به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۶/۰۱ ساعت ۱۰:۰۰
کد مطلب : ۱۱۴۳۷۳

مخاطرات مصرف طولانی "مسکن‌"ها

گروه سلامت: دبیر انجمن علمی داروسازان ایران، ضمن هشدار نسبت به خطر مصرف طولانی داروهای مسکن، به مردم توصیه کرد که در صورت ابتلا به درد، به‌ویژه دردهای حاد و مزمن، اقدام به خوددرمانی و مصرف خودسرانه دارو نکنند.
مخاطرات مصرف طولانی "مسکن‌"ها

دکتر حمید خویی  افزود: درد به عنوان یک علامت هشدار دهنده شناخته می شود که در بعضی از موارد اگر بدون توجه به علت اصلی، تسکین یابد، می‌تواند منجر به از دست رفتن زمان مناسب درمان  و پیشرفت بیماری شود.وی افزود: درد می‌تواند یکی از علائم بیماری سرطان و آبسه‌های چرکی باشد؛ به همین منظورتوصیه می‌کنیم شهروندان در صورت ابتلا به درد، بویژه دردهای حاد و مزمن، اقدام به خود درمانی و مصرف خودسرانه دارو نکنند.

دبیر انجمن علمی داروسازان ایران در خصوص مصرف طولانی مدت داروهای مسکن نیز هشدار داد و گفت: مصرف طولانی مدت مسکن‌ها می‌تواند به اختلالات گوارشی، زخم معده یا آسیب‌های کلیوی منجر شود. همچنین بعضی از مسکن‌ها که خاصیت مخدر دارند، می‌توانند اعتیادآور باشند. دردهای کوچک نیز با مصرف کوتاه مدت داروهای معمولی مثل استامینوفن و ... اگر منع مصرف نداشته باشند، تسکین می‌یابد.وی در خصوص جزییات پانزدهمین همایش علمی انجمن داروسازان ایران نیز توضیح داد و گفت: امسال پانزدهمین همایش علمی انجمن علمی داروسازان ایران در روزهای سوم تا پنجم شهریور ماه در سالن بین‌المللی همایش‌های رازی برگزار می‌شود. محور اصلی آن نیز در خصوص درد و روش‌های گوناگون درمان آن است.

خویی تصریح کرد: با توجه به اینکه درد یکی از شایع‌ترین سندروم‌های پزشکی مردم است و تازه‌های زیادی در زمینه شناخت و درمان آن وجود دارد، طی سه روز همایش و در میزگردهای متعدد، حدود ۳۰ تن از شاخص‌ترین پژوهشگران و دانشمندان علوم پزشکی در این زمینه تازه‌ترین اطلاعات را به حدود ۲۰۰۰ داروساز ارائه می‌کنند.

مرجع : ايسنا