به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۱ - ۱۶:۵۶
 
۱۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۲/۲۰ ساعت ۰۰:۱۲
کد مطلب : ۱۰۶۸۵۶

جلالی و نعمتی، تداوم راه یا تغییر مسیر؟

گروه سياسي: سايت پارسينه نوشت: کاظم جلالی و بهروز نعمتی چهره هایی بودند که روز شنبه با غیبت در نشست هم‌اندیشی فراکسیون امید موجب بوجود آمدن گمانه های بسیاری درباره ترکیب فراکسیون های اصولگرا و اصلاح‌طلب مجلس دهم شدند. موضوعی که مصطفی کواکبیان نیز در سخنان خود با لحنی کنایه آمیز به آن اشاره کرده بود و پیشتر محمود صادقی نیز اشاراتی به این موضوع داشته است.

انتخابات ۷ اسفند ۹۴ را می توان لیستی ترین انتخابات تاریخ جمهوری اسلامی ایران نامید. به ویژه لیست مورد حمایت اصلاح‌طلبان کاملا غیر فردی با موضوع انتخابات برخورد کرده بود. لیستی که نام دو تن از اصولگرایان مجلس نهم نیز در آن نوشته شده بود و بسیاری دلیل حضور نام این دو تن در لیست انتخاباتی اصلاح‌طلبان را پیوند این دو در عملی مشترک می دانستند: حمایت از دولت و پیگیری مطالبات ملی.

بهروز نعمتی و کاظم جلالی از چهره هایی بودند که گرچه هیچ وقت اصلاح‌طلب نبوده اند با این حال در تمامی میتینگ های انتخاباتی اصلاح‌طلبان پیش از انتخابات شرکت کردند و بعدتر نیز نام آنها در کنار نام چهره های اصلاح ‌طلبی مثل محمدرضا عارف نوشته شد. حالا اما با پیروزی تمامی کاندیداهای مورد حمایت اصلاح‌طلبان در تهران، کاظم جلالی و بهروز نعمتی نیز به مجلس دهم راه یافته اند. با این حال غیبت آنها در اولین گردهمایی نمایندگان اصلاح طلب و یا مورد حمایت اصلاح‌طلبان موجب برخی گمانه زنی ها شده است.

مصطفی کواکبیان روز شنبه طی سخنرانی خود در مسجد نهاد ریاست جمهوری و در خلال نشست هم اندیشی فراکسیون امید با صدای بلند فریاد گفت: «کسی که با لیست امید رای آورده و میثاق نامه امضا کرده نباید در فراکسیون دیگری برود و این بی تعهدی پذیرفتنی نیست» سخنانی کنایه آمیز که به نظر اشاره به عدم حضور جلالی و نعمتی و مهم‌تر فعالیت های رقابتی اصولگرایان در عضو گیری برای تشکیل فراکسیون اصولگرایان دارد.

بسیاری از فعالان اصلاح‌طلب دیگر نیز بر این باورند که حضور اصولگرایان میانه رو در لیست امید موجب پیروزی آنها در انتخابات ۷ اسفند شده است. با این حال به نظر اصولگرایان میانه رویی که پیشتر در جلسات مختلف مورد تشویق حامیان اصلاحات قرار گرفتند نظر به عدم حضور در فراکسیون اصلاح‌طلبی دارند. از سویی دیگر نیز برخی بر این باورند که علی لاریجانی که در حمایت از دولت طی دو سال و نیم گذشته هم فکر با اصلاح‌طلبان بوده است، برای دست یابی به کرسی ریاست مجلس یکبار دیگر به سمت نمایندگان تندرو اصولگرا نزدیک خواهد شد.

احمد شیرزاد، نماینده پیشین مجلس در این باره به سایت فرارو گفته بود: «این اقدام قطعا به ضرر ایشان تمام خواهد شد. معمولا اینگونه نوسان سیاسی باعث می شود همه با تردید به انسان نگاه کنند. لذا به نفع آقای لاریجانی است که همان مشی چند سال اخیر را برود. یعنی رابطه ای خوب و صمیمانه با دولت و نهادهای غیردولتی حاکم در کشور همچون قوه قضائیه داشته باشد و از تندوری پرهیز کند.» وی ادامه داده است: «اگر آقای لاریجانی بخواهد این مشی را ترک کند و به سمت اردوگاه اصولگرایان تندرو برود هم در آنجا خیلی پذیرفته نخواهد شد و جایگاهی نخواهد داشت و هم کاملا حمایت اصلاح طلبان را از دست خواهد داد.»

وضعیت ترکیب اعضای فراکسیون های مجلس همچنان در ابهام است. باید دید اصلاح‌طلبان که تا به الان نشان داده اند فراکسیون اکثریت مجلس را تشکیل خواهند داد می توانند نیانه رو های جبهه رقیب را هم به جمع خود اضافه کنند یا خیر؟