به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۵:۳۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۴/۲۶ ساعت ۱۵:۳۱
کد مطلب : ۱۱۱۶۴۷
رییس کنفدراسیون صادرات:

ترانزیت بین ایران و ترکیه متوقف شد

گروه اقتصادی: رییس کنفدراسیون صادرات معتقد است وقوع کودتا در ترکیه و تحولات این کشور در کوتاه مدت و میان مدت در صادرات ایران به ترکیه تاثیر منفی خواهد گذاشت.
ترانزیت بین ایران و ترکیه متوقف شد

محمد لاهوتی در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: اولین تاثیرات این تحولات این بوده که مرزهای ما با ترکیه بسته شده است و صادرات کالاهای ایرانی که به صورت ترانزیت در خاک ترکیه جهت ورود به بازارهای اروپایی تردد می‌کردند با مشکل روبرو می‌شوند.   

وی افزود: از سوی دیگر جایگزین کردن کشورهای دیگر برای عبور کالا به صورت ترانزیت مستلزم وقت و هزینه است. البته با توجه به اتفاقاتی که از دیشب تاکنون در ترکیه رخ داده و به هر حال دولت قانونی ترکیه توانسته به اوضاع مسلط شود، امیدواری وجود دارد که در آینده نزدیک شرایط به حالت عادی برگردد و احتمال است پروازها از امشب از سر گرفته شوند.  

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: اگر شرایط به حالت عادی برنگردد مطمئنا در صادرات کالاهای ترانزیتی ما و همچنین در کالاهای صادراتی و وارداتی ترکیه که یکی از شرکای مهم منطقه‌ای ماست، تاثیر چشمگیری خواهد داشت.

لاهوتی تصریح کرد: شرایط پیش آمده در ترکیه قابل پیش‌بینی نبود و ظرف یکی - دو ساعت موضوع کودتا مطرح شد و تا صبح مشخص نبود که دولت به این مشکلات فائق خواهد آمد یا خیر. اما آنچه به نظر می‌رسد با توجه به حمایت‌های مردمی از دولت ترکیه از دیشب تا کنون و حضور مردم در خیابان‌ها باعث شد که دولت این کشور سقوط نکند.

رییس کنفدراسیون صادرات افزود: به نظر می‌رسد برای عادی شدن روابط تجاری ایران با ترکیه در وهله اول موضوع تسلط دولت ترکیه بر اوضاع  اهمیت دارد و بعد از آن موضوع امنیت می‌تواند مطرح شود. اما به هر حال چه بخواهیم و چه نخواهیم این موضوع در روابط ایران و ترکیه و تجارت با این کشور در کوتاه مدت و میان مدت تاثیر منفی می‌گذارد.

به گزارش ایسنا، شب گذشته (جمعه) ارتش ترکیه اعلام کرد که علیه دولت رجب طیب اردوغان کودتا کرده و کنترل شهرهای اصلی از جمله استانبول، ‌ آنکارا و همچنین مناطق مختلف از جمله رادیو و تلویزیون دولتی، فرودگاه و پارلمان را تحت کنترل خود گرفته‌ است. اما ساعاتی بعد با حضور مردم و حامیان اردوغان، کودتای ارتش ترکیه ناکام ماند و تا این لحظه تعداد زیادی از کسانی که در کودتا نقش داشتند توسط دولت بازداشت شده‌اند.

در این میان مرزهای هوایی و زمینی ایران و ترکیه فعلا بسته است و پروازهای ایران برای بازگرداندن مسافران ایرانی به صورت یکطرفه انجام می شود.

دبیرکل شورای مشترک بازرگانی ایران و ترکیه تصریح کرد که صادرات ایران به ترکیه در پی اتفاقات و کودتای شب گذشته در این کشور، متوقف نشده است اما در حال حاضر به دلیل حفظ امنیت کامیون‌ها و امنیت بار، مرزهای زمینی و هوایی با ترکیه تا رسیدن به وضعیت ثبات بسته خواهد بود.

مرجع : ایسنا