به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۸/۱۷ ساعت ۱۵:۲۹
کد مطلب : ۱۲۰۰۶۲

کارآفرینی، ارزش‌آفرینی است

گروه جامعه: یک مدرس دانشگاه گفت: کارآفرینی ارزش‌آفرینی است.
کارآفرینی، ارزش‌آفرینی است
«علیرضا دریکوند» در سمینار آموزشی آشنایی با کارآفرینی دانشگاهی که در مرکز علمی کاربردی جهاد دانشگاهی لرستان برگزار شد، اظهار کرد: تکامل کسب و کار در سه دوره عصر، صنعتی و اطلاعات به وقوع پیوسته است.

وی اضافه کرد: در عصر سنتی قدرت یدی مدنظر بود و هرکس قدرت و توان داشت می‌توانست کار کند، با گذشت زمان نیروی فکر نیز به قدرت بدنی اضافه شد و ما شاهد به وجود آمدن دوره صنعت بودیم.دریکوند ادامه داد: امروز در عصر اطلاعات نیازی به قدرت بدنی و فیزیکی نیست و هر کسی از دانایی و دانش بیشتری برخوردار باشد ثروتمندتر است و می‌تواند کار کند. به طوری‌که شخصی چون استیون هاوکینگ با 95 درصد فلجی بدن یکی از برترین منجمان جهان است.

این مدرس دانشگاه‌های لرستان تصریح کرد: قدرت یدی از میان رفته و فرد تفکراتش را به علم تبدیل کرده است. جوان‌ها نمی‌توانند بگویند شرایط فراهم نیست و کاری از پیش نبرند، چون قدرت اصلی، دانش و اطلاعات آن‌هاست.وی با بیان این‌که کارآفرینی ارزش‌آفرینی است، افزود: حتی کسی که شاغل است نیز نباید دست از تلاش بردارد و باید به کارآفرینی بپردازد حدود سه دوره در کشور وام‌های اشتغالزایی پرداخت شد که 60 تا 70 درصد آن‌ها انحراف داشت، چون ایده‌ای نبود تا به اشتغال منجر شود.

دریکوند تصریح کرد: در مفهوم جدید کارآفرینی، کارآفرین کسی است که 4، 5 سال شرایط دشوار را برای رسیدن به روزی که دیگران نمی‌توانند برسند تحمل می‌کند و در آخر به مرحله‌ای می‌رسد که برای دیگران به راحتی مقدور نیست به آن برسند.این پژوهشگر خاطرنشان کرد: موانع را باید کنار گذاشت و با وجود آن‌ها به هدف رسید. از توهم این‌که دولت می‌تواند همه کارها را انجام دهد و برای تک تک افراد شغل ایجاد کند باید خارج شد.

وی یادآور شد: برای این‌که اهداف شغلی خود را مشخص کنید باید از خود بپرسید در عرض 5 سال آینده می‌خواهم کجا باشم؟ در 10 سال آینده به کجا می‌رسم؟ رشته تحصیلی من چگونه و از چه نقطه‌ای من را به هدف مورد نظرم نزدیک خواهد کرد؟ چه کارهایی را باید به انجام برسانم تا بر موانع غلبه کنم.دریکوند یادآور شد: باید تغییرات را درک کنیم و با وجود آن‌ها شرایط را دگرگون کنیم. امروز باید دید خود را بازتر کنیم، چون معنای سواد دیگر خواندن و نوشتن نیست و گسترده‌تر شده است.

 

مرجع : ایسنا