به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۸:۵۲
 
۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۴/۲۲ ساعت ۱۲:۴۶
کد مطلب : ۱۱۱۳۸۹
معاون وزیر آموزش و پرورش خبر داد:

ازدواج زودهنگام "دانش‌آموزان ابتدایی"

گروه جامعه: معاون وزیر آموزش و پرورش با اعلام ازدواج زودهنگام "دانش‌آموزان ابتدایی" در برخی مناطق از ایجاد مدارس ویژه برای محصلان متاهل خبر داد.
ازدواج زودهنگام "دانش‌آموزان ابتدایی"

علی باقرزاده؛ رییس سازمان نهضت سوادآموزی و معاون وزیر آموزش و پرورش درباره آمار ازدواج زودهنگام دانش‌آموزان در سنین پایین در برخی استان‌ها که منجر به ترک تحصیل شده است، اظهار داشت: یکی از دلایل ترک تحصیل، به خصوص در دختران ازدواج زودهنگام آنهاست؛ منتها اینکه سهم این عامل نسبت به سایر عوامل چقدر است، در این رابطه مطالعه جدیدی صورت نگرفته است و هر آماری هم وجود داشته باشد، مربوط به سال‌های گذشته است. 

وی افزود: ازدواج زودهنگام دانش‌آموزان در استان‌هایی که به نوعی تفاوت‌های مذهبی و قومی با هم دارند؛ مانند سیستان و بلوچستان، هرمزگان و آذربایجان غربی شایع است. از سوی دیگر در استان‌هایی که ساختار عشایری و قومی خود را حفظ کرده‌اند، فراوانی این ازدواج‌ها بیشتر از بقیه نقاط کشور است.

معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: برخی تجارب کار‌شناسی هم موید این مطلب است که وقتی کار‌شناسان به صورت موردی به سراغ افراد ترک تحصیل کرده در شهرستان و مناطق رفته‌اند، متوجه شدند که ازدواج زودهنگام در دختران یکی از دلایل جدی‌تر ترک تحصیل به خصوص در مناطق مرزنشین و یا در بعضی قومیت‌ها است. 

رییس سازمان نهضت سوادآموزی درباره اقدامات آموزش و پرورش برای ادامه تحصیل این دانش‌آموزان، گفت: معتقدیم ازدواج نمی‌تواند؛ مانعی برای تحصیل باشد؛ منتها شرایطی باید لحاظ شود، چرا که خانواده‌ها حساسیت‌هایی در این باره دارند. در همین راستا در دوره‌های متوسطه در استان‌هایی که آمار بالاتری در این زمینه دارند، مدارس و یا کلاس‌های خاص و ویژه‌ای برای این دسته از دانش‌آموزان در نظر گرفته شده است.

باقرزاده اضافه کرد: از سوی دیگر نیز در دوره ابتدایی تلاش شده که این افراد به مدرسه برگردانده شوند یا اینکه اگر قبل از دوره ابتدایی این اتفاق افتاده (ازدواج) می‌توانند به صورت داوطلب آزاد و با لحاظ کردن غیبت غیرموجه به صورت خودآمور در خانه درس بخوانند و در پایان سال امتحان دهند و به همین ترتیب ادامه تحصیل دهند.

وی ادامه داد: معمولا مدارس این امکان را برای دانش‌آموزانی که تحت شرایطی ازدواج زودهنگام دارند، فراهم می‌کنند تا در امتحانات پایانی شرکت کنند و بتوانند؛ حداقل دوره ابتدایی را تمام کنند.

مرجع : ایلنا