به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۰:۳۴
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۵/۰۲ ساعت ۱۴:۰۵
کد مطلب : ۱۱۲۱۳۵
وزیر بهداشت:

تصدی گری کار وزیر بهداشت نیست

گروه جامعه: وزیر بهداشت ضمن پاسخ به انتقادات برخی مخالفان طرح تحول نظام سلامت، در عین حال سازمان تامین اجتماعی را غایب بزرگ ارائه خدمات درمانی در استان البرز خواند و گفت: از آنجا که البرز استانی کارگری و تولیدی است،‌ انتظار آن است که بیمارستان میلاد دوم در این استان راه‌اندازی شود.
تصدی گری کار وزیر بهداشت نیست
 دکتر سید حسن هاشمی در افتتاح پروژه‌های بهداشتی درمانی استان البرز ضمن اشاره به اقدامات معاونتهای درمان و بهداشت دانشگاه علوم پزشکی البرز گفت: تمام خدماتی که در این استان فراهم شده با حمایت‌های استانداری، نمایندگان مجلس،‌ شهرداری، شورای شهر و ... بوده است. استان البرز یکی از استان‌های مهم کشور و از جمله استان‌های حاشیه تهران به شمار می‌رود که متاسفانه به آن ظلم شده، توجه به پایتخت منجر به بی توجهی به حاشیه‌ها می‌شود، این در حالیست که استان البرز فرصت ارزشمندی برای ایران است.

وی ادامه داد: استان البرز از نظر خدمات در حوزه سلامت ضعیف‌تر از برخی استان‌های جنوبی و حتی سیستان و بلوچستان بود. زمانی که برای اولین بار از کرج بازدید کردم، بیمارستان‌هایی را دیدم که بیمارانشان روی زمین خوابیده بودند و دستگاه‌هایی که باید در آن یک نوزاد قرار می‌گرفت، شش نوزاد قرار داده شده بودند.

وزیر بهداشت افزود: مهمترین وظیفه من در استان البرز انتخاب رئیس دانشگاه بود که خوشبختانه با اخلاص تمام کارشان را انجام داده و دلها را متوجه حرکت تحول سلامت کردند. انصافا کارنامه اقدامات انجام شده در استان البرز طی حدود 14 تا 18 ماه گذشته بی نظیر است.

وی به اظهارات برخی مخالفان اشاره کرد و افزود: گاهی افرادی هستند که هر کاری هم انجام بدهیم مدام نق می‌زنند و حتی به خدا هم اشکال می‌گیرند ما نباید گوشمان بدهکار این چنین حرف‌ها باشد. مهم کار و خدمت خالصانه است.

وزیر بهداشت حمایت‌های رئیس جمهور از طرح تحول نظام سلامت را مورد اشاره قرار داد و گفت: یکی از کارنامه‌های موفق طرح تحول سلامت، همین استان البرز است به طوریکه حدود 720 تخت بیمارستانی در این استان امروز به بهره برداری رسید و تعداد تخت‌های ویژه استان به دو برابر تاریخ خود در این استان افزایش یافت. همچنین سه دانشکده داروسازی، دندان پزشکی و پرستاری و مامائی امروز در استان افتتاح می‌شود. تعداد قابل توجهی مرکز اورژانس، 30 اتاق عمل و ... نیز امروز به بهره برداری خواهند رسید، البته این به معنای آن نیست که وظیفه ما در استان البرز کامل انجام شده چرا که شهرهای زیادی هستند که در این استان از حداقل خدمات محرومند.

وزیر بهداشت با بیان اینکه متوسط تخت بیمارستانی به ازای هر 1000 نفر در کشور 0.6 است افزود: این در حالیست که متوسط منطقه حدود 2.5 تخت بیمارستانی به ازای هر 1000 نفر است بنابراین باید 100 هزار تخت بیمارستانی دیگر در کشور بسازیم و این موضوع نیازمند نگاه متفاوت مجلس و گروه اقتصادی دولت است که یا باید راه حل منطقی در این زمینه ارائه دهند یا راه حل‌های ما که مورد پذیرش سازمان بهداشت جهانی است را بپذیرند.

وزیر بهداشت تاکید کرد: تصدی‌گری کار وزارت بهداشت نیست، لازمه این کار حضور بخش خصوصی و سرمایه گذاران خصوصی است در عین حال باید بیمه‌ها را تقویت کنیم و از دادن منابع به آنها مضایقه نشود.

هاشمی افزود: طرح تحول سلامت 11 میلیون نفر را بیمه کرد که این موضوع در دنیا بی‌سابقه است و سازمان بهداشت جهانی بابت این موضوع به ایران تبریک گفت؛ امیدواریم تمام حلقه‌های طرح تحول نظام سلامت اجرایی شده و این زنجیره کامل شود. در عین حال طرح تحول نظام سلامت هزینه‌های بستری بیماران را کاهش داد به طوریکه این هزینه‌ها در شهرها به 6 درصد و در روستاها به سه درصد رسیده است.

وزیر بهداشت در ادامه صحبت‌هایش به اعداد و ارقام پولی پرداختی به وزارت بهداشت که از تریبون‌های مختلف مطرح می‌شود اشاره کرد و گفت:‌ متاسفانه از تریبون‌های مختلف عددهای زیادی را عنوان می‌کنند که به وزارت بهداشت پرداخت شده است. دائم حرف‌هایی زده می‌شود که واقعیت ندارد. اعدادی که روی کاغذ می‌آید واقعی نیست و همه این اعداد و ارقام تخصیص نمی‌یابد. از طرفی اعدادی هم که تخصیص می‌یابند به دست دستگاه‌های اجرایی نمی‌رسد. عمده آنچه که به دست ما می رسد از محل یک درصد مالیات بر ارزش افزوده است. مابقی اعتبارات باید از محل فروش نفت آید که این پول‌ها نیز به تدریج وارد کشور می‌شوند از طرف دیگر قیمت نفت نیز بسیار کاهش یافته است. در مجموع از مسیر روش نفت پولی به ما داده نشده که مدام آن را می‌گویند و توقع ایجاد می‌کنند.

وزیر بهداشت ادامه داد: آنچه که مایه مباهات است، آن است که جامعه پزشکی وارد طرح تحول نظام سلامت شدند البته متاسفانه گروه‌هایی از جامعه پزشکی هستند که یک سال است پرداختی به آنها صورت نگرفته است. این موضوع نیز ناشی از آن است که منابع لازم به بیمه‌ها وارد شده و برخی از بیمه‌ها در پرداخت مطالبات جامعه پزشکی یک سال عقب هستند.

وی در پاسخ به مخالفان اقدامات وزارت بهداشت و طرح تحول نظام سلامت افزود: هر کسی امروز مردم را مأیوس کند، خدمتی به مردم نخواهد کرد. مهم هم نیست که در چه لباسی حضور داشته باشد. مهم آن است که مردم ما نیازمند خدمت هستند و از شعار دادن حرف زدن و مسائل را سیاسی کردن، به شدت خسته شده‌اند، مردم به آرامش نیاز دارند.

وزیر بهداشت استان البرز را استانی کارگری و تولیدی خواند و افزود: این در حالیست که غایب بزرگ این استان باز هم سازمان تامین اجتماعی است. درآمد سازمان تامین اجتماعی از استان البرز کم نیست بنابراین انتظار است که بیمارستان میلاد دوم در استان البرز از سوی سازمان تامین اجتماعی ساخته و تجهیز شود. نیروهای مسلح هم لازم است در این زمینه وارد شوند. نباید انتظار داشت که وزارت بهداشت به تنهایی این اقدامات را انجام دهد.

هاشمی در ادامه صحبت‌هایش مجددا بر لزوم حضور بخش خصوصی در استان البرز تاکید کرد و گفت: هر چه حضور بخش خصوصی پر رنگ تر باشد، کمک به دولت خواهد بود. دولت به تنهایی نمی‌تواند بار بخش سلامت را به دوش کشد. در مجموع به دنبال اقدامات انجام شده در استان البرز، خدمات حوزه سلامت در این استان متحول می‌شود در عین حال امیدواریم مهمترین هدف جمهوری اسلامی یعنی رفاه، آسایش و البته اخلاق در سراسر کشور تامین شود.

وزارت بهداشت نیز تا پایان دوره دولت از هیچ خدمتی فروگذار نخواهد کرد؛ البته به آنهایی هم که می‌گویند از دولت حمایت می‌کنیم، باید بگویم حمایت آن است که دستمان را بگیرند؛ هر چند حرف حمایت زیاد زده می‌شود اما در عمل کمتر این موضوع را دیده‌ایم.
مرجع : ایسنا