به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۹:۲۷
 
۸
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۴/۱۸ ساعت ۱۳:۵۲
کد مطلب : ۱۱۱۰۳۸
مجلس نمایندگان آمریکا تصویب کرد:

فوش هواپیماهای بوئینگ به ایران ممنوع

گروه اقتصادی: خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد که اکثریت جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا دو متمم را علیه فروش هواپیماهای مسافربری بوئینگ به ایران تصویب کردند.
فوش هواپیماهای بوئینگ به ایران ممنوع
مجلس نمایندگان امریکا که در اکثریت حزب جمهوریخواه قرار دارد بعدازظهر پنجشنبه (17 تیر) به وقت محلی با تصویب دو متمم بانکهای آمریکایی را از تامین مالی قرارداد بوئینگ و ایران ممنوع نمودند و به این ترتیب منع فروش بوئینگ به ایران را تصویب کردند. 'باراک اوباما' رئیس جمهوری آمریکا پیشتر اعلام کرد که هرگونه مصوبه ای را که باعث تضعیف توافق اتمی با ایران (برجام) شود ؛ وتو می کند. 'پیتر روسکام' نماینده اهل ایلینوی و یکی از تنظیم کنندگان این متمم ها گفت: 'این هواپیماهای مسافربری می تواند برای مقاصد نظامی استفاده شود.'

"پیتر روسکام" نماینده جمهوریخواه که طراح این دو متمم بود در بیانیه ای که از سوی دفتر وی منتشر شد اعلام کرد که طرح های وی مورد حمایت اعضاء هر دو حزب دموکرات و جمهوری خواه در مجلس نمایندگان قرار گرفته است. یکی از آن متمم ها، دفتر کنترل دارایی های خارجی آمریکا را از صدور مجوز لازم برای فروش هواپیماها منع می کند. با این حال، "خوزه سرانو" نماینده دموکرات ایالت نیویورک امریکا در مخالفت با این متمم ها گفت هدف جمهوری خواهان تحت فشار قراردادن دولت باراک اوباما رئیس جمهوری امریکاست.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز گزارش کرد، پیش از این شرکت هواپیمایی بوئینگ با هواپیمایی "ایران ایر" در خصوص فروش یا اجاره 109 هواپیمای بوینگ به این شرکت هواپیمایی در چند سال آینده به توافق رسیده بودند. همچنین شرکت هواپیما سازی بویینگ ماه گذشته اعلام کرده بود در نظر دارد هشتاد فروند هواپیمای مسافربری را در ازای هفده ممیز شش میلیارد دلار به ایران بفروشد و 29 فروند هواپیمای دیگر را نیز به ایران اجاره دهد که بدین ترتیب مبلغ کل معامله با ایران 25 میلیارد دلار در نظر گرفته شده بود.

"برد شرمن"، نماینده دموکرات از ایالت کالیفرنیا در سی ام ماه ژوئن سال جاری میلادی در نامه ای به جان کری وزیر خارجه، "جیکوب لو" وزیر خزانه داری و "پنی پریتزکر" وزیر بازرگانی دولت اوباما تصریح کرده بود تقریبا اطمینان دارد که هواپیماهای ایران برای مقاصد دیگر به کار گرفته می شوند. با اینحال، دولت باراک اوباما اعلام کرده است که هرگونه لایحه‌ای که توافق هسته‌ای با ایران را تضعیف کند، وتو خواهد کرد. "پیتر روسکام" حامی این لایحه منع فروش بوئینگ به ایران اصرار دارد که این هواپیمای بوئینگ در صورت فروش، مورد استفاده سپاه پاسداران ایران قرار می‌گیرد.

این نماینده جمهوری‌خواه ایالت «ایلینوی» مدعی است: "تحویل این نوع هواپیماها به رژیم ایران، که همچنان بزرگترین کشور حامی تروریسم در جهان می‌باشد، در واقع به آنها محصولی را ارائه می‌دهد که می‌توانند از آن برای اهداف نظامی استفاده کنند". وی مدعی شد که هواپیمای بوئینگ را می‌توان طوری مجدداً پیکربندی کرد که قابلیت حمل موشک‌های بالستیک یا "آر پی جی" را داشته باشد. طبق این گزارش، دموکرات‌ها می‌گویند که لایحه مذکور بخشی از راهبرد گسترده‌تر جمهوری‌خواهان به منظور تضعیف برجام است. گفتنی است پس از آنکه تهران و گروه 1+5 در تاریخ 23 تیر 1394 بر سر برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) درباره برنامه اتمی ایران به توافق دست یافتند، کنگره امریکا (مجلس نمایندگان و مجلس سنا) که اکثریت کرسی‌های آن در اختیار جمهوری خواهان است سعی دارد مانع از اجرایی شدن این توافق شود.

روز 19 ژوئن (30 خرداد) اعلام شد که ایران برای خرید هواپیما به طور رسمی با شرکت هواپیماسازی بوئینگ به توافق رسیده است. 'علی عابدزاده' رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، در آن زمان تعداد هواپیماهای مورد توافق را «100 فروند» اعلام کرد و افزود: 'شرکت بوئینگ درخواست رسمی خود برای کسب مجوز نهایی فروش هواپیما را به وزارت دارایی آمریکا ارائه کرده و قرار است پس از کسب این مجوز، متن قرارداد نهایی بین دو طرف امضا شود.'