کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

تاکید بر رفع موانع در تعامل بانکی با ایران

کری:بانک‌های‌اروپا از تعامل‌تجاری با ايران نترسند

23 ارديبهشت 1395 ساعت 18:33

گروه اقتصادي: وزیران امور خارجه آمريكا و انگلیس روز پنجشنبه با تاکید بر رفع موانع موجود در تعاملات بانکی با ایران، اعلام کردند هدف راهبردی بازگرداندن ایران به جامعه بین الملل است.


به گزارش ایرنا، هاموند همزمان با نشست جان کری وزیر خارجه آمریکا با مقامات ارشد بانک های انگلیسی و اروپایی در لندن گفته است این به معنای غلبه بر واقعیت هایی است که بانک های اروپایی در عمل به آن مواجه هستند. وی افزود: ما در تلاش هستیم که بین شکاف موجود پلی بزنیم ... تا به بانک های جهانی و اروپایی اجازه دهیم تا از صاحبان و کسب کار اروپایی برای از سر گیری تجارت عادی با طرف های ایرانی و سرمایه گذاری در این کشور حمایت کنند.

به گزارش منابع انگلیسی، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا نیز در دیدار با مقامات ارشد بانک های انگلیسی و اروپایی در لندن اطمینان داده که از سرگیری تعاملات بانکی با ایران در چارچوب توافق هسته ای وین بلامانع است. وی در جلسه اش با مقامات بانکی گفته است: ما می خواهیم این را مشخص کنیم که تعامل قانونی با ایران درچارچوب توافق هسته ای، برای بانک ها بلا مانع است. کری خطاب به بانک های اروپایی گفته است که آنها نبایستی ترسی از سرگیری تعاملات تجاری مشروع با ایران داشته باشند.

این منابع همچنین به نقل از یک منبع آگاه حاضر در این جلسه می گویند که جان کری تلاش کرد تا در این جلسه نگرانی بانک های اروپایی را نسبت به جریمه های سنگینی که پیشتر بابت همکاری بانکی با ایران متحمل شده اند مرتفع سازد. وزیر خارجه آمریکا پیش از این گفته بود که هدف از این جلسه شنیدن نگرانی های بانک ها و تلاش برای رفع آنهاست. هاموند در یادداشتی که پس از این نشست در صفحه توئیترش منتشر کرد، گفت که جان کری و روسای بانک ها در مورد تجارت با ایران پس از توافق هسته ای و کاهش تحریم ها با یکدیگر گفت وگو داشتند.

فیلیپ هاموند وزیر خارجه انگلیس پیش از نشست یاد شده در یادداشتی که در روزنامه «فایننشال تایمز» منتشر شده، گفته است: «ما خواستار آن هستیم که بانک‌هایمان بتوانند از شرکت‌های بریتانیایی فعال در ایران حمایت کنند.» وی افزود: «حمایت از تجارت مشروع با ایران، هم در راستای منافع اقتصادی ما است و هم ایران. بعد از این همه سال رابطه محدود، هنوز چالش‌هایی باقی مانده، اما داریم همراه با شرکای بین‌المللی خود، ایران و جامعه بانکی، برای حل آن‌ها تلاش می‌کنیم.»

وی افزود: «ما نباید این حقیقت را از یاد ببریم که ما به آن دلیلی اینجا هستیم که توانستیم به توافقی تاریخی برسیم که به ما از عدم توان ایران برای ساخت سلاح هسته‌ای اطمینان داد. این توافق در ازای کاهش مرحله‌ای تحریم‌ها، شرایط سخت‌گیرانه‌ای را بر ایران تحمیل کرده است. اکنون ما موظف هستیم که از اثربخش بودن کاهش تحریم‌ها اطمینان یابیم.» منابع انگلیسی می گویند که در نشست صبح روز پنجشنبه جان کری، علاوه بر فیلیپ هاموند و روسای بانک های بزرگ انگلیسی، لرد لامونت فرستاده ویژه دیوید کامرون در امور تجاری به تهران، ساجد جاوید وزیر تجارت و توسعه انگلیس و ده مقام ارشد بانک های اروپایی نیز حضور داشته اند.

بانک 'بارکلیز'، بانک 'اچ اس بی ای ' و بانک استاندارد چارترد از جمله بانک های انگلیسی بودند که در این نشست بوده اند. منابع بانکی انگلیس پیش از این گفته اند که همچنان نگران از تحریم ها باقی مانده آمریکا علیه ایران هستند اما جان کری وزیر امور خارجه آمریکا روز سه شنبه گذشته در بدو ورودش به لندن به منظور شرکت در نشست ضد فساد گفته بود که شرکت های خارجی نباید از آمریکا به عنوان بهانه ای برای خودداری از تجارت با ایران در پی توافق هسته ای سال گذشته میلادی، استفاده کنند.


کد مطلب: 107177

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/107177/کری-بانک-های-اروپا-تعامل-تجاری-ايران-نترسند

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir