به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۱:۰۶
 
۲۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۴/۲۱ ساعت ۰۱:۳۵
کد مطلب : ۱۱۱۲۵۸
نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی از طریق مجسمه‌سازی!

تازه‌ترین علت برای ممنوع‌الخروج شدن!

گروه فرهنگی: سایت تابناک نوشت: با وجود آنکه برخی منابع از ممنوع‌الخروجی پرویز تناولی با شکایت بخش خصوصی خبر می‌دادند، این مجسمه ساز برجسته کشورمان امروز عنوان کرد با شکایت نیروی انتظامی با اتهام «نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی از طریق مجسمه‌سازی» ممنوع الخروج شده است؛ اظهارنظری که نیازمند توضیح شفاف‌ نیروهای انتظامی است.

پرویز تناولی نقاش و مجسمه‌ساز و از پیشگامان مکتب سقاخانه‌ای قرار بود، ساعت سه بامداد روز شنبه دوازدهم تیرماه، تهران را به مقصد لندن ترک کند تا در مراسم رونمایی از کتاب تازه‌اش با نام «زنان اروپایی در خانه‌های فارسی» حضور یابد و در موزه بریتانیا سخنرانی داشته باشد؛ اما این هنرمند بین‌المللی کشورمان، نتوانست از ایران خارج شود و در فرودگاه بین‌المللی امام‌خمینی (ره) از خروج او از کشور جلوگیری شد.

پس از این اتفاق، پرویز تناولی در گفت‌و‌گویی با بیان اینکه من به حراست فرودگاه توضیح دادم باید برای سخنرانی به لندن بروم، ادامه داد: با وجود همه توضیحاتی که به آن‌ها دادم، باز هم پاسخ مشخصی ندادند و گفتند باید به اداره گذرنامه مراجعه کنم. به اداره گذرنامه نیز مراجعه کردم اما آن‌ها نیز درباره علت ممانعت از خروجم اظهار بی‌اطلاعی کردند و گفتند، در سیستم‌های آنجا چیزی ثبت نشده است. من برای خروج از کشور هیچ مشکلی ندارم. شاکی خصوصی، مدعی و بدهی ندارم که مانع خروج از کشور برایم باشد حتی نامه‌ای نیز در این زمینه دریافت نکرده‌ام.

نخستین گزارش‌ها تأکید داشت که ممنوع الخروجی «تناولی» ارتباطی با مسائل سیاسی ندارد و بر اساس یک شکایت شخصی بوده و برخی شنیده‌ها نیز حکایت از آن داشت که تناولی با شکایت خصوصی شخصی ممنوع الخروج شده که مدعی سفارش یک اثر هنری و پرداخت هزینه کلان این اثر به تناولی شده و در عین حال در شکایت‌نامه خود تأکید کرده، اثر را برخلاف تعهدات تناولی از این هنرمند دریافت نکرده است. گفته‌های مجید ملانوروزی مدیرکل هنرهای تجسمی نیز این گزاره را پررنگ می‌ساخت.

با این حال امروز با گذشت بیش از هفته، تناولی توضیح جالبی در این زمینه ارائه کرده و گفته است: صبح امروز به دادگاه مراجعه کردم. مطلع شدم که شاکی این پرونده؛ نیروی انتظامی و ناجا است و نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی اتهاماتی بود که به من وارد شده است. این اتهامات را براساس مجموعه کارهایی که تاکنون انجام داده‌ام؛ به من وارد دانسته‌اند. به گفته آنها؛ مجسمه‌هایی که ساخته‌ام مصداق تشویش اذهان عمومی و نشر اکاذیب است.

این هنرمند با اشاره به مجسمه‌هایی که در این پرونده از آن‌ها نام برده شده بود، افزود: مجموعه کار‌هایم در کاخ موزه نیاوران و مجموعه‌ای که اخیرا در گالری شهریور با عنوان «تناولی و ۵۰ سال هنر پاپ» نمایش داده شده، همچنین مجسمه‌هایی که در مجموعه شخصی‌ام نگهداری‌ می‌کنم، از موارد اشاره شده در این پرونده بود. در حال حاضر قرار صادر شده برایم در این پرونده ممنوع‌الخروجی‌ است. قرار است وکیلم عکس‌ها و اطلاعاتی از مجموعه‌ کار‌هایم را به دادگاه ارائه دهد تا مشخص شود کدام‌یک از آن‌ها مصداق تشویش اذهان عمومی و نشر اکاذیب است.

این چهره برجسته «مکتب سقاخانه‌ای» با بیان اینکه ۵۰ سال است که کار می‌کنم و تاکنون هیچ‌کدام از آثارم چنین مشکلی را نداشتند، خاطرنشان کرد: قطعا کسی پشت این ماجرا قرار دارد اما من نمی‌دانم که چه کسی و با چه قصدی این کار را انجام می‌دهد؟! تاکنون هیچ احضار‌یه‌ای برای من نیامده و من تا لحظه حضور در دادگاه از هیچ‌کدام از اتهاماتم باخبر نبودم. به نظر می‌رسد طرح اتهام «نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی» آن هم از طریق مجسمه‌سازی به قدری عجیب باشد که نیروی انتظامی توضیح شفافی در این زمینه ارائه نماید و در نهایت بتوان قضاوت دقیق‌تری داشت.