به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۲۳:۵۴
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۷/۲۴ ساعت ۱۰:۲۳
کد مطلب : ۱۱۸۵۰۶

اوباما تحریم‌های کوبا را کاهش داد

گروه بین الملل: رئیس جمهوری آمریکا از کاهش بیشتر تحریم‌های اقتصادی علیه کوبا خبر داد.
اوباما تحریم‌های کوبا را کاهش داد

به گزارش خبرگزاری رویترز، کاهش منظم و کنترل شده تحریم‌ها نخست بر تجارت میان این دو دشمن جنگ سرد تاثیر خواهد گذاشت اما شامل تحقیقات علمی- پزشکی نیز می‌شود و برای نخستین بار در دوره پساتحریم اجازه می‌دهد داروهای کوبایی که توسط سازمان غذا و دارو بررسی شده‌اند به دست مصرف کنندگان آمریکایی برسد.

این تغییرات بیانگر تازه‌ترین اقدام در راستای عادی‌سازی روابط میان این دو کشور است که از دسامبر سال 2014 میلادی آغاز شد. باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا در جریان اعلام این تغییرات گفت: چالش‌ها باقی مانده‌اند و اختلافات جدی میان دولت‌های ما درخصوص مسائل دموکراسی و حقوق بشر ادامه دارد اما من معتقدم که مشارکت بهترین راه برای رسیدگی به این اختلافات است و باعث پیشرفت منافع و ارزش‌هایمان می‌شود.

وزارت‌خانه‌های بارزگانی و خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای مشترک گفتند: مصرف کنندگان کوبایی در حال حاضر قادر خواهند بود به صورت آنلاین کالاهای مصرفی آمریکایی را برای استفاده‌های شخصی خریداری کنند و شرکت‌های آمریکایی نیز قادر خواهند بود تا با اهداف بشردوستانه، تاسیسات زیربنایی کوبایی بسازند.

یکی از مقامات ارشد دولتی که خواست نامش فاش نشود، اذعان کرد: دولت کنونی آمریکا برای ایجاد تغییرات دائمی در روابط آمریکا – کوبا تلاش می‌کند و از کنگره می‌خواهد تا این تحریم‌های دیرینه را لغو کند.

وی افزود: ما هر کار بتوانیم برای برگشت ناپذیری این تغییرات انجام می‌دهیم و هرکس بخواهد باعث عقب‌گرد این روند شود بهای آن را پرداخت خواهد کرد. الان زمان آن فرا رسیده که کنگره سهم خود را در این اقدام ایفا کند.

یکی از برجسته‌ترین جنبه‌های اطلاعیه اوباما لغو غرامت 100 دلاری برای مسافرانی است که سیگار و مشروبات الکلی کوبایی را به آمریکا می‌آورند. دیگر تغییرات شامل تامین خدمات امنیت هوایی مدنی از سوی اتباع آمریکایی برای کوبایی‌ها، احداث سازمان‌هایی مرتبط با تحقیقات علمی و فعالیت‌های مذهبی و اجازه فعالیت‌های آمریکایی‌ها در کوبا بر روی تحقیقات پزشکی مشترک و افتتاح و حفظ یک حساب بانکی در کوباست.

این تغییرات از روز دوشنبه که در دفتر ثبت فدرال منتشر خواهند شد، اجرایی می‌شوند؛ دفتر ثبت فدرال دفتر روزانه دولتی است که شامل اطلاعیه‌ها و سیاست‌های آمریکا می‌باشد.

مرجع : ایسنا