کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

با کشف جدید محققان؛

ساخت واکسن ایدز نزدیک است

ایسنا , 27 آبان 1395 ساعت 12:07

گروه علمی: دانشمندان یک آنتی‌بادی را که توسط یک بیمار اچ‌آی‌وی مثبت تولید شده بود، شناسایی کردند که 98درصد از تمام گونه‌های اچ‌آی‌وی را از جمله آن دسته از گونه‌هایی که به آنتی‌بادی‌های دیگر مقاوم هستند، خنثی می‌کند.


به گزارش ساینس آلرت، به گفته محققان این پژوهش، آنها با کشف این آنتی‌بادی از همیشه به ساخت واکسن اچ‌آی‌وی نزدیکتر شدند. ویروس اچ‌آی‌وی خیلی سریع در برابر سیستم ایمنی بدن واکنش نشان می‌دهد، بنابراین یک آنتی بادی به سختی می‌تواند در برابر طیف گسترده‌ای از گونه‌های مختلف باکتری و ویروس بایستد.

اما این محققان در حال حاضر راهی را پیدا کرده‌اند که به واسطه آن می‌توان ساخت واکسن جدید برای این ویروس را آغاز کرد. محققان از موسسه ملی بهداشت (NIH) دریافتند که یک آنتی‌بادی به نام N6، قادر به شناسایی ویروس اچ آی وی و مقابله با آن است.

این آنتی‌بادی حتی از آنتی‌بادی VRC01 که در همان طبقه بندی N6 قرار دارد نیز 10 برابر قوی‌تر است. محققان پس از آزمایش آنتی‌بادی VRC01 بر روی میمون‌ها و با گذشت 6 ماه اکنون در حال آغاز فاز انسانی و آزمایش آن بر روی انسان‌ها هستند.

آنتی‌بادی یک پروتئین است که توسط سیستم ایمنی بدن در پاسخ به عوامل بیماری‌زای مضر مانند باکتری‌ها و ویروس تولید می‌شود. آنتی‌بادی‌ها با اتصال به آنها و یا خنثی کردن اثرات بیولوژیکی آنها، یا هشدار به گلبول‌های سفید برای مداخله کردن و از بین بردن آنها، مسؤول شناسایی و از بین بردن این عوامل بیماری‌زا هستند.

هنگامی که محققان N6 را بر روی 181 گونه مختلف از اچ‌آی‌وی قرار دادند، این آنتی‌بادی موفق به نابود کردن 98 درصد از آنها، از جمله 16 تا 20 نوع از این گونه‌ها شد که به آنتی‌بادی‌های دیگر از همان طبقه‌بندی مقاومت نشان داده بودند. نتایج به دست آمده از این پژوهش در Immunity به چاپ رسیده است.


کد مطلب: 120546

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/120546/ساخت-واکسن-ایدز-نزدیک

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir