کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

اولین سالگشت توافق هسته‌ای 1+5 ‌‌‌

آیا غیر از برجام، راهبرد دیگری وجود داشت؟

27 تير 1395 ساعت 12:41

وجدان‌های بیدار مردم ایران به خوبی می‌دانند، اگر این دولت ملی و این توافق جهانی مستقر و گفتمان غالب و حاکم نبود، امروز نظام، کشور و مردم چه ایام و روزهای تلخ و شومی را بایستی تجربه می‌کردند.


حمیدرضا موحدی‌زاده


گروه سیاسی: تقریبا یک سال از توافق هسته‌ای ایران با امریکا، اروپا و قدرت‌های جهانی 1+5 گذشت. همان هایی که قطعنامه‌های سازمان ملل متحد را کاغذپاره و بی‌اثر می‌دانستند و اقتصاد ملی را تا مرز فلج شدن، اتلاف و نابودی اعتماد عمومی و منابع مالی و انسانی کشور پیش بردند، پس از کسب توافق هسته‌ای که در سایه استراتژی نرمش قهرمانانه رهبری معظم انقلاب اسلامی، پشتیبانی و حمایت اکثریت مردم ایران و شخصیت‌های نظام حاصل شده است، دوباره با آزمون و خطای تکراری طبق عادت مألوفه و زیاده خواهانه خویش، ساز نابهنجار و یأس آفرین خود را کوک کرده و برای بی‌حاصل جلوه دادن برجام و نا امید کردن مردم آگاه و هوشیار ایران، نغمه شکست و ناکامی دولت و ملت را سر داده اند. غافل از این که تلاش بیهوده آنان، سودی را عایدشان نخواهد کرد و موجبات بازگشت و عقب گرد کشور و مردم به سال‌های پر رنج و غصه و شرمندگی مردان، زنان و جوانان ایران به زعم آنان ایجاد نمی‌کند. اینک مخاطبین و علاقه مندان این مرز و بوم، که دغدغه اعتلای دین و دنیای مردمان، آینده و سرنوشت فرزندانشان را در ذهن و اندیشه خود می‌پرورانند را به نکات زیر جلب می‌نماییم.

• وجدان‌های بیدار مردم ایران به خوبی می‌دانند، اگر این دولت ملی و این توافق جهانی مستقر و گفتمان غالب و حاکم نبود، امروز نظام، کشور و مردم چه ایام و روزهای تلخ و شومی را بایستی تجربه می‌کردند. در حالی که دست کم توافق هسته‌ای برجام، سایه جنگ، قحطی و تحریم‌های ظالمانه بر علیه ملت ایران را از سر کشور عزیزمان ایران دور کرده و حداقل آرامش روانی را در فضای اقتصاد ملی و عرصه روابط بین المللی برقرار کرده است.

• دولت ‌‌‌تدبیر و امید‌‌‌ برآمده از عقلانیت و اعتدال جامعه و آراء میلیونی مردم و نسل جوان، علیرغم کاهش شدید قیمت نفت، سقوط ارزش پول ملی، کاهش قدرت خرید مردم، ضعف مدیریت و کارآیی، فساد سیستماتیک و نفوذ کرده در ساختار اداری و اقتصادی کشور و قفل شدن سرمایه گذاری و تولید که ریشه در سیاست‌های ماجراجویانه و بی‌حاصل دولت هشتم و نهم (علیرغم زحمات فراوان، طاقت فرسا و کم حاصلی که از خود بروز داد) داشته است، توانسته تورم افسارگسیخته را مهارکرده و آن را از بالای 40 % به زیر 10 % برساند و بارقه امید را در دل کارآفرینان، تولیدگران، بنگاه‌های توزیع و صادرکننده و مصرف کنندگان زنده کند. امید آن که در سال جاری و 1396 با تداوم دولت روحانی از طریق انتخابات و رأی دوباره و گسترده مردم ایران به سیاست‌های صلح جویانه و خردمندانه، رونق لازم به اقتصاد، بازار و مسکن به رکود رفته ملی برگردد و زمینه اشتغال جوانان جویای کار و تحصیل کرده‌ها بهتر از گذشته فراهم آید.

• شیفتگان قدرت و تخریب کنندگان روحیه مردم، با هدف شکستن عزم دولتمردان، باید بدانند القای شکست برجام، تنها دولت را تضعیف نمی‌کند، بلکه پایه اعتماد عمومی و امید مردم را نسبت به اصل و اساس نظام جمهوری اسلامی ایران، سست و بی‌اعتماد کرده و کشور را آبستن حواددث تلخ و بدون برگشت خواهد کرد. چنین مباد! پرواضح می‌باشد، آسیب رساندن به کشتی متلاطم انقلاب اسلامی و صدمه رساندن به پایگاه اجتماعی گسترده و میلیونی نظام و دولت طرفدار اصلاح و اعتدال، هیچ دستاورد ماندگاری را برای طرز فکر و منافع آنان، فرزندان، خانواده هایشان و پیروانشان نخواهد داشت و اظهار پشیمانی هم در انتهای راه و یا خدای نخواسته هنگام غرق شدن نشستگان کشتی طوفان زده کشور و جامعه، فایده و سودی در برنخواهد داشت و احتمالاً جز عذاب وجدان و حسرت چیزی را از خود برجای و باقی نخواهد گذاشت.

می توان با استناد به مطالب فوق و صدها مستند آماری و شاخص‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی حاکم بر کشور و جامعه، مخالفین سرسخت و انعطاف ناپذیر توافق بین المللی برجام را چنین مورد خطاب قرار داد که، آن‌ها باید به وجدان خویش و آیندگان پاسخ دهند، آیا غیر از ‌‌‌ توافق بین المللی برجام، راهبرد دیگری برای شکستن تحریم‌های ناعادلانه سازمان ملل متحد، کشورها و قدرت‌های جهانی که بر علیه ملت ایران و نظام جمهوری اسلامی وضع، تصویب و اجرا کرده بودند، وجود داشت؟ آیا با ادامه تحریم ها، اقتصاد ملی به مرز فلج شدن و فروپاشی سوق پیدا نمی‌کرد و خواسته یا ناخواسته، کشور در پرتگاه جنگ، تفرقه، ناتوانی و خشونت قرار نگرفته و گرفتار نمی‌آمد؟

امید آن که اصول‌گرایان و مخالفین منطقی دولت در جاده تعقل، اعتدال، انصاف و آینده نگری گام برداشته و با مهار کردن جریان‌های وابسته خویش، گوشه چشمی نیز به مواضع جنگ جویانه کنگره و سنای امریکا، خطر پیشروی افراط گرایی مذهبی در منطقه داشته باشند و منافع و امنیت ملی را بر منافع شخصی، زودگذر و گروهی خود،‌ترجیح دهند. اصلاح‌‌طلبان و موافقین ‌‌‌توافق برجام‌‌‌ نیز راه انتقاد سازنده و راهگشا را برای مخالفان منصف و دلسوز، باز نگاه داشته و سعه صدر بیشتری را در اقناع افکار عمومی و منتقدین سیاستهای دولت، در پیش بگیرند. ما همه چشم به راه روزهای خوب، تعالی بخش و کارآمد هستیم. انشاالله


کد مطلب: 111582

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/111582/آیا-غیر-برجام-راهبرد-دیگری-وجود

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir