به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۱:۳۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۲/۱۳ ساعت ۱۶:۳۷
کد مطلب : ۱۰۶۴۴۴

کارشناسان یونسکو به پالمیرا رفتند

گروه فرهنگی: کارشناسان یونسکو با حضور در شهر تاریخی پالمیرا میزان خسارات وارده بر بناهای تاریخی و موزه‌های این شهر کهن را ارزیابی کردند.
کارشناسان یونسکو به پالمیرا رفتند
تیمی از کارشناسان میراث فرهنگی به رهبری رئیس مرکز میراث جهانی یونسکو که توسط نیروهای ویژه امنیتی سازمان ملل اسکورت می‌شدند، طی روزهای 24 تا 26 آوریل با حضور در محل شهر تاریخی پالمیرا در سوریه ارزیابی خود را نسبت به خسارات به آثار تاریخی و موزه‌های این شهر ارائه کردند. کارشناسان یونسکو در این مأموریت کوتاه دریافتند بسیاری از آثار ارزشمند تاریخی که به سبب وزن زیادشان امکان جابجایی آنها پیش از ورود شبه نظامیان تروریستی داعش نبوده است، مخدوش و شکسته شده و یا سر آن‌ها جدا شده و بقایای آن نیز در همان محل روی زمین ریخته شده است.

 

به گزارش سایت مرکز میراث جهانی یونسکو، این متخصصان از فوریت اقداماتی برای مقاوم‌سازی، ایمن‌سازی و همچنین کارهای قابل ملاحظه مورد نیاز برای مستندسازی، تخلیه و همچنین مرمت آثار خبر دادند. در این مأموریت کارشناسان یونسکو میزان خسارت وارده بر طاق نصرت، معبد بعل شمین که بخش‌های زیادی از آن با خاک یکسان شده است و همچنین آمفی‌تئاتر پالمیرا را برآورد کرده و به احترام قربانیانی که در آمفی‌تئاتر کشته شدند یک دقیقه سکوت کردند.

 

«ایرینا بوکووا»، دبیرکل یونسکو پس از ارزیابی اولیه از میزان تخریب در شهر پالمیرا نسبت به جایگاه مهم میراث فرهنگی در پاسخ جامعه بین‌الملل به بحران سوریه تأکید کرد و گفت: «پالمیرا» ستون هویت سوری‌ها و منبع شأن و منزلت آن‌ها محسوب می‌شود. یونسکو به همراه دیگر شرکاء مصمم به ایمن‌سازی این محوطه تاریخی و دیگر محوطه‌ها در قالب مأموریت‌های انسان دوستانه و صلح‌آمیز است.

 

پروفسور «مامون عبدالکریم»، وزیر آثار باستانی و موزه‌های کشور سوریه نیز از جمله چهره‌هایی بود که همراه تیم متخصصان یونسکو در پالمیرا حضور یافت. «پالمیرا» شهر تاریخی استان «حمص»، یکی از مهم‌ترین ویرانه‌های تاریخی جهان و یکی از آثار ثبت‌شده سوریه در میراث جهانی یونسکو است. قدمت بخش اعظم ویرانه‌های «پالمیرا» به قرن‌های اول و دوم میلادی بازمی‌گردد. این شهر باستانی از پاییز سال گذشته میلادی به دست گروه تروریستی داعش افتاده بود.

 

قرار است گزارش کامل برآورد خسارات وارده به پالمیرا در جریان چهلمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو در استانبول ترکیه (10 تا 20 جولای) ارائه شود و پیش از آن نیز نشست بین‌المللی متخصصان پیرامون وضعیت حفظ میراث فرهنگی سوریه از جمله پالمیرا از تاریخ 2 تا 4 ژوئن در برلین آلمان برگزار می‌شود.

 

 

مرجع : ایسنا