به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۲/۱۷ ساعت ۱۳:۳۳
کد مطلب : ۱۰۶۶۶۱
دبیر نظارت محتوایی بخش بین‌الملل نمایشگاه کتاب خبر داد؛

جمع‌آوری برخی کتاب‌ها از غرفه بین‌الملل

گروه فرهنگی: دبیر نظارت محتوایی بخش بین‌الملل بیست و نهمین نمایشگاه کتاب تهران گفت: تا به حال تعدادی کتاب که به لحاظ محتوایی با معیارهای نمایشگاه همخوانی نداشته‌اند از بین کتاب‌های قابل عرضه در نمایشگاه جمع‌آوری شده‌اند. این کتاب‌ها در بخش عربی مروج افراطی‌گری و تفرقهٔ قومی و مذهبی و در بخش لاتین دارای تصاویرنامناسب بوده‌اند.
جمع‌آوری برخی کتاب‌ها از غرفه بین‌الملل
علی فریدونی دربارهٔ نظارت بر محتوای کتاب‌های بخش بین الملل و تخلف‌های دو روز ابتدایی بیست و نهمین دورهٔ نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت:‌‌ نظارت بر محتوای کتاب‌های بخش بین‌الملل نمایشگاه در سه مرحله و حتی قبل از نمایشگاه آغاز شد. تا امروز هم مواردی هم در بخش عربی و هم در بخش لاتین با تذکر جدی ناظران موجه شده‌اند. فریدونی ادامه داد: ناظران کمیتهٔ نظارت بر محتوای بین‌الملل در غرفه‌های لاتین و عربی این بخش حضور روزانه دارند و تا به حال تعدادی کتاب که به لحاظ محتوایی با معیارهای نمایشگاه همخوانی نداشته‌اند از بین کتاب‌های قابل عرضه در نمایشگاه جمع‌آوری شده‌اند. این کتاب‌ها در بخش عربی عموما کتاب‌هایی بودند که مروج افراطی‌گری و تفرقهٔ قومی و به ویژه تفرقه مذهبی بودند. این کتاب‌ها که معمولا با تمرکز بر تفکرات وهابی نگاشته شده بودند؛ از نظر ما قابل عرضه در نمایشگاه نیستند.

دبیر نظارت محتوایی بخش بین‌الملل بیست و نهمین نمایشگاه کتاب تهران تاکید کرد: در بخش لاتین نیز برخی کتاب‌ها به دلیل تصاویر و عکس‌های نامناسب که با فرهنگی اسلامی ما سازگاری ندارند؛ تذکر گرفته و از بین کتاب‌ها جدا شده‌اند. این مقام مسئول دربارهٔ تعداد این کتاب‌ها و غرفه‌هایی که این کتاب‌ها در آن‌ها عرضه می‌شده نیز اظهار داشت: از آنجا که در بخش بین‌الملل معمولا موزعان به توزیع کتاب‌های ناشران خارجی مشغول هستند و ناشران خارجی این کتاب‌ها ممکن است به‌طور مستقل در نمایشگاه حضور نداشته باشد؛ پس این کتاب‌ها ممکن است در چندین غرفه ارائه شده باشد که توسط ناظران ما در سالن‌ها دایم کنترل می‌شوند. همان‌طور که اشاره شد این کتاب‌ها به دلیل اینکه اصول حاکمیتی و عرف نمایشگاه را رعایت نکردند؛ مورد تذکر قرار گرفتند.

مدیرکل مجامع، تشکل‌ها و فعالیت‌های فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چندی پیش نیز در گفتگو با خبرنگار ایلنا؛ با اشاره به شاخص‌ها و معیارهای مدنظر برای نظارت محتوایی کتاب‌های خارجی در این دوره از نمایشگاه کتاب تهران، گفته بود: هماهنگی‌های لازم با کمیته ناشران بین‌المللی و مدیر این کمیته در خصوص نظارت محتوایی بر آثار این بخش از نمایشگاه کتاب تهران بطور کامل انجام شده است. بحث ارزیابی محتوا و مضمامین کتاب‌های بخش بین‌الملل آیین‌نامه و اصولی دارد که توجه به حفظ ارزش‌های ملی- دینی- حاکمیتی برخی از سرفصل‌های این آیین‌نامه‌ها هستند. درواقع در بحث نظارت بر محتوای کتب خارجی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عدم عرضه و توزیع آثاری که به نوعی منجر به تفرقه‌افکنی مذهبی- قومیتی شود یا ترویج‌دهنده اندیشه‌های تکفیری و تروریستی و انحرافی و التقاطی باشد؛ آنهم در شرایط خاصی که خاورمیانه با آن مواجه است از مهترین فاکتورهای مدنظر شورای نظارت محتوایی بخش بین‌الملل نمایشگاه کتاب به‌شمار می‌رود. همچنین از عرضه کتاب‌های نافی هنجار‌ها و ارزش‌های جمهوری اسلامی ایران جلوگیری به عمل خواهد آمد.
مرجع : ایلنا