به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۱ - ۰۲:۲۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۴/۱۹ ساعت ۱۴:۳۷
کد مطلب : ۱۱۱۱۲۰

عینکی برای تشخیص اختلالات بینایی

گروه فناوری: محققان ایرانی موفق به طراحی و ساخت دستگاه یا عینکی برای تشخیص اختلالات بینایی شدند که نمونه اولیه آن ساخته شده و قرار است وارد بازار شود.
عینکی برای تشخیص اختلالات بینایی
دکتر امیر حسین وجدانی، چشم پزشک و مجری طرح « دستگاه یا عینک ارزیابی نقص نصبی اوران مردمک» گفت: به واسطه این دستگاه، چشم تحت معایناتی قرار می گیرد که می توان در مجموع به اختلالات عصب بینایی فرد بیمار پی برد.
وی با بیان اینکه این اختلالات می تواند به واسطه بیماریهای ام اس، آب سیاه، انواع اختلالات ناشی از ضربه تومور و... باشد، اظهار داشت: با این سیستم می توان نوع بیماری را ثبت و از طریق شبکه های مجازی به وسیله تبلت، موبایل و ... به پزشک ارسال کرد.
 
این محقق افزود: در حال حاضر ابزار مشخصی برای تعیین بیماری عصب چشم وجود ندارد و پزشکان ممکن است برآوردهای مختلفی از سلامت عصب بینایی داشته باشند.  وجدانی با بیان اینکه این دستگاه نمونه خارجی ندارد، گفت: در حال حاضر، نمونه اولیه این سیتم ساخته شده و به ثبت اختراع بین المللی نیز رسیده است.  به گفته وی، این دستگاه قابلیت انجام تست مارکوس-گان، CDT BST برای بررسی آسیب عصب بینایی و عکس برداری از آنومالی های سگمان قدامی و ارزیابی نتایج با استفاده از نرم افزار پردازش تصویر و ذخیره و ارسال آن جهت مشورت یا آموزش را دارد.
 
وی ادامه داد: با نصب لنزهای خاص روی این سیستم امکان بررسی انومالی های سگمان خلفی امکان پذیر خواهد شد.  این طرح با همکاری دکتر یاسر محمدیان روشن و دکتر فرزاد حمیدی به نتیجه رسیده و در بیست و یکمین جشنواره تحقیقاتی علوم پزشکی رازی در گروه محققین جوان و دانشجو، کمیته ابداعات، اختراعات و فناوری به عنوان برگزیده جوان شناخته شده است.
مرجع : مهر