به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۳/۲۱ ساعت ۱۰:۴۴
کد مطلب : ۱۰۹۰۷۲

معاون مرکل به ایران می‌آید

گروه سیاسی: سفیر ایران در آلمان با اشاره به سفر قریب‌الوقوع محمد جواد ظریف به برلین گفت: انتظار می‌رود با رفع برخی مشکلات بانکی و از سرگیری تامین اعتبارات مربوط به اجرای پروژه‌ها توسط بانک‌ها به زودی حجم همکاری‌های اقتصادی ایران و آلمان نسبت به سطح قبل از تحریم‌ها و حتی بالاتر افزایش یابد.
علی ماجدیِ، سفیر کشورمان در آلمان  با تاکید بر گسترش روابط اقتصادی تهران - برلین در پسابرجام، افتتاح مرکز همکاری‌های تجاری و اقتصادی ایران و اروپا را یک مرکز منسجم اقتصادی ایرانی دانست و درباره دلایل تاسیس و مزیت‌های این مرکز برای ایران گفت: مرکز تجاری بازرگانی ایران و اروپا در سال 1393 توسط شرکت آسکوتک به نمایندگی از وزارت صنعت معدن و تجارت به منظور ایجاد مجتمعی برای استقرار دفاتر شرکت‌ها و هولدینگ‌های توانمند ایرانی برای تسهیل ارتباطات اقتصادی بین ایران و آلمان خریداری شد. این مرکز در مجموعه ساختمان انجمن خاورمیانه و نزدیک (NUMOV) قرار دارد و 10 خرداد ماه به طور رسمی در سفر آقای محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت معدن و تجارت و با حضور جمع زیادی از تجار ایرانی و آلمانی افتتاح شد. وی ادامه داد: انتظار می‌رود با استقرار شرکت‌های ایرانی در مجموعه تجاری اقتصادی ایران و اروپا، یک مرکز اقتصادی منسجم و معتبر ایرانی ایجاد شود. ایجاد این مرکز اقتصادی باعث می‌شود تا طرف‌های آلمانی بتوانند با سهولت بیش‌تری نسبت به یافتن شریک اقتصادی خود اقدام کنند. با پیشرفت روابط اقتصادی ایران و آلمان، وجود چنین مرکزی می‌تواند زمینه‌ساز ارتباط بیش‌تر بین بخش‌های تجاری و اقتصادی دو کشور باشد. این مرکز نیز می‌تواند به یک مرکز اطلاعات اقتصادی ایران برای کشورهای اروپایی به ویژه آلمان تبدیل شود به نحوی که شرکت‌های اروپایی مایل به سرمایه‌گذاری در ایران علاوه بر آن‌که اطلاعات اولیه را در اختیار می‌گیرند، زمینه یافتن همکار و شریک مناسب از میان شرکت‌های ایرانی نیز برای آنها فراهم می‌شود.
 
ماجدی در ادامه در رابطه با دستاوردهای سفر وزیر صنعت معدن و تجارت کشورمان به آلمان توضیح داد: آقای نعمت‌زاده به دعوت معاون صدر اعظم آلمان و وزیر اقتصاد و انرژی این کشور در سفری دو روزه در 10و 11 خرداد به آلمان سفر کردند. آقای نعمت‌زاده در این سفر علاوه بر ملاقات با معاون صدر اعظم آلمان با مدیران و مسئولان ارشد چند شرکت بزرگ آلمانی مثل زیمنس، دایملر، BASF ZF، فولکس واگن و بانک KFW دیدار و در خصوص راه‌های گسترش همکاری‌ها و رفع موانع و مشکلات گفت‌وگو کردند. هم‌چنین در این دیدارها درباره همکاری‌های متقابل در بخش خودروسازی، حمل و نقل ریلی، پتروشیمی، تجهیزات نیروگاهی، تجهیزات بیمارستانی و رفع مشکلات بانکی موجود بحث و تبادل نظر شد.
 
 
سفیر کشورمان در آلمان ادامه داد: آقای نعمت‌زاده هم‌چنین در صبحانه کاری اتاق بازرگانی آلمان با حضور مدیران ارشد 15 شرکت بزرگ آلمانی حضور یافته و سیاست‌های بخش صنعت کشور را تشریح و به سوالات شرکت‌کنندگان پاسخ گفت.ماجدی گفت: وزیر صنعت معدن و تجارت کشورمان ضمن افتتاح مرکز اقتصادی ایران و اروپا در برلین، در مراسم دوسالانه انجمن NUMOV نیز شرکت و سخنرانی کرد. بازدید از کارخانه فولکس واگن در شهر وولفسبورگ و گفت‌وگو با مدیرعامل و روسای این شرکت بخش پایانی سفر آقای نعمت‌زاده به آلمان بود.
 
این دیبلمات کشورمان در ادامه با اشاره به رفت و آمد هیات‌های اقتصادی و تجاری آلمان به ایران پس از برجام گفت: پس از اجرای برجام و رفع تحریم‌ها، هیات‌های اقتصادی بسیاری از آلمان به ایران سفر کرده و در بخش‌های مختلف با طرف‌های ایرانی مذاکره و گفت‌وگو کردند. این گفت‌وگوها در برخی موارد به مرحله امضای قرارداد همکاری بین دو طرف منجر شده است. هم‌چنین در ماه‌های اخیر پنجمین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی بین دو کشور پس از قریب 15 سال به صورت مقدماتی برگزار شد که در نتیجه آن دو طرف درباره مجموعه‌ای از همکاری‌های اقتصادی به توافق رسیدند.
 
وی گفت: زیگمار گابریل، معاون صدراعظم و وزیر اقتصاد و انرژی قرار بود در پنجمین کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور شرکت کند که به علت بیماری نتوانست در اجلاس حضور یابد. سفر وی در دی‌ ماه سال جاری انجام می‌شود.سفیر کشورمان در برلین در ادامه با بیان این‌که "از سرگیری تامین اعتبارات بانکی در دستور کار دو طرف است" افزود: انتظار می‌رود با رفع برخی مشکلات بانکی و از سرگیری تامین اعتبارات مربوط به اجرای پروژه‌ها توسط بانک‌ها و با تضمین پوشش بیمه صادراتی شرکت هرمس، به زودی حجم همکاری‌های اقتصادی ایران و آلمان نسبت به سطح قبل از تحریم‌ها و حتی بالاتر افزایش یابد.
 
ماجدی در پایان با اشاره به سفر قریب‌الوقوع وزیر امورخارجه کشورمان به برلین گفت: با پیشرفت روابط در همه حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی، مجموعه‌ای از سفرها و رفت و آمدها بین دو کشور در نظر گرفته شده است.این دیپلمات کشورمان اعلام کرد که در جدیدترین تحول وزیر امور خارجه ایران در سفری رسمی 26 خرداد به برلین سفر می کند.قرار است محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در سفر یک روزه خود به برلین با فرانک والتر اشتاین‌مایر همتای آلمانی خود دیدار و گفت‌وگو کند.
مرجع : ایسنا