما عمدتاً تا بعدازظهر متفرق می‌شوند.

برخی معترضان تصاویری از چهره ترامپ را که زیر آن نوشته شده بود «ترامپ را رها کن» در دست داشتند. یکی از اعضای ائتلاف «حقوق کامل برای مهاجران» گفت: ترامپ تهدید می‌کند که اگر رئیس‌جمهور آمریکا شود در 18 ماه نخست تصدی‌اش قصد دارد 11 میلیون مهاجر بدون مدرک در آمریکا را اخراج کند. ما این مساله را به راحتی قبول نمی‌کنیم.

دیگر معترضان نیز پرچم‌های آمریکا یا مکزیک را تکان می‌دادند یا پلاکاردهایی در دست داشتند که در آنها خواستار اصلاحات مربوط به مهاجرت و پایان اخراج از کشور شده بودند. یکی از سخنگویان اداره پلیس لس‌آنجلس گفت: در جریان این راهپیمایی هیچ‌کس بازداشت نشده و هیچ گزارشی مبنی بر رویدادهای خشونت‌آمیز وجود ندارد. اعتراضات اغلب ترامپ 69 ساله را هدف گرفته است. وی به خاطر وعده‌اش برای اخراج مهاجران غیرقانونی به شدت مورد انتقاد قرار گرفته است.

ترامپ مکزیک را به فرستادن قاچاقچیان و متجاوزان به آمریکا متهم کرده و متعهد شده تا دیواری در مرز آمریکا با مکزیک بسازد و مکزیک تاوان این مساله را بپردازد. این در حالی است که مقامات سیاتل گفتند، پس از آنکه گروهی از معترضان یاغی سنگ، بطری و کوکتل مولوتف پرتاب کرده و پنجره‌ها را شکستند، دو تن از افسران پلیس سیاتل زخمی و دست‌کم هفت تن در راهپیمایی روز یکشنبه بازداشت شدند.

"اد مورای"، شهردار سیاتل ناآرامی‌ها و خشونت‌های روز یکشنبه را محکوم کرده و آن را خشونتی بی‌معنی از سوی جمعیتی متمایز از افرادی که در راهپیمایی صلح‌آمیز روز کارگر شرکت داشتند، توصیف کرد. معترضان هر ساله اول مه به خیابان‌ها می‌آیند تا به مسائل کارگران و مهاجرت توجه کنند اما معترضان در شهرهای سراسر آمریکا نیز از این مناسبت برای راهپیمایی علیه خشونت پلیس استفاده می‌کنند.

اداره پلیس سیاتل گفت: یکی از افسران پلیس پس از آنکه معترضان کوکتل مولوتف پرتاب کردند از ناحیه سر یا صورت زخمی شد. پس از بازداشت شدن چند تن از معترضان در مکان‌های مختلف، پلیس گفت: گروهی از افسران پلیس را در یکی از پارکینگ‌ها مستقر کرده و آنها اجازه می‌دهند مردم به آرامی متفرق شوند. روزنامه سیاتل گزارش داد، پلیس برای متفرق کردن معترضان تیر هوایی شلیک کرده و چندین بار متوسل به استفاده از اسپری فلفل شده است.
مرجع : ایسنا