به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۸/۲۳ ساعت ۱۰:۰۵
کد مطلب : ۱۲۰۳۴۴

متکدیان در تهران دو شیفته کار می‌کنند

گروه حوادث: رییس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران با انتقاد از افزایش فعالیت متکدیان در پایتخت گفت: شاهد فعالیت متکدیان از شهرها و حتی کشورهای دیگر هستیم.
مهندس محمد حقانی افزود: در آیین‌نامه و قانون، وظیفه هر دستگاه درباره ساماندهی متکدیان تعریف شده؛ اما چون دستگاه‌های مختلف، وظایف خود را به خوبی انجام نمی‌دهند، ساماندهی متکدیان به ‌طرحی شکست خورده تبدیل شده و گواه این موضوع، افزایش گدایان تهران است.
 
به گزارش ايسنا، وی با اشاره به اینکه متکدیان در تهران دو شیفته کار می‌کنند و فعالیت خود را از 6 بامداد آغاز می‌کنند و تا 12 نیمه شب ادامه می‌دهند، اظهار کرد: به موازات افزایش متکدیان، متأسفانه هر چه می گذرد سن تکدی گری در تهران کاهش می یابد، به طوری که حدود 20 درصد متکدیان را کودکان زیر 7 سال تشکیل می دهند، ضمن این که شاهد افزایش تعداد زنان متکدی هستیم.
 
رییس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران با بیان این که اجاره کودکان برای تکدی گری و استفاده ابزاری از کودکان کرایه‌ای جهت جلب ترحم شهروندان، واقعیتی تأسف برانگیز و انکارناپذیر است، گفت: حدود 60 درصد از متکدیان تهران را مهاجران تشکیل می دهند و موضوع تکدی گری در این کلان شهر به اندازه ای پیچیده و سازمان یافته شده که دیگر برخوردهای سطحی و مقطعی پاسخگو نیست.
 
وی با اشاره به این که باندهای تکدی گری آنقدر پیش رفته‌اند که شاهد فعالیت گسترده متکدیان خارجی در تهران هستیم، ادامه داد: فقط در یک مورد، در شهریور ماه امسال 80 گدای اهل کشور میانمار که با ویزای توریستی در تهران گدایی می‌کردند، جمع آوری شدند.
 
حقانی اظهار کرد: حساب نیازمندان واقعی که به دلیل نیاز مالی، چاره ای جز انجام تکدی گری ندارند از متکدیان سازمان یافته جداست و اگر همه دستگاه ها به وظایف خود در قبال قانون عمل می کردند، امروز با این مشکل روبه‌رو نبودیم، فعالیت باندهای تکدی گری، جرم تلقی می شود و سردسته های این باندها باید مورد پیگیری قانونی قرار گیرند.
 
رییس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران در پایان با تأکید بر اینکه در شرایطی که سازمان های خدماتی شهر با کمبود نیروی کارگری مواجه هستند، شاهد شیوع مشاغل کاذبی همچون دستفروشی یا تکدی گری هستیم، گفت: دلیل این امر، زحمت کمتر و درآمد بیشتر دستفروشی یا تگدی گری است که افراد با زحمت به مراتب کمتر، درآمد به مراتب بیشتری را کسب می کنند و ترجیح می دهند به جای فعالیت‌های تولیدی و خدماتی به مشاغل کاذب روی آورده و از این طریق امرار معاش نمایند.