به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۳/۳۰ ساعت ۱۲:۱۸
کد مطلب : ۱۰۹۷۳۸

ابر میکروسکوپ دنیا ساخته شد

گروه علمی: محققین استرالیایی موفق به ساخت میکروسکوپ قدرتمندی شده اند که می توان دنیای متفاوتی را در بررسی نمونه های آزمایشی تجربه کرد.
ابر میکروسکوپ دنیا ساخته شد
محققین دانشگاه سیدنی استرالیا میکروسپکوپی را ساخته اند که با آن می توان نمونه های انسانی، گیاهی و حیوانی را نزدیک تر از قبل مشاهده کرد. با این میکروسکوپ می توان انگل ها، باکتری ها و کشت سلول ها را در حالت اصلی خودشان و بدون آسیب رساندن به آنها، بررسی کرد. این در حالی است که در میکروسکوپ های سنتی از نور برای معاینه نمونه ها استفاده می شود که این امر باعث آسیب رسیدن به نمونه های ظریف می شود.

به گفته محققین استرالیایی، این دستاورد به عنوان اولین «میکروسکوپ هلیومی» در جهان است و آن را SHeM نام گذاری کرده اند. با SHeM می توان دنیای متفاوتی از سطح نمونه آزمایش را مشاهده کرد. از مزایای دیگر این میکروسکوپ هلیومی امکان مطالعه بر روی سطوح ظریف از جمله سلول های خورشیدی است.

به دلیل اینکه بررسی سطوح بسیار ظریف با استفاده از میکروسکوپ های الکترونی باعث تخریب نمونه می شود از این رو SHeM می تواند کمک قابل توجهی در این زمینه به محققین کند. میکروسکوپ هلیومی با عبور دادن پرتوهای هلیوم بر روی سطح نمونه باعث رویت دقیق آنها می شود. گام بعدی محققین استرالیایی ساخت میکروسکوپ کوچک تری است که قادر به گرفتن تصاویر سه بعدی از نمونه باشد.
مرجع : مهر