به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۴/۲۸ ساعت ۰۹:۳۹
کد مطلب : ۱۱۱۷۶۷
با برخورد شهاب سنگ اتفاق افتاد؛

نفت خام دایناسورها را منقرض کرد

گروه علمی: دانشمندان این احتمال را مطرح می کنند که میان نفت خام و نابودی دایناسورها ارتباط مستقیمی وجود داشته باشد.
نفت خام دایناسورها را منقرض کرد
حدود ۶۰ میلیون سال پیش دایناسورها ناگهان ناپدید شدند. البته همراه با نابودی آنها، بیشتر گونه های زیستی ساکن در زمین نیز از بین رفتند. این انقراض نسل همزمان با برخورد شهاب سنگی غول آسا به زمین روی داد و به همین جهت دانشمندان نابودی دایناسورها را معلول این برخورد مهیب می دانند.
در اینکه برخورد شهاب سنگ با زمین به ایجاد شرایطی منجر شد که طی آن دایناسورها نابود شدند تقریبا هیچ شکی نیست اما چگونگی بروز این فرآیند برای دانشمندان جای پرسش دارد. آنها سناریوهای مختلفی را مطرح می کنند: آیا این گرد و غبار گسترده بوده که راهی آسمان شده و مانع از رسیدن نور خورشید به زمین شده است؟ و آیا بارانهای اسیدی ناشی از این برخورد، دایناسورها را نابود کردند؟
 
تحقیقات جدید دانشمندان را یک گام دیگر به واقعیت نزدیک کرده است.  شهاب سنگی که دهها میلیون سال پیش راهی اتمسفر زمین شد سر از شبه جزیره یوکاتان درآورد یعنی جایی که ذخایر عظیمی از نفت خام در زیر آن قرار دارد.  اطلاعات جدید نشان می دهد که همزمان با این برخورد و سوخته شدن نفت خام هنگفت این منطقه از جهان، میلیاردها تن خاکستر تولید و روانه آسمان شد. این میزان آنقدر کافی بوده که مانع از رسیدن نور خورشید به زمین شده و به دنبال آن سرمایش این سیاره به مدت یک دهه آغاز شود.
 
در نتیجه این برخورد شهاب سنگی، حدود ۷۵ درصد از تمام گونه های زیستی ساکن در زمین که دایناسورها تنها بخشی از آنها بودند نابود شدند. به گفته محققان بسیاری از پرندگان، پستانداران، مارها، مارمولکها، گیاهان و حتی حشرات نابود شدند.
مرجع : مهر