به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۱:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۴/۰۷ ساعت ۱۰:۰۱
کد مطلب : ۱۱۰۲۷۰

رفع لخته خون با فناوری نانو

گروه علمی: محققان با استفاده از نانوذرات مغناطیسی موفق به رفع لخته خون شدند که چهارهزار برابر موثرتر از تمام روش های فعلی است.
رفع لخته خون با فناوری نانو
لخته خون عامل اصلی حمله قلبی و سکته مغزی است و این دو عامل مهمترین دلیل مرگ و میر در سراسر جهان محسوب می شوند. معمولا برای رفع لخته از داروهایی استفاده می شود که قادر به رفع لخته، بدون آسیب به رگ های خونی سالم باشد.
محققان بیمارستان مارینسکی در سن پترزبورگ برای حل این مشکل یک راهکار موثر یافته اند که در آن چند آنزیم مخصوص با استفاده از نانوذرات مغناطیسی وارد لخته می شوند و لخته را حل می کنند؛ این درحالی است که هیچ صدمه ای به بافت سالم رگ ها وارد نمی شود و جریان خون سیر کاملا طبیعی خود را طی می کند. نتایج نشان می دهد که این روش چهار هزار برابر موثر تر از سایر روش هاست.
 
با استفاده از این روش می توان دوز دارو را متناسب با شرایط بیمار تغییر داد تا عوارض جانبی آن حداقل باشد.  زمانی که در یکی از رگ های خونی لخته تشکیل می شود، اکسیژن و مواد غذایی لازم به بافت یا اندام مورد نظر نمی رسد و عضو دچار نارسایی می شود. پزشک برای رفع لخته فقط چند ساعت زمان دارد؛ در غیر این صورت بافت موردنظر از بین می رود.
 
در حال حاضر آنزیم های رفع لخته از طریق تزریق وریدی وارد بدن می شوند و علاوه بر اینکه زمان زیادی لازم است تا به محل موردنظر برسند، سیستم ایمنی بخشی از اثربخشی آنزیم ها را کاهش می دهد.  در روش جدید از نانوذراتی استفاده می شود که خاصیت مغناطیسی دارند و توسط یک آهنربای خارجی هدایت می شوند.

پوشش مغناطیسی، از دارویی که درون آن قرار دارد محافظت کرده و در کمترین زمان ممکن آنزیم ها به محل مورد نظر وارد می شوند.  محققان در حال مطالعه و بررسی این روش برای استفاده در انسان هستند.
مرجع : ایرنا