به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۶:۳۸
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۵/۲۱ ساعت ۱۴:۲۹
کد مطلب : ۱۱۳۵۷۵
آمریکا بین ترکیه‌‌دموکراتیک و گولن‌کودتاچی یکی را انتخاب کند

اردوغان: غربي‌ها به ما درس ندهند

اردوغان: غربي‌ها به ما درس ندهند
گروه بين‌الملل: اردوغان از سیاست "پاکسازی" گسترده‌ی مخالفان خود از دستگاه‌های دولتی و اداری این کشور دفاع کرد و آن را همسنگ با اقدامات دولت وقت آلمان مبنی بر اخراج اعضای حزب حاکم بر آلمان شرقی سابق (SED) پس از فروپاشی دیوار برلین خواند. او همچنین گفت که آمریکا باید بین گولن و ترکیه دموکراتیک یکی را انتخاب کند.

به گزارش دویچه وله، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه چهارشنبه در دیدار با نمایندگان اقتصاد این کشور در کاخ ریاست جمهوری آنکارا ضمن دفاع از عملیات "پاکسازی" دولت خود و اشاره به انتقاد آلمان از این سیاست، خطاب به مقامات این کشور گفت: «شما پس از اتحاد دو آلمان خود دست به اقدامات گسترده‌تری زدید.» اردوغان یادآور شد که پس از فروپاشی دیوار برلین و وحدت دو کشور، شمار زیادی از اعضای "حزب متحد سوسیالیست (SED)" آلمان شرقی از ارتش، دانشگاه‌ها، مدارس و سایر ارکان دولتی و اداری اخراج شدند. او افزود: «حالا شما می‌خواهید به ما درس بدهید؟»

دولت آلمان پیشتر از اقدامات ترکیه انتقاد کرده و آن‌ها را مغایر با موازین دموکراسی و حقوق بشر خوانده بود! اشتفان زایبرت، سخنگوی صدراعظم آلمان نگرانی شدید دولت آلمان را از بازداشت‌های گسترده، اخراج و احتمال احیای حکم اعدام ابراز داشته و گفته بود: «آلمان و اتحادیه اروپا قاطعانه با مجازات اعدام مخالف هستند.»

از سوی دیگر، اردوغان و بنعالی ییلدیریم، نخست‌وزیر ترکیه در آنکارا در میان ده‌ها هزار تن از حامیانشان گفتند که آمریکا باید میان فتح‌الله گولن، روحانی ترک‌تبار ساکن آمریکا و ترکیه دموکراتیک یکی را انتخاب کند. اردوغان گفت: دیر یا زود آمریکا باید انتخاب کند؛ یا سازمان تروریستی فتح‌الله گولن کودتاچی یا کشور دموکراتیک ترکیه.

به زودی شاهد "اتفاقات قشنگ" درباره سوریه خواهیم بود

نخست وزیر ترکیه گفت که سوریه و سایر کشورهای منطقه به زودی شاهد اتفاقات قشنگ خواهند بود. بنعالی ییلدیریم، در سخنانی در نشست مشورتی بین اعضای شورای صادرکنندگان ترکیه که در کاخ چانکایا، مقر نخست وزیری در آنکارا برگزار شد، بیان کرد: از این به بعد ترکیه به صورت نزدیک با دیگر کشورهای منطقه برای حل مسائل منطقه‌ای و در راس آن سوریه گام بر می‌دارد. مثل آنچه که ما مشکلات‌مان را با اسرائیل حل کردیم و یا در رابطه با روسیه اوضاع را به حالت قبل برگرداندیم.

وی ادامه داد: ما به زودی اتفاقات قشنگی را در سوریه و سایر کشورهای منطقه شاهد خواهیم بود. این مرحله شروع و گام‌های آن برداشته شده است. به زودی با هم شاهد نتایج آن خواهیم بود. ییلدیریم گفت، نادیده گرفتن کشورهای محوری همچون ترکیه در خصوص راه حل‌های مربوط به مشکلات منطقه به معنای تمایل نداشتن به پایان دادن به این مشکلات است. وی با اشاره به کودتای نافرجام ترکیه نیز بیان کرد: تلاش برای انجام این کودتا دوستان ما را از دشمنان ما جدا کرد. وی افزود: به دوستان‌مان می‌گوییم که با بازی‌های آنها (طرفداران فتح الله گولن) وقت‌تان را تلف نکرده و به صداقت ترکیه اعتماد کنید.