به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۲:۰۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۲/۲۸ ساعت ۱۰:۴۳
کد مطلب : ۱۰۷۵۵۶
در اولین دیدار در پی تنش‌های قره‌باغ صورت گرفت؛

توافق بر سر آتش‌بس در ناگورنو-قره‌باغ

گروه بین الملل: وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد، در پی دیدار روسای جمهوری آذربایجان و ارمنستان در وین این رهبران بر برقراری آتش‌بس کامل در منطقه مورد مناقشه ناگورنو-قره‌باغ توافق کردند.
توافق بر سر آتش‌بس در ناگورنو-قره‌باغ
به گزارش خبرگزاری رویترز، به گفته سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه رهبران جمهوری آذربایجان و ارمنستان همچنین توافق کردند که تاریخ و زمان برگزاری دور بعدی نشست در ماه ژوئن باشد و سازمان امنیت و همکاری در اروپا طرحی را به منظور نظارت بر آتش‌بس در ناگورنو-قره‌باغ ارائه کند. از زمان بالا گرفتن تنش‌ها در منطقه مورد مناقشه قره‌باغ در ماه گذشته،‌ این اولین بار است که سرژ سرکیسیان و الهام علی‌اف، روسای جمهوری ارمنستان و جمهوری آذربایجان دیدار می‌کنند. درگیری‌های اخیر جان‌ ده‌ها تن را گرفت و سطح روابط را به حد صفر رساند.

ساکنان محلی می‌گویند که آتش‌بس کنونی ممکن است که اجازه ندهد درگیری‌های کوچک به جنگی بزرگ تبدیل شوند اما هنوز هم صدای شلیک‌های شبانه به گوش می‌رسد و هنوز هم غیرنظامیانی کشته می‌شوند. لاوروف گفت که به اعتقاد وی دو طرف اکنون تمایل برای سازش دارند و مسکو آماده است هر آنچه لازم است برای میانجیگری و رسیدن به توافقی رضایت‌بخش‌تر انجام دهد. جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا هم در مذاکرات حضور داشت.

دفتر سرکیسیان جزئیات این بیانیه را تایید کرد و گفت که توافقی به منظور نظارت بر آتش‌بس کنونی حاصل شده است و به دنبال راه‌هایی برای حل دائم این مساله هستند. همچنین سازمان امنیت و همکاری در اروپا با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: طرفین تاکید کرده‌اند که این درگیری هیچ گونه راه‌حل نظامی ندارد. سرکیسیان و علی‌اف همچنین آمادگی خود را برای کاهش بیشتر خطر خشونت ابراز کردند.
مرجع : ایسنا