به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۱ - ۱۰:۳۸
 
۸۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۳/۲۲ ساعت ۱۸:۵۹
کد مطلب : ۱۰۹۲۱۲
تا کجا و چه زمان واقعیت‌ها را خواهید دید؟

درگذشت حبیب و فاصله نگاه مردم و مسوولین

درگذشت حبیب و فاصله نگاه مردم و مسوولین
گروه فرهنگی: سایت رویداد 24 در نقدی نوشت: حبیب محبیان درگذشت. خبر درگذشت حبیب محبیان در رسانه ملی به اطلاع‌رسانی چندثانیه‌ای در اخبار محدود ماند. در حالی که حبیب محبیان خارج از این مجراهای رسمی محبوبیت زیادی داشت. فهمیدن این نکته چندان کار سختی نیست. گشتی در شبکه‌های اجتماعی می‌تواند این نکته را به راحتی اثبات کند. یکی از مسائلی که می‌تواند فاصله مردم با نگاه مسئولین بیش از گذشته روشن کند واکنش‌هایی است که مردم و مسئولین به مرگ یا بیماری هنرمندان نشان می‌دهند.

مسئولین، هنرمندانی را که مورد تائید آنها نباشد به لحاظ رسانه‌ای بایکوت می‌کنند یا بسیار اندک به آن می‌پردازند. کافیست نگاهی بیندازید به اطلاع‌رسانی خبر مرگ حبیب محبیان که تنها چند ثانیه از اخبار رسانه ملی به آن اختصاص یافت. در حالی که بعد از فوت مرحوم فرج‌ا... سلحشور رسانه ملی ساعت‌ها و روزها از آنتن خود را به مرگ ایشان اختصاص داد و برنامه‌های مختلفی را درباره ایشان پخش کرد. اما بیرون از دنیای رسمی مسئولان و در فضای مجازی می‌توان مردمی را دید که خبر فوت هنرمندانی چون حبیب محبیان را برای هم مخابره می‌کنند. از درگذشت آنها ناراحت می‌شوند و فقدان این هنرمندان را به هم تسلیت می‌گویند.

این در حالی است که هیچ‌کدام از مسئولین دولت پیگیری وضعیت حبیب محبیان نبودند و حتی با برگزاری یک مراسم ساده و خاکسپاری ایشان در قطعه هنرمندان مخالفت شد. باید پرسید چرا مسئولان دولتی مجوز چنین کاری را صادر نمی‌کنند درحالی که می‌دانند مرحوم محبیان از محبوبیت فراوانی بین مردم برخوردار است؟ اوج این تفاوت دیدگاه را می‌توان در درگذشت مرتضی پاشایی دید. در مرگ پاشایی هم مسئولان ابتدا سکوت کردند، تا زمانی که سیل جمعیت حامیان پاشایی را دیدند مجبور به تغییر رویه خود شدند و با مردم اندکی همراهی کردند. این شکاف در دهه‌های گذشته چندان به چشم نمی‌آمد. اما در سالهای اخیر شکاف بین دیدگاه مردم و مسئولین در عرصه فرهنگ و هنر به عمیق‌ترین حد خود رسیده است.

نمونه اخیر آن فروش خیره‌کننده فیلم پنجاه کیلو آلبالو بود، که علی‌رغم نفی توسط مسئولین و مراجع رسمی جامعه مرز سیزده میلیارد فروش را رد کرد و توانست رکورد عجیبی از خود به جای بگذارد. سوال اصلی این است که چرا چنین فاصله عمیقی بین نگاه مردم و مسئولین در زمینه فرهنگ و هنر ایجاد شده است؟ سوالی اساسی که خوب است مسئولین به دنبال آن باشند و ببینند پاسخی برای آن دارند یا نه.

حبیب محبیان
حبیب محبیان در چهارم مهر 1331 به دنیا آمد. تمام اعضای خانواده محبیان به موسیقی علاقه داشتند اما تنها کسی که از اعضای خانواده محبیان توانست به سطوح بالای موسیقی راه پیدا کند حبیب بود. حبیب از همان ابتدا گیتار را به عنوان ساز مورد علاقه‌اش انتخاب کرد. دوران نوجوانی حبیب محبیان مصادف بود با پیدایش گروه بیتلز در اروپا. همین امر علاقه حبیب را به خوانندگی و موسیقی بیشتر کرد. با پذیرفته شدن در آزمون رادیو و تلویزیون آن زمان، زیر نظر مرتضی حنانه به فراگیری اصول موسیقی روی آورد و به استخدام رادیو و تلویزیون درآمد. بعد از دو سال او به خدمت سربازی رفت و در آنجا هم خواننده باشگاه افسران شد.

فوت ناگهانی همسر حبیب به علت حساسیت به آمپول پنیسیلین و مرگ مادرش به فاصله کوتاهی از هم باعث شد اولین آلبوم موسیقی حبیب بنام مردتنهای شب متاثر از این دو اتفاق باشد و او اکثر قطعات این آلبوم را به همسر و مادرش اختصاص دهد و در واقع به یاد آنهای این قطعات را ضبط و اجرا کند. قطعاتی مانند شهلای من، مردتنهای شب، خرس کوکی، مادر و خواب سرخ بوسه‌ها از جمله این قطعات هستند. قطعاتی که بیانگر حال و هوای حبیب در زمان انتشار این آلبوم است. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی شرایط برای ادامه کار حبیب محبیان مهیا نبود و او ایران را به مقصد آمریکا ترک کرد. حبیب بعد از بیست و هشت سال سکونت در آمریکا در سال 88 با نوشتن نامه‌ای به رئیس جمهور وقت، محمود احمدی‌نژاد خواستار حضور در ایران شد و سرانجام با موافقت ضمنی مسئولان وقت و به شرط رعایت بعضی ضوابط اجازه حضور در ایران را پیدا کرد.

حبیب بعد از بازگشت به ایران در رامسر اقامت کرد. او در سال 89 درخواست برگزاری کنسرت در ورزشگاه آزادی را مطرح کرد و ادعا کرد اگر ده شب پیاپی هم این کنسرت ادامه پیدا کند ورزشگاه صدهزار نفری آزادی پر خواهد شد. این درخواست با واکنشهای ضد و نقیضی همراه شد. اسفندیار رحیم مشایی رئیس دفتر محمود احمدی نژاد اولین واکنش را ارائه کرد. مشایی درباره بازگشت حبیب به رسانه‌ها گفت:«این که یک ایرانی بخواهد فعالیتی در داخل  و خارج از کشور داشته باشد، مطابق چارچوب و قوانین آزاد است و مشکلی ندارد.

فعالیت هنری در همه بخش‌ها از جمله موسیقی برای همه هنرمندان در داخل و خارج از کشور آزاد است و برگشت به ایران برای کسی مشکلی ندارد» حتی با این اظهارنظر مشایی هم شرایط برای فعالیت مجدد حبیب محبیان فراهم نشد. در سال 91 حمید شاه‌آبادی معاونت هنری وزارت ارشاد صدور هرگونه مجوز از سوی وزارت ارشاد برای ادامه فعالیت حبیب محبیان را تکذیب کرد. بعد از تغییر دولت و به رغم وعده گشایش فضا مجوزی برای فعالیت مجدد حبیب محبیان صادر نشد. تا اینکه حبیب در همان سالها موزیک ویدئویی را منتشر کرد که از عناصر موسیقی ترنس در آن استفاده شده بود. این موزیک ویدئو مورد توجه گسترده مردم قرار گرفت.

حبیب محبیان در سال 93 در حالی که مشغول ضبط یک ویدئوکلیپ بود در شهر ماسوله بود بازداشت شد و به علت اینکه مجوزهای لازم برای این کار را نداشت به دادسرا فرستاده شد تا روال معمول قضایی پرونده‌اش طی شود. بعد از گذشت مدتی محبیان با تودیع وثیقه از زندان آزاد شد. همچنین حبیب محبیان در سال 93 کتاب مرد تنهای شب را که برگزیده‌ای از فعالیت‌هایش در عرصه موسیقی بود را چاپ نمود که در نمایشگاه کتاب همان سال عرضه شد. حبیب محبیان هیچگاه نتوانست مجوزی برای ادامه فعالیت خود به دست آورد تا اینکه در صبح بیست و یک خرداد 1395 بر اثر ایست قلبی درگذشت..

مسئله‌ای بنام فرهنگ
مرگ حبیب محبیان مصادف شد با آغاز کار کمیسیون‌های مختلف مجلس. نکته شگفت‌انگیز این بود که از بین دویست و نود نماینده منتخب مردم، تنها چهار نفر برای حضور در کمیسیون فرهنگی ثبت نام کردند.  این خبری شگفت‌انگیز و بسیار تلخ بود. انتشار این خبر نشان می‌داد فرهنگ در اُلویت آخر نمایندگان مجلس است. شاید به این دلیل که پدیده‌ای مثل فرهنگ و هنر پدیده‌هایی مفهومی و انتزاعی هستند و نمی‌توان پس از چهار سال با عدد و رقم پیشرفت در این عرصه‌ها را اثبات کرد.

شاید دلیل دیگر آن است که مسئولین انقدر به سیاست و اقتصاد سرگرم هستند که از فرهنگ و هنر غافل شده‌اند. سال‌هاست که ما از زبان تمامی مسئولین حرف‌هایی تکراری را درباره فرهنگ و هنر می‌شنویم. حرف‌هایی که باعث فاصله عمیق میان مردم و مسئولین شده است. مدتي پیش رسول صدر عاملی در برنامه هفت مناظره‌ای داشت با لاله افتخاری نماینده مجلس نهم درباره اکران بعضی از فیلم‌ها. فیلم‌هایی که از نظر نمایندگان کمیسیون فرهنگی مجلس مصداق سیاه‌نمایی بود و نباید اکران می‌شد.

در آن مناظره رسول صدرعاملی از لاله افتخاری پرسید: شما چقدر فیلم می‌بینید؟ و لاله افتخاری با صراحت پاسخ داد: فرصت چندانی برای فیلم دیدن ندارد. به نظر می‌رسد همین گفته خانوم افتخاری دلیل اصلی فاصله مردم و مسئولین در مسائل فرهنگی است. کسانی که در عرصه سیاسی برای فرهنگ برنامه‌ریزی می‌کنند آشنایی چندانی با این حوزه‌ به شدت تخصصی ندارند. سینما، موسیقی، تئاتر و هنرهای تجسمی عرصه‌هایی به شدت تخصصی هستند و نمی‌توان بدون مطالعه و دانش کافی درباره‌شان اظهار نظر کرد و به آن‌ها برچسب زد. مشکل مسئولان ما این است که از دریچه بسته سیاست به فرهنگ و هنر نگاه می‌کنند و همین باعث می‌شود خط‌کشی‌های نالازمی در ذهنشان داشته باشند.

خط‌کشی‌هایی که در بسیاری از موارد باعث دل‌زدگی و افسردگی هنرمندان می‌شود. مرگ حبیب محبیان نمونه‌ای از مرگ در انزوا است. حبیب محبیان با اجازه مسئولان به ایران بازگشته بود. تصمیم گرفته بود به جای ارائه هنر خود در آن سوی مرزها به کشور بازگردد و از مجاری قانونی هنر خود را عرضه کند. در تمام سال‌های بازگشتش حاشیه‌ای ایجاد نکرد و جنجالی راه نینداخت. سعی کرد بدون حاشیه فعالیت کند.

آیا نباید چنین فرد مورد مهر و عطوفت مسئولان قرار گیرد؟ آیا این کار باعث نمی‌شد تا شکاف بین مردم و مسئولین در عرصه فرهنگ پر شود؟ آیامرگ امثال حبیب محبیان یک فرصت سوزی آشکار برای آشتی مجدد برخی مردم با مسئولین نیست؟ وقتی اظهارات مسئولین را در کنار میزان علاقه‌مندان به فرهنگ در مجلس را کنار هم می‌گذاریم می‌بینیم اُمیدی به پر شدن این شکاف نیست. شکافی که هنرمندانی چون حبیب محبیان را نیز در خود می‌بلعد. حال باید دید مسئولین فرهنگی کشور با پیش‌قدم شدن برای برگزاری مراسمی درخور برای مرحوم محبیان در نزدیکی به خواست مردم احترام می‌گذارند یا نه. این می‌تواند کمترین احترامی باشد که مسئولین برای مردم و هنرمندی که زندگی و مرگ در وطن را به حضور در خارج از کشور ترجیح داد باشد.

حسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۲۲ ۲۰:۳۹
در گذشت حبیب در روزنامه های قانون ، آرمان ،ستاره صبح ،بانی فیلم ،شروع ، نسل فردا ،بشارت نو ،آفتاب ،نوآوران ، اعتماد ،شرق ومردم سالاری انعکاس بیشتری داشت . (338787)
فاطمه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۲۲ ۲۰:۵۸
مردم اگر قدر هنرمندان را می دانند آثار آنها را "دانلود" نکنند. هزینه ی روحی را که خرج آن اثر کرده بپردازند و سپس استفاده کنند. به نظر می رسد چنین چیزی باید نهادینه شود و نمودی از فرهنگ و تمدن است. (338788)
فاطمه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۲۲ ۲۰:۵۹
در ضمن آنچه که مقابل "زندگی" هنرمند بی آزار را میگیرد گفتمان غالب است و این فراتر از دولت و اصلاحات است. همه می دانیم. (338789)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۲۲ ۲۱:۳۴
خوشم میاد یک کلمه از حمید سبزواری ننوشتین..خداییش یک جمله درباره شاعر انقلاب مینوشتین چی میشد...واقعا به این میگن افراطی گری که چند مقاله و خبر در رابطه با حبیب نوشتین ولی ار سبزواری نه...این نوشته به معنای مخلف بودن با حبیب نیست ولی خواهشا منصف باشین (338791)
ابراهیم موسوی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۲۳ ۱۶:۱۰
چه ربطی داره؟! خدا ایشونو بیامرزه ولی اگر بی مهری های اینچنینی نسبت به ایشون هم روا میشد اعتراض می کردیم. (338882)
دوستدار حبیب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۲۲ ۲۲:۲۸
از همان اول معلوم بود که اولین اقدام مسئولان نشکیل جلسه و پیدا کردن بهترین راه برای دفن بی سر و صدای حبیب است
وای بر ما که باید هنرمند محبوبمان این چنین شود
واقعا درست خوانده بود که:
لشکر توران به فلب سرزمین ما رسید . . . (338795)
عاشق پیشه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۲۳ ۱۴:۵۷
متاسفانه عملکرد مسئولان در قبال برخی از هنرمندان افتضاحه اما نباید این عملکرد را به لشکر توران نسبت داد چون این نسبت دادن بدین معناست که بخش عظیمی از سرزمین خود را تورانی بدانیم!واین نوع نگاه، غلطیدن در تعصبات شووینستی است. اگر نمی توانیم کسی یا کسانی را نقد کنیم راهش پناه بردن به تعصبات قومیتی و زبانی نیست.مولوی می فرماید:«هم دلی از همزبانی خوشتر است» (338878)
ناشناس
Romania
۱۳۹۵/۰۳/۲۲ ۲۲:۵۹
سالها با صداو غمی که در صدایش بود زندگی کردیم روحش شاد (338800)
شب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۲۲ ۲۳:۰۴
باور کنید در همه عرصه ها فاصله نگاه مردم با مسئولان بسیارعمیق است. و وضعیت بگونه ایست که مردم راه خودشان را می روند ومسئولان نیز راه خودشان را .بنظر میاد مسئولان محترم سرعت تغییر و تحولات بینشی و منشی جامعه را درک نمی کنند و روز به روز از جامعه عقب می افتند.این عقب افتادگی به حدی رسیده که امروز مواضع و استدلال های خیلی از مسئولان محترم اکثریت جامعه را اقناع نمی کند وخیلی از حرف ها،ژست ها و بازی های آنان در نگاه جامعه طنز تلقی می شود.ای کاش از نعمت دموکراسی برای از بین بردن این فاصله استفاده شود. (338801)
صولت
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۲۳ ۰۰:۱۸
دولتها یاد گرفتند که وعده زیاد بدن اون هم وعده های بزرگ نجات دریاچه ارومیه ریشه کنی گرد و غبار غرب و جنوب انتقال اب به کویر گشایش در فضای فرهنگی کشور و باقی قضایا اما هرچه پیش میریم چیز خاصی نمی بینیم فقط کاش احترام و ارزشها پامال نشن چون اونها که برنامه و لایحه نیستند یا ردیف بودجه نمی خواهند که دولت از اون فراری باشه گاهی یک کلمه حرف علاج صد درده (338811)
یک ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۲۳ ۰۷:۳۰
اشکال از تظاهر کردن ها هست. بلاخره مسئولین مملکت هم از همین مردم هستن و اکثرا هم عقیده با مردم ولی عمدتا تظاهر به پایبندی به یک اصول ساختگی می کنن که مبادا مهر ضد انقلاب بهشون بخوره. یکی از این اصول ساختگی همین مخالفت با هنر و هنرمندان هست. کلا هرگونه حمایت از هنر مخصوصا موسیقی و فیلم به منزله حرکت در جهت مخالف با ارزشهای انقلاب تلقی میشه. (338832)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۲۳ ۰۸:۰۳
اگرفرهنگ وهنردرنزدمسئولان ارزش داشت،به این وضعیت اسفباردچارنمی شد. (338834)
آنتی ویروس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۲۳ ۰۹:۰۵
حمید سبزواری شاعر انقلاب به رحمت خدا رفت شما حتی یک خبر کار نکردید. این شکاف عمیق نتیجه 20 سال تهاجم فرهنگی است که بزرگان گفتند و کسی گوش نکرد .نتیجه تربیت پدر مادرهایی است که خودشون به آرزوهاشون نرسیدن ولی بچه هاشونو برخلاف هنجارهای جامعه تربیت کردن.کدوم کشوری اپوزوسیون را در داخل خودش پرورش میده و به اون اجازه عرض اندام میده ? بحث اختلاف دیدگاه نیست .بحث بر سر مبانی فکری و ایدئولوژی است که شما لیبرال ها در اون حرفی برای گفتن ندارید چون بر اساس اسلام حق و مشروعیت لزوما با اکثریت نیست (338844)
ایرانیم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۲۳ ۰۹:۰۷
باز دم محمود گرم... (338845)
حبیب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۲۳ ۱۰:۱۱
حبیب و حبیبها حبیب مردم هستند وخواهندبود. بیشتراین مسعولین حتی از هنر فقط ی چیزی مثل صدای بلند رو میدونند و حتی احساسی دراین مورد ندارند. وقتی اقای الم اهدا یا امام جمعه های ک اخریش امام جمعه اصفهان بود میگه بی حجابی باعث خشک شدن اب شده!پس چرا خودشون کاری نمیکنن آب پدیدار بیاد!چرا درمورد بخیه صورت کودک فقیری ک سکوت کرده بودند حرفی نمیزدن! چرا داره فقر!بیکاری !و...اینام ایا ازحجابه !یا از بی مدیریتی مسعولین!حبیب وحبیب ها و دکتر و مهندسان واستادان زیادی ک در کشورهای بیگانه سکنی گزیدند ب چه علت!! (338847)
رییس زاده علیرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۲۳ ۱۰:۲۴
خدا کند مسولین با مردم همراه شوند
اما جالبتر از همه برخورد دوگانه صدا و سیماست خدا کند روزی این رسانه میلی و بی خاصیت ملی شود...یادم 25 نفر جلو فلان سفارت در لندن چنان با آب و تاب نشان می داد اما هزاران نفر از مردم رامسر را در همین دم دستش نمی بین کور شده!!!!!! (338849)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۲۳ ۱۱:۰۲
بیک بار دیگه اصلاح طلب ها تعریف جدید از مردم کردند!!! (338854)
خندان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۲۳ ۱۲:۰۹
مردم یعنی همه کسانی که متعلق به این آب و خاکند با هر سلیقه و عقیده ای. و نظام و انقلاب و ایران به همه این مردم تعلق دارد و همه در برابر قانون برابرند.بر داشت های افراطی و نفی حقوق افرادی که ممکن است با ما هم سلیقه یا هم فکر نباشند نه دینییست نه قانونی، نه عقلانی و نه انقلابی.مردم برای افراطی گری انقلاب نکردند.انقلاب ما انفجار نور بود نوری که همه از آن منتفع شوند.اما افراطیون تنها خودشان را قبول دارند و برای بقیه مردم حقی قائل نیستند.و بدانید که قدرت حقانیت و مشروعیت بوجود نمی آورد. (338868)
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۲۳ ۱۱:۱۲
خیلی وقته بین مردم و مسئولین فاصله افتاده دقیقا از دوم خرداد 76 اگر غیر از این بود ناطق نوری رئیس جمهور میشد (338858)
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۲۳ ۱۱:۱۶
حبیب محبیان و حمید سبزواری دو هنرمندی که همزمان فوت کردند از واکنش مردم در شبکه های اجتماعی و صدا و سیمای حکومتی به فوت این دو نفر به راحتی میتوان به فاصله مردم و مسئولان پی برد (338861)
بهناز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۲۳ ۱۳:۱۶
رفتن حبیب مثل ترانه های قشنگش . دردناک بود. هنرمندی که به عشق خاک وطن برکشت ولی غریبانه فوت شد.... همه در انتظار مجوزی بزای کنسرتش بودیم تا از نزدیک هنرمند محبوبمونو ببینیم و بت صداش زندگی کنیم ولی همینم ازمون دریغ کردن....
رسیده ها چه غریب و نچیده میفتن به پای هرز علفهای باغ کال پرست... (338873)
حبیب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۲۳ ۱۷:۳۳
بگذارید این فاصله ارزشی روز به روز عمیق تر شود تا ببینید دودش به چشم چه کسی خواهد رفت. امروز حبیب در رامسر از دنیا رفت، اگر فردا حبیب دیگری در تهران از دنیا برود و یک میلیون نفر در مراسم تشییع او شرکت کنند چه خواهید کرد. کسانی که باید پیام را بگیرند یا نمی گیرند، یا دیر می گیرند و یا اینکه در راستای مقابله با واقعیت بر می آیند که در هر سه حالت ثمری نخواهد داشت. نگذارید فاصله ارزشهای تبلیغی و ارزشهای ترجیحی مردم بهم اندازه ای شود که به سیلابی بدل شود که دیگر کسی جلودار آن نباشد. با مردم و ارزشهای (338884)