به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۸/۰۵ ساعت ۱۴:۴۸
کد مطلب : ۱۱۹۳۹۶
میترا حجار:

می‌خواستیم حداقل یک نفر را نجات بدهیم

گروه فرهنگی: میترا حجار گفت: وقتی فیلم «لانتوری» اکران شد توقع داشتم شاید یک مقدار بیدارباشی در جامعه ایجاد کند اما متأسفانه دیدیم در دو، سه هفته پیش دوباره شاهد یک مورد اسیدپاشی بودیم و این نشان می‌دهد چقدر از این مسئله دور هستیم.
این بازیگر که بعد از اکران فیلم «این زن حقش را می‌خواهد» در پردیس سینمایی تماشا حاضر شده بود با بیان اینکه تلاش کردیم داستان «فرزانه» را در این فیلم روایت کنیم، اظهار کرد: داستانی که متأسفانه در کشور ما در گوشه و کنارش بسیار است و همه ما از ساخت این فیلم یک آرزوی مشترک داشتیم و آن اینکه یک نفر نجات پیدا کند و اگر ما آن یک نفر را نجات دهیم کارمان را درست انجام داده‌ایم.وی در پاسخ به سوالی درباره سختی‌های این نقش و گریم سنگین آن گفت: در طول روز سه ساعت گریم می‌شدم و سه ساعت هم صرف برداشتن پروتزها می‌شد، اما همه بازیگران دوست دارند چنین نقشی بازی کنند.

حجار ادامه داد: تنها سرمایه انسان جسمش است و هیچ چیز دیگر نیست که متعلق به انسان باشد. جسم همیشه هست و انسان بدون آن معنا ندارد. کسی که به جسم کسی تعرض می‌کند به تنها دارایی آن شخص تعرض کرده و باید جرم اسیدپاشی یک جنایت علیه کل جامعه تلقی شود.

این بازیگر با اظهار امیدواری از اینکه عشق در آدم کاری نکند که بخواهد این کار زشت را انجام دهد، گفت: به قول یک نویسنده پرتغالی مالکیت بدترین نوع دوست داشتن است و دوست داشتن بهترین نوع مالکیت. فقط با عشق می‌توان صاحب چیزی شویم اما اگر صاحب چیزی باشیم دیگر عاشق آن نیستیم  و از دست می‌رود.

وی تأکید کرد: امیدوارم با چنین فیلم‌هایی به کمک دوستانی که مورد تعرض قرار گرفته‌اند برویم و تکانی به قانون اسیدپاشی بدهیم.

محسن توکلی کارگردان این فیلم هم با بیان اینکه «این زن حقش را می‌خواهد» براساس پرونده واقعی ساخته شده است، توضیح داد: تحقیقات و مطالعات زیادی روی این موضوع انجام شد و به سمتی رفتیم تا فیلم برای مخاطب باورپذیر باشد و خیلی از سکانس‌ها هم براساس اتفاقات واقعی، مستند روایت می‌شود. با دعوت از بازیگران مطرح هم فیلم را به سرانجام رساندیم و خوشبختانه طی این مدت با واکنش‌های خوبی از سوی مردم مواجه شدیم و با پیامی که از فیلم دریافت می‌شود، امیدوارم دیگر شاهد این اتفاقات در جامعه نباشیم.

داوود صبوری سرمایه‌گذار و مجری طرح این فیلم که داستان آن براساس یکی از پرونده‌های وکالت او ساخته شده، اظهار کرد: ۹۰ درصد فیلم واقعی است. براساس پرونده‌ای در یکی از شهرهای مجاور ایران که منجر به قصاص شد و موکل من از هر چه گذشت تا حقش را بگیرد.وی افزود: عزت، کرامت، نجابت و زیبایی یک زن سرمایه او است و اگر این شاخصه‌ها گرفته شود، آسیب جدی وارد می‌شود. در این فیلم سعی شد به حقوق زنان در جامعه پرداخته شود و امیدواریم زنان هر جا که هستند به حق‌شان برسند.

محسن محسنی‌نسب کارگردان سینما هم که در این مراسم حاضر بود با اظهار نظر درباره فیلم  «این زن حقش را می‌خواهد»، گفت: در فضای امروز سینمای ایران که فیلم‌ها به دنبال برگشت سرمایه هستند، پرداختن به موضوعی که معضل جامعه امروز است، توسط بخش خصوصی قابل تحسین است. این فیلم بیننده را با بازیگران محدود تا پایان نگه می‌دارد که این کار بسیار سختی است.

وی با تمجید از بازی میترا حجار اظهار کرد: در بیشتر صحنه‌ها تنها دو چشم این بازیگر دیده می‌شود و با توجه به این محدودیت حس کاراکتر به خوبی منتقل شده است.شهره لرستانی بازیگر و کارگردان هم از دیگر حاضران در این مراسم با اشاره به بازی حجار گفت: وقتی یک بازیگر با چنین گریم سنگینی فقط مجبور باشد با چشم‌هایش بازی کند باید به او تبریک گفت.

در پایان این مراسم دو نفر از قربانیان اسیدپاشی نیز سخنانی را مطرح کردند.یکی از آن‌ها با تقدیر از ساخت این فیلم گفت: ممنون که یاد ما بودید و این فیلم را ساختید و دوباره ما را به جامعه آوردید. خیلی از بچه‌های ما به لحاظ چهره‌شان منزوی شده‌اند که چنین آثاری به ما اعتماد به نفس می‌دهد.

در حاشیه این اکران، نمایشگاهی از آثار دستی ساخته شده توسط قربانیان اسیدپاشی در گالری پردیس سینمایی تماشا برگزار شد.ناصر شعبانی تهیه‌کننده این فیلم به همراه گیتی معینی بازیگر از دیگر حاضران در این اکران ویژه بودند.

مرجع : ایسنا