به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۵:۰۹
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۶/۱۹ ساعت ۰۹:۴۰
کد مطلب : ۱۱۵۸۵۰

انجام بزرگ ترین آزمایش اتمی کره شمالی

گروه بین الملل: مقامات کره جنوبی اعلام کردند همسایه متخاصم شمالی این کشور همزمان با برگزاری جشن روز ملی شان ، در بامداد روز جمعه پنجمین و بزرگ ترین آزمایش اتمی زیر زمینی خود را انجام داده است.
انجام بزرگ ترین آزمایش اتمی کره شمالی
به گزارش رویترز بنا به اعلام مقامات کره جنوبی، آزمایش روز جمعه کره شمالی به لحاظ قدرت انفجار بزرگ ترین آزمایش اتمی این کشور بوده است و نشان دهنده پیشرفت این کشور در نزدیک شدن به دست یابی به کلاهک های هسته ای است.

بر اساس بیانیه وزارت دفاع کره جنوبی، زمین لرزه ای با قدرت بیش از 5 ریشتر بامداد روز جمعه در منطقه "پانگی - ری" در شمال شرق کره شمالی ثبت شده است. این همان منطقه ای است که دولت پیونگ یانگ آزمایش اتمی پیشین خود را نیز در آنجا انجام داده بود.

دولت پیونگ یانگ در 6 ژانویه سال جاری میلادی اعلام کرد یک بمب هیدروژنی را با موفقیت به صورت زیر زمینی در همین منطقه آزمایش کرده است. صحت این ادعای دولت پیونگ یانگ با تردید ناظران و مجامع بین المللی مواجه شد.

کره شمالی در ماه ها و هفته های گذشته زنجیره ای از موشک های بالستیک دوربرد خود را آزمایش کرده است که با اعتراض همسایه های خود از جمله چین مواجه شده است.

بر اساس اعلام منابع نظامی کره جنوبی آزمایش بامداد جمعه کره شمالی قوی تر از آزمایش پیشین این کشور بوده است. آزمایش اخیر با قدرت انفجاری معادل 10 کیلو تن بوده است که منجر به لرزه ای به بزرگی 5 درجه در مقیاس ریشتر شده است اما آزمایش پیشین اتمی این کشور قدرت انفجاری معادل 6 تا 9 کیلو تن داشته و قدرت آن معادل 4.8 ریشتر بوده است.

بر اساس اعلام دفتر ریاست جمهوری کره جنوبی، پس از این آزمیش کره شمالی نخست وزیر کره جنوبی کابینه این کشور را به یک جلسه اضطراری فراخوانده است و پارک گیون های رییس جمهور این کشور که برای شرکت در نشست سران آ سه آن به لائوس رفته بود، سفر خود را نیمه تمام گذاشته و به کشور بازگشته است.

" ند پرایس" سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا نیز در نخستین واکنش به پنجمین آزمایش اتمی کره شمالی گفت دولت کشورش از این آزمایش آگاه شده و در حال نظارت و ارزیابی وضعیت در هماهنگی نزدیک با متحدان واشنگتن در منطقه جنوب شرق آسیاست.

در دو دهه گذشته دولت ایالات متحده آمریکا به همراه سازمان ملل و متحدان این کشور تحریم هایی را علیه کره شمالی به بهانه آزمایش های اتمی این کشور به مورد اجرا گذاشته است، اما دولت پیونگ یانگ تا کنون دست از توسعه فعالیت های هسته ای نظامی برنداشته است.

دولت کره شمالی در حالی این آزمایش اتمی را انجام داده است که بیست و هشتمین اجلاس سران سازمان آ سه آن در کشور لائوس در حال برگزاری است.

دولت کره شمالی در سال 2002 اعتراف کرد که یک برنامه هسته ای مخفیانه دارد و در اکتبر 2006 نخستین آزمایش اتمی خود را انجام داد. از زمان به قدرت رسیدن "کیم جونگ اون" رهبر جوان کره شمالی، این سومین آزمایش اتمی است که انجام می شود.
مرجع : عصر ایران