به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۲۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۴/۲۷ ساعت ۱۲:۴۱
کد مطلب : ۱۱۱۵۸۲
اولین سالگشت توافق هسته‌ای 1+5 ‌‌‌

آیا غیر از برجام، راهبرد دیگری وجود داشت؟

وجدان‌های بیدار مردم ایران به خوبی می‌دانند، اگر این دولت ملی و این توافق جهانی مستقر و گفتمان غالب و حاکم نبود، امروز نظام، کشور و مردم چه ایام و روزهای تلخ و شومی را بایستی تجربه می‌کردند.
آیا غیر از برجام، راهبرد دیگری وجود داشت؟
حمیدرضا موحدی‌زاده

گروه سیاسی: تقریبا یک سال از توافق هسته‌ای ایران با امریکا، اروپا و قدرت‌های جهانی 1+5 گذشت. همان هایی که قطعنامه‌های سازمان ملل متحد را کاغذپاره و بی‌اثر می‌دانستند و اقتصاد ملی را تا مرز فلج شدن، اتلاف و نابودی اعتماد عمومی و منابع مالی و انسانی کشور پیش بردند، پس از کسب توافق هسته‌ای که در سایه استراتژی نرمش قهرمانانه رهبری معظم انقلاب اسلامی، پشتیبانی و حمایت اکثریت مردم ایران و شخصیت‌های نظام حاصل شده است، دوباره با آزمون و خطای تکراری طبق عادت مألوفه و زیاده خواهانه خویش، ساز نابهنجار و یأس آفرین خود را کوک کرده و برای بی‌حاصل جلوه دادن برجام و نا امید کردن مردم آگاه و هوشیار ایران، نغمه شکست و ناکامی دولت و ملت را سر داده اند. غافل از این که تلاش بیهوده آنان، سودی را عایدشان نخواهد کرد و موجبات بازگشت و عقب گرد کشور و مردم به سال‌های پر رنج و غصه و شرمندگی مردان، زنان و جوانان ایران به زعم آنان ایجاد نمی‌کند. اینک مخاطبین و علاقه مندان این مرز و بوم، که دغدغه اعتلای دین و دنیای مردمان، آینده و سرنوشت فرزندانشان را در ذهن و اندیشه خود می‌پرورانند را به نکات زیر جلب می‌نماییم.

• وجدان‌های بیدار مردم ایران به خوبی می‌دانند، اگر این دولت ملی و این توافق جهانی مستقر و گفتمان غالب و حاکم نبود، امروز نظام، کشور و مردم چه ایام و روزهای تلخ و شومی را بایستی تجربه می‌کردند. در حالی که دست کم توافق هسته‌ای برجام، سایه جنگ، قحطی و تحریم‌های ظالمانه بر علیه ملت ایران را از سر کشور عزیزمان ایران دور کرده و حداقل آرامش روانی را در فضای اقتصاد ملی و عرصه روابط بین المللی برقرار کرده است.

• دولت ‌‌‌تدبیر و امید‌‌‌ برآمده از عقلانیت و اعتدال جامعه و آراء میلیونی مردم و نسل جوان، علیرغم کاهش شدید قیمت نفت، سقوط ارزش پول ملی، کاهش قدرت خرید مردم، ضعف مدیریت و کارآیی، فساد سیستماتیک و نفوذ کرده در ساختار اداری و اقتصادی کشور و قفل شدن سرمایه گذاری و تولید که ریشه در سیاست‌های ماجراجویانه و بی‌حاصل دولت هشتم و نهم (علیرغم زحمات فراوان، طاقت فرسا و کم حاصلی که از خود بروز داد) داشته است، توانسته تورم افسارگسیخته را مهارکرده و آن را از بالای 40 % به زیر 10 % برساند و بارقه امید را در دل کارآفرینان، تولیدگران، بنگاه‌های توزیع و صادرکننده و مصرف کنندگان زنده کند. امید آن که در سال جاری و 1396 با تداوم دولت روحانی از طریق انتخابات و رأی دوباره و گسترده مردم ایران به سیاست‌های صلح جویانه و خردمندانه، رونق لازم به اقتصاد، بازار و مسکن به رکود رفته ملی برگردد و زمینه اشتغال جوانان جویای کار و تحصیل کرده‌ها بهتر از گذشته فراهم آید.

• شیفتگان قدرت و تخریب کنندگان روحیه مردم، با هدف شکستن عزم دولتمردان، باید بدانند القای شکست برجام، تنها دولت را تضعیف نمی‌کند، بلکه پایه اعتماد عمومی و امید مردم را نسبت به اصل و اساس نظام جمهوری اسلامی ایران، سست و بی‌اعتماد کرده و کشور را آبستن حواددث تلخ و بدون برگشت خواهد کرد. چنین مباد! پرواضح می‌باشد، آسیب رساندن به کشتی متلاطم انقلاب اسلامی و صدمه رساندن به پایگاه اجتماعی گسترده و میلیونی نظام و دولت طرفدار اصلاح و اعتدال، هیچ دستاورد ماندگاری را برای طرز فکر و منافع آنان، فرزندان، خانواده هایشان و پیروانشان نخواهد داشت و اظهار پشیمانی هم در انتهای راه و یا خدای نخواسته هنگام غرق شدن نشستگان کشتی طوفان زده کشور و جامعه، فایده و سودی در برنخواهد داشت و احتمالاً جز عذاب وجدان و حسرت چیزی را از خود برجای و باقی نخواهد گذاشت.

می توان با استناد به مطالب فوق و صدها مستند آماری و شاخص‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی حاکم بر کشور و جامعه، مخالفین سرسخت و انعطاف ناپذیر توافق بین المللی برجام را چنین مورد خطاب قرار داد که، آن‌ها باید به وجدان خویش و آیندگان پاسخ دهند، آیا غیر از ‌‌‌ توافق بین المللی برجام، راهبرد دیگری برای شکستن تحریم‌های ناعادلانه سازمان ملل متحد، کشورها و قدرت‌های جهانی که بر علیه ملت ایران و نظام جمهوری اسلامی وضع، تصویب و اجرا کرده بودند، وجود داشت؟ آیا با ادامه تحریم ها، اقتصاد ملی به مرز فلج شدن و فروپاشی سوق پیدا نمی‌کرد و خواسته یا ناخواسته، کشور در پرتگاه جنگ، تفرقه، ناتوانی و خشونت قرار نگرفته و گرفتار نمی‌آمد؟

امید آن که اصول‌گرایان و مخالفین منطقی دولت در جاده تعقل، اعتدال، انصاف و آینده نگری گام برداشته و با مهار کردن جریان‌های وابسته خویش، گوشه چشمی نیز به مواضع جنگ جویانه کنگره و سنای امریکا، خطر پیشروی افراط گرایی مذهبی در منطقه داشته باشند و منافع و امنیت ملی را بر منافع شخصی، زودگذر و گروهی خود،‌ترجیح دهند. اصلاح‌‌طلبان و موافقین ‌‌‌توافق برجام‌‌‌ نیز راه انتقاد سازنده و راهگشا را برای مخالفان منصف و دلسوز، باز نگاه داشته و سعه صدر بیشتری را در اقناع افکار عمومی و منتقدین سیاستهای دولت، در پیش بگیرند. ما همه چشم به راه روزهای خوب، تعالی بخش و کارآمد هستیم. انشاالله

ابراهیم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۲۷ ۱۳:۰۲
خخخخخ بله که داشت اقای جلیلی شریتمعداری کوچک زاده نقویان قدوسی ان پی تی حسینیان وبالاتر از همه دکتر زاکانی قشنگ استاد این کارن فتیله ایران میپیچیدن البته همه کاره ووارده مدیر ومدبراستاد بذرپاش (341201)
مردمی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۲۷ ۲۲:۴۷
موافقم
راه حل نهایی موقعی که در بن بست صخره و پرتگاه جنگ گیر افتاده بودیم مشخص بود !!!
برجام ملت ما را موقتا از جنگ نجات داد .... البته موقتاً ....چون مخالفان برجام هنوز در تلاشند !! (341215)
پورامینی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۲۷ ۱۳:۲۵
با محاسبه هزینه فایده برجام فایده بیشتری داشته که توامان در برگیرنده وپیوند دهنده منافع وارزش های ملی است (341202)
الف
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۲۷ ۱۳:۴۱
راهبرد دیگری هم بود اما محاسبات دولتمردان اشتباه بود (341203)
مردمی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۲۷ ۲۲:۵۰
راهبرد دیگر عقلانیت بیشتر بود و تعامل بیشتر و صلح بیشتر و حذف جنگ از قاموس افکارمان .... سخت نگیریم بهتر است و .....کمتر سراغش را بگیریم راحت تریم (341216)
225
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۲۷ ۱۴:۱۳
در مورد مطلب کودتای واقعی جوابهای واقعی جایی برای نظر دادن نبود بنابراین در اینجا نوشتم :
در جریان کودتا حدود 100 نفر کودتاچی و 100 نفر غیرنظامی کشته شدند .
این چه کودتایی بود که مردم عادی توانستند 100 نفر نظامی مسلح و با توپ و تانک را بکشند ؟؟؟؟؟؟؟
اگر واقعا کودتا بود تعداد کشته های غیر نظامی باید بسیار بیشتر از این حرفها می بود . (341204)
مردمی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۲۷ ۲۳:۰۱
کودتای ترکیه شبیه ترین حالت به واقعه ی 11 سپتامبر امریکا بود ..
اردوغان با فداکردن چندین افسر ارشد ارتش هم به قصد خود برای تسویه حسابهای شخصی و سیاسی خود رنگ حق به جانب داد و هم برای آینده ترکیه نوعی جدید از کودتای معکوس را دیکته کرد ...
کاش دیگران از اردوغان الگو پذیری نکنند ... کاش ..... (341217)
ما ملت بدبخت
۱۳۹۵/۰۴/۲۷ ۱۴:۲۹
این روش اجرای برجام هیچ دردی از ملت دوا نمیکنه. طرف مقابل به همه خواسته هاش رسید ولی ما هنوز باید التماس کنیم تا شاید یه هواپیما به ما بدن!! هیچ بانک معتبری با ما مراوده نمیکنه!
آخه اینهمه زحمت اینهمه وعده اینهمه ...
افسوس از خوشحالیهای یکسال قبل !!! (341205)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۲۷ ۱۴:۳۹
برجام شاهکار دیپلماسی بین المللی است که باید سالها آن را بررسی و نکات نهفته آن و اصول مذاکراتی آن استخراخ گردد.
پرونده وجوه مختلفی پیداکرده بود اعم از سیاسی امنیتی و فنی و آخر آن بهانه های نظامی .
برجام پلی است برای ایران به سوی جامعه بین الملل و کشورهای خبیث و خاین همسایگی ایران زیر این پل دارند دست و پا می زنند .
حل برجام دقیقا همچون حل مکعب روبیک بود.
1-مسایل تحریمی - مسایل قطعنامه های شورای امنیت -قطعنامه های تحریمی اتحادیه اروپا و .... 2-مسایل امنیتی 3-مسایل فنی اتمی 4- مسایل سیاسی (341207)
احمد
Germany
۱۳۹۵/۰۴/۲۸ ۱۲:۴۲
فکرکنم آقای ظریف روبیک بازخوبی نبود. (341242)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۲۷ ۱۴:۴۶
وجوه مختلف این مکعب روبیک بود که هرکدام از وجوه عوض میشد سایر وجهای این مکعب را به هم میریخت.
دکتر ظریف و دکتر صالحی خیلی زیبا این هماهنگی را انجام دادند .
برجام ربطی به قیمت فروش نفت نداشت منتهی برجام محدویت فروش نفت را برای ایران برداشت.
برجام باعث شد اسراییل وعربستان به فریاد بیافتند و جمهوری خوااهان آمریکایی انواع کارشکنی ها را در اجرای آن تدارک ببینند .
منتقدان صحبتهای دکتر عراقچی در مورد تحریم اولیه دلار را اصلا گوش نمی دهند و می گویند ما مبادلات دلاری می خواهیم . (341208)
شب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۲۷ ۱۵:۱۰
برجام مایه مباهات کشور است و نه تنها امیدواری مردم نسبت به آینده را افزونتر می کند بلکه باعث دلگرمی نسبت به سیاست های کلان کشور می شود.زیرا برجام ثابت کرد سیاست های کلان کشور انعطاف پذیری لازم را در مواقع اضطرار از خود نشان میدهذ.و در مواقعی بخشی از جریان افراطی دگم را رندانه به حاشیه می راند.لذا این توافق موجب تقویت اعتماد مردم به مسئولان ارشد و کارگزاران توانمند نظام است.امیدواریم سیاست نرمش قهرمانانه شامل موضوعات داخلی از جمله بحث حصر نیز بشود تا شاهد همدلی و هم افزایی روز افزون ملی باشیم. (341209)
محسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۲۷ ۱۶:۰۴
برجام تازه شروع شده و شش ماه از شروع آن میگذرد و با درایت های دکتر ظریف و تیم قوی مذاکره کننده هسته ای مدام عیبهای آن رفع می گردد منتهی رقبای سیاسی تیم فعلی مقداری کم صبر شده اند و یاد ایام دوستان خود نمی افتند که شش سال مذاکره میکردند و در آخر دکتر ولایتی به نحوه مذاکره آنها و سطح متقابل خواسته های مذاکره و امتیازی که ما میگیریم و یا امتیازی که ما به مقابل میدهیم و عدم توازن انها اعتراض کردند درآن مناظره های انتخاباتی . (341210)
روح اله پسر نور علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۲۷ ۱۷:۱۳
معمولا راه از نظرات مختلف وجود داره اما اینکه راه باشه یا کوره راه خدا میدانه (341211)
حسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۲۷ ۲۲:۰۷
جالبه از ذوق زدگی هورا کشیدن و لجن مال کردن منتقدان برجام به سمت توجیه گرایی، تلاش برای دفاع و التماس کردن در خصوص مشروعیت برجام حرکت می کنید این نتیجه نزدیک شدن به واقعیت تلخ بیهوده بودن برجام است !!!! (341213)
کاظم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۲۸ ۰۱:۱۸
شما راست میگی برای دلواپسان بیهوده است چون کاسبی آنها از تحریم ها را کساد کرد. (341220)
رضا درودگر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۲۷ ۲۲:۴۰
برجام نبود تحریمتر میشدیم و چه بسا خودكفا تر. مثلا فرصت میكردیم از نو چرخ اختراع كنیم،حالا دایره نشد مربع یا هشت ضلعی
جنگ میشد و چه تنوعی...
نفت و گاز صادر نمیكردیم و با بیخیالی استفاده میكردیم
رانتخوار و كاسب تحریم صد برابر میشد
و بیشتر از خدمات این عزیزان بهره میبردیم
دست كم جزیره میشدیم وسط دهكده جهانی (341214)
مردمی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۲۸ ۱۱:۳۳
ما قبل بر جام هم خیلی خودکفا شده بودیم ... بزرگترین اختلاسگر ها را ما توانستیم پرورش بدیم ... الان مافیای آمریکا و ایتالیا انگشت به دهان موندن از این همه نبوغ مختلسین ما ....
بر جام اگر نبود . ؟ بله حتما ما خود کف کف کفا تر تر تر می شدیم ... (341234)
احمد
Germany
۱۳۹۵/۰۴/۲۸ ۱۲:۴۴
برجام نبودتحریم بودیم باانرژی هسته ای الان تحریم هستیم بدون انرژی هسته ای. (341244)
عادل
Russian Federation
۱۳۹۵/۰۴/۲۷ ۲۳:۰۴
سلام هدف آمریکایی هاازبرجام عقب انداختن ایران ازپیشرفت بودبااین کاراین این حس دردانشمندان بوجودمیاداگرمابخوایم هم کاری کنیم جلوپیشرفتمون راراحت می گیرند (341219)
رضا .ف
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۲۸ ۰۳:۴۸
با برجام وارد جامعه بین الملل شدیم ولی شتر سواری دولا دولا نمیشه از آنطرف دیپلماسی از این سو موشک آنور مذاکره اینور به گروگان گرفتن در خلیج فارس با این وضع نه سرمایه گذاری میشود نه قراردادی نه گشایشی دولت هم که قدرت ندارد و همه از او طلبکارند .وقتی قراردادی میبتدد وقتی مجوز فیلم یا تجمع میدهد 4تا کفن پوش راه میفتند ودولت عقب نشینی میکند خلاصه دولت بدون یال و کوپال ولی پر مسئولیت .ملت هم که اصلا مهم نیست . (341223)
t
Germany
۱۳۹۵/۰۴/۲۸ ۰۵:۰۱
بله راه دیگری هم بود.
کاهش هزینه های جاری دولت ( کم هزینه تر کردن دولت ) - کاهش دیوانسالاری و بوروکراسی و همایش گرایی ظاهری در مورد تولید و اشتغال - قطع یارانه ثروتمندان - افزایش یارانه دهک های پایین تا ۱۰۰ تومن - همزمان کردن کاهش تورم و افزایش رونق و خروج از رکود - رسیدگی به بدهی های بانکی و اصلاح آنان - پیمان های پولی دوجانبه را جایگزین تحریم دلار و یورو میکردیم (341225)
احمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۲۸ ۰۸:۳۰
امایدز منفی ها زیاد نیس؟
خودجوش زیاده (341229)
فرهاد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۲۸ ۰۹:۰۱
واقعا به جز برجام هیچ راه حل منطقی دیگری نبود و راههای دیگر, غیرمنطقی و ویرانگر بودند. مشکل کسانی اند که از تحریم ها منتفع می شدند. (341230)
ش ح
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۲۸ ۰۹:۲۷
آقای دکترظریف:ای کاش مابقی وزراومعاونین رییس جمهوردرصدی ازذکاوت وهمت وشجاعت شمارامیداشتندتادست آوردکم نظیرجنابعالی وهمکارانتان راباناکارآمدی ونداشتن برنامه جامع برای پیشرفت اقتصادی واجتماعی به هدرنمیدادند.اندیشمندعملگرا:زمانیکه حضرتعالی ویاران باهمت وصدیقت مشغول مبارزه جانانه بوده ایدبرخی آقایان به اصطلاح نیمه فرهیخته درصددجمع نمودن غنائم بوده اندوکاری که برخی مدیران و...ناکارآمدوزیاده خواه برعلیه برجام انجام دادنددشمن انجام نداد!آقای ظریف عزیز:ملت ایران به وجودامثال شماافتخارمیکنداماهمین ملت ازعملکردغالب ... (341231)
ارادتمندظریف
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۲۸ ۰۹:۴۸
بزرگ مردتاریخ دیپلماسی ایران:بعنوان یک کارشناس سی ساله اقتصادی واجتماعی یکی ازدستگاه اقتصادی باضرس خاطرعرض میکنم که شمابایدبفرماییدمن ازبیگانگان هرگزننالم که بامن هرچه کردآن آشنای زیرمجموعه قوه مجریه کرد!آقایان فقط ادای اصلاح طلبی واعتدال را درمیآورندچرااینکه درعمل بفکرتقسیم غنائمندنه حراست ازدست آوردعظیم شمابرای شیرین ساختن کام مردم!برادرمتفکروزیرکم:ازرقبای باالذات دشمن نهراس بل ازناکارآمدی مدیران ودرعین حال زیاده خواه بترس که این خطرناکترین دشمن قلمدادمیشود.شمابایدبرای شیرین کردن کام ملت نجیب ... (341232)
احمد
Germany
۱۳۹۵/۰۴/۲۸ ۱۳:۰۲
تاکی می خوایدبه این اغراقاتون ادامه بدید.من فکرمی کردم بعدازآشکارشدن نتایج فاجعه آمیزبرجام یکم کوتاه بیایدودیگه انقدراغراق نکنید.بسه دیگه .خودظریف وروحانیم ازاغراقشون پشیمونن.آقای ارادتمندظریف ایشون امروزگفتن من به آمریکادرعمل به تعهداتش نمره کمی می دم. (341249)
ارادتمندظریف
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۲۸ ۱۰:۱۴
بااستفاده ازتحقیقات وپژوهش عرض میکنم که این دولت به موازات حل بحران هسته ای درعرصه اقتصادی میتوانست اقدامات ارزشمندی انجام بدهدکه بعلت ضعف مدیریت انجام نشد.باورفرماییداقدامات اقتصادی شایسته موردنظربه مراتب سهل ترازکارشماویارانت بودوهست.دردولتیکه بانکهافقط سازخودشان رامیزنندوجزءراه بمبست وورشکستگی آدرس دیگری به مردم نشان نمیدهندوفقط به منافع پرسنل ومدیران خودمیاندیشدودولتیکه توانایی ایجاد اعتدال درنظام پرداختهارانداردوازاین بابت بسیاری ازدلهارامکدرساخته آیاتوقع داری ازحاصل خون دل خوردنهای شماحفاظت ... (341233)
احمد
Germany
۱۳۹۵/۰۴/۲۸ ۱۲:۴۰
آره راه دیگری هم بود.اونم راه غیربرجام. (341241)