به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۴/۲۳ ساعت ۱۰:۳۷
کد مطلب : ۱۱۱۴۵۷

مخالفت دموکراتها باطرح‌ جدید ضدایرانی

گروه بین الملل: در شرایطی که جمهوریخواهان کنگره آمریکا امروز سه طرح ضدایرانی را به منظور اعمال تحریم‌های جدید علیه تهران به رأی می‌گذارند، نمایندگان دموکرات در نامه‌ای به رهبر اکثریت مجلس نمایندگان، مخالفت خود را با این طرح‌ها اعلام کردند.
مخالفت دموکراتها باطرح‌ جدید ضدایرانی
یک گروه از نمایندگان دموکرات ارشد در مجلس نمایندگان کنگره آمریکا از جمله کسانی که مدت‌ها طرفدار سیاست‌های جنگ‌طلبانه علیه ایران بودند، از حمایت از تلاش دقیقه نودی جمهوریخواهان برای تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران سرباز زدند. رهبر اقلیت مجلس نمایندگان نیز از دموکرات‌ها خواسته تا با طرح‌های جدید ضدایرانی که مانع اجرای برجام است، مخالفت کنند.

بنا بر گزارش نشریه «فارن پالیسی»، این اقدام هماهنگ در مقابل طرح پیشنهادی جمهوریخواهان با رهبری «استنی هویر» مسئول هماهنگی آراء اقلیت دموکرات مجلس نمایندگان، «الیوت انگل» عضو ارشد کمیته امور خارجی، «نیتا لووی» عضو ارشد کمیته تخصیص بودجه و «تد دوچ» عضو ارشد کمیته فرعی امورخاورمیانه به احتمال زیاد اتحاد دموکرات‌ها در مقابل اقدامات این چنینی مطرح شده توسط «کوین مک‌کارتی» رهبر اکثریت مجلس نمایندگان آمریکا را تضمین می‌کند.

فارن پالیسی در ادامه نوشت: «این اتحاد تا کاخ سفید نیز ادامه خواهد داشت». این نشریه آمریکایی همچنین به نقل از یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد، حتی در صورت تصویب طرح پیشنهادی جمهوریخواهان علیه ایران، باز هم اوباما در کاخ سفید آن را وتو می‌کرد.

بر اساس این گزراش، یکی از طرح‌های پیشنهادی، اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران با استناد به ادعاهای نقض حقوق بشر و حمایت از تروریسم بود و دو طرح دیگر نیز خرید «آب سنگین» از ایران را که یکی از تولیدات مرتبط با انرژی هسته‌ای در این کشور است و همچنین دسترسی ایران به سیستم مالی آمریکا را منع می‌کرد.

در متن نامه‌‌ای به رهبر اکثریت مجلس نمایندگان آمریکا که یک نسخه از آن در اختیار نشریه «فارن پالیسی» قرار گرفته، اینطور عنوان شده که مخالفان دموکرات، بر این باورند که «مک‌کارتی» قصد دارد آنها را به حمایت کورکورانه از طرح‌هایی که حزب دموکرات در شکل فعلی خود نمی‌تواند از آنها پشتیبانی کند، وادار کند.

در ادامه نامه دموکرات‌ها به رهبر اکثریت مجلس نمایندگان آمریکا آمده است: «مطرح کردن این طرح بدون مشورت با اقلیت، متأسفانه منجر به تلاشی دوحزبی در اعمال سیاست در سال منتهی به انتخابات است که ایران را برای انجام اقدامات گذشته‌اش آزاد می‌گذارد. چنین اقدامی اجازه نمی‌دهد تا به آنچه اهداف حقیقی ماست دست یابیم و این اهداف چیزی نیست جز: توقف اقدامات خطرناک ایران.»

بنا بر این گزارش، قرار است رأی‌گیری در خصوص طرح‌های پیشنهادی جمهوریخواهان به منظور اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران این هفته برگزار شود. جمهوریخواهان که اکثریت هر دو مجلس کنگره آمریکا را بر عهده دارند، مخالف توافق برجام با ایران در ماه جولای سال گذشته بوده‌اند. این در شرایطی است که تعداد بسیاری از نمایندگان دموکرات کنگره که امروز با این طرح‌های جمهوریخواهان مخالفت کرده‌اند، از جمله انگل، لووی و دوچ که نامه اخیر به رهبر اکثریت مجلس نمایندگان را تنظیم کرده‌اند، در زمان حصول توافق برجام، با آن مخالفت کرده بودند.

علاوه براین، خبرگزاری «آسوشیتدپرس»‌ نیز در خبری مجزا اعلام کرد که «نانسی پلوسی» رهبر اقلیت مجلس نمایندگان آمریکا نیز در نامه‌ای که امروز سه‌شنبه به وقت آمریکا (بامداد چهارشنبه) به نمایندگان دموکرات کنگره نوشته، از آنها خواسته تا علیه طرح‌های پیشنهادی جمهوریخواهان که به گفته وی «توافق هسته‌ای ایران را نابود می‌کند» حتی در صورت مخالفت با این توافق، رأی دهند.

رهبر اقلیت مجلس نمایندگان کنگره آمریکا در این نامه نوشته است: به طور مشخص این توافق هسته‌ای بهترین راه برای ممانعت از دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای بود. بنا بر این گزارش، قرار است رأی‌گیری در خصوص طرح‌های پیشنهادی نمایندگان جمهوریخواه علیه ایران، امروز چهارشنبه در صحن کنگره برگزار شود. کاخ سفید اعلام کرده که باراک اوباما تمام اقداماتی را که مانع از اجرای برجام شود،‌ وتو خواهد کرد. امروز 23 تیرماه دقیقا یک سال از دستیابی به توافق هسته‌ای ایران با 6 کشور موسوم به برجام می‌گذرد.
مرجع : ایرنا