به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۳/۱۵ ساعت ۱۷:۰۸
کد مطلب : ۱۰۸۷۲۶
چرا طالبان از داعش خطرناک‌تر است؟

خطرناک‌ترین سازمان‌های تروریستی جهان

گروه بین الملل: وزارت امور خارجه آمریکا، گزارش سالانه مبارزه با تروریسم (سال 2015) خود را منتشر کرد. این گزارش یک بررسی تحلیلی و آماری درباره گروه‌های تروریستی در سطح جهان را به دست می‌دهد. این گزارش نشان می‌دهد که طالبان خطرناک‌ترین سازمان تروریستی جهان است و پس از آن داعش و بوکوحرام قرار دارند.
خطرناک‌ترین سازمان‌های تروریستی جهان
وب‌سایت آتلانتیک درباره این گزارش می‌نویسد، اول مهم است که بدانیم، دولت آمریکا، در این گزارش، تروریسم را چه می‌داند. بنا به گزارش وزارت امور خارجه آمریکا، «تروریسم، عبارت است از خشونت برنامه‌ریزی شده و با اغراض سیاسی که علیه اهداف غیرنظامی و از سوی نیروهای پنهانی یا گروه‌های محلی ارتکاب می‌یابند.» از این گزارش، پنج نکته مهم می توان استنباط کرد. نخست آنکه، میزان تروریسم جهانی کاهش یافته است. در واقع در در سال 2015 به نسبت سال 2014، میزان رویدادهای تروریستی از 13463 مورد به 11774 مورد رسیده و شمار کل تلفات نیز از 32727 تن به 28328 تن کاهش یافته است. همچنین تعداد کشورهایی که در آن‌ها وقایع تروریستی رخ داده است، از 95 کشور به 92 کشور کاهش یافته است. با وجود این، رویدادهای تروریستی در سال 2015 در قیاس با کل رویدادهای تروریستی در پنج سال گذشته، 215 درصد افزایش داشته است.

نکته دوم آنکه، در سال‌های 2014 و 2015، بیش از نیمی از حملات تروریستی در پنج کشور (عراق، پاکستان، افغانستان، هندوستان و نیجریه) رخ داده و سه‌چهارم تلفات نیز در همین پنج کشور اتفاق افتاده است. بنابراین از این نظر، تفاوتی در دو سال 2014 و 2015 وجود ندارد. سومین نکته مهم این است که از حیث گروه‌های مرتکب اعمال ترویستی، در سال 2015، تغییر و تحولی به نسبت گذشته دیده می شود. طالبان در این سال، جای داعش را از نظر تعداد حملات تروریستی گرفته است به گونه‌ای که 1093 مورد حمله تروریستی منتسب به این گروه وجود دارد که از افزایش 69 درصدی تحرکات تروریستی این گروه خبر می دهد.

در همین سال اما داعش، جای بوکوحرام را در انجام حملات تروریستی که بیشترین تلفات را دارند، گرفته است. در حالی که بوکوجرام در سال 2015، و در جریان حملات منتسب به آن، 5450 نفر را کشته اما داعش در همین سال، 6050 نفر را کام مرگ فرستاده است. نکته عجیب تر در گزارش سال 2015 آن است که گروه تروریستی الشباب که در سومالی فعالیت می‌کند، دیگر در بین پنج گروه اول تروریستی جهان قرار ندارد. این گروه در سال 2014 در رتبه سوم قرار داشت. همچنین درسال جاری، گروه پ‌ک‌ک به فهرست گروه‌هایی که حملات تروریستی انجام می دهند، اضافه شده است.

نکته چهارم به سازمان‌های تروریستی خارجی مربوط می‌شود. بنا به این گزارش، شاخه شبه جزیره عرب القاعده به عنوان مهمترین سازمان تروریستی در سال 2015 معرفی شده است که اکنون بر بخشی از خاک یمن حکمرانی می‌کند. بنا به این گزارش، شمار نیروهای این سازمان تروریستی از 1000 نفر در سال 2014 به 4 هزار نفر در سال 2015 افزایش یافته است.

در این گزارش به صورت خاص به موضوع داعش پرداخته شده و ذکر شده است که شمار نیروهای داعش از 20 هزار تا 31500 تن در سال 2014 به 19 هزار تا 25 هزار تفر در سال 2015 کاهش پیدا کرده است. در همین حال، بوکوحرام نیز که همچنین از چند هزار جنگجو بهره می‌برد، ناچار شده است تا برای در امان ماندن از عملیات‌های ضد تروریستی کمتر وارد خاک نیجریه شود. نکته پنجم آن که، بنا به این گزارش، تهدیدهای تروریستی علیه آمریکا در سال 2015 به نسبت سال 2014 کاهش یافته، به گونه‌ای که شمار تلفات آمریکایی‌ها، ناشی از عملیات سازمان‌های ترویستی بین‌المللی از 24 تن به 19 تن رسیده است. با وجود این، کشورهایی که شاهد عملیات‌های ترویستی علیه آمریکایی‌ها بوده‌اند از شش کشور به 12 کشور افزایش پیدا کرده است. بنگلادش، فرانسه، اردن، لیبی و مالی کشورهای جدیدی هستند که شاهد عملیات‌های تروریستی علیه آمریکایی‌ها بوده‌اند.

نکته مهم دیگر آن که اگر چه باراک اوباما زیر این انتقاد قرار گرفته که برنامه‌های او باعث شده است تا آمریکا و آمریکایی‌ها امنیت کمتری داشته باشند، آمار نشان می‌دهد که تعداد تلفات آمریکایی‌ها در دوران جورج بوش (حتی با درنظر نگرفتن تعداد تلفات حادثه 11 سپتامبر) به مراتب بیشتر از آمار مشابه در دوران اوباماست.
مرجع : خبرگزاری آنا