کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

در پي اظهارات اخير درباره فساد مالی و اخلاقی؛

مسعود شجاعی احضار شد

شجاعی: اگر سكوت كنم خيانت كرده ام

18 آذر 1395 ساعت 10:52

گروه ورزشي: مسعود شجاعی، بازیکن تیم ملی فوتبال ایران كه در گفتگوی متفاوت با مهدی رستم پور (مجري سابق ورزش صداوسيما كه هم اكنون مجري ورزشي راديو فردا مي‌باشد) از تخلفات مالی و اخلاقی در فوتبال، بدرفتاری با مهاجران، منع ورود زنان به ورزشگاه ها و ... گفته بود، توسط قاضی مرتضی تورَک رئیس کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال ایران احضار شد.


سیاست. این کلمه گاه گنگ است، گاه تلخ و شیرین و گاه موحش. سیاست در همه ی جنبه های زندگی امروز وجود دارد باید بفهمیم باید درک کنیم که سیاست مرز بندی دارد اما واقعیت نه. هر اتفاقی، هر حرفی، هر در و دلی سیاسی نیست. اگر به این باور رسیده ایم که بیان واقعیت های تلخ، هرچند متاثر کننده، هرچند باورنکردنی و تکان دهنده سیاسی است، باید به پس ذهنمان برویم و در کنکاشی با خودمان استاندارد هایمان را عوض کنیم. واقعیت، واقعیت است. تلخ باشد، شیرین باشد یا گریه آور. واقعیت نامتناهی و بی اندازه است. سیاست بخش کوچکی از این جهان است و اجازه ورود به واقعیت را ندارد.

به گزارش سايت طرفداري؛ صحبت‌های تلخ اما واقعیت شجاعی، با واکنش تند رسانه ها همراه بود. آنها معتقد بودند که شجاعی صحبت هایش سیاسی است و شاید عواقب تلخی برایش در پی داشته باشه. اما در زیر صحبت های شجاعی را می خوانیم تا بفهمیم او تنها واقعیت های تلخ جامعه را بیان کرده است و کاری به سیاست و سایر موارد نداشته است.

مسعود شجاعی بازیکن تیم ملی فوتبال ایران می‌گوید با وجود تمرکز کامل روی فوتبال حرفه‌ای، هرگز نسبت به معضلات اجتماعی در ایران بی تفاوت نبوده است. تجاوز به کودکان کار، خشونت علیه زنان، تخلفات مالی و اخلاقی در فوتبال، بدرفتاری با مهاجرین و فساد در رسانه‌ها، موضوعاتی است که شجاعی با صراحت درباره‌اش صحبت کرده.

شجاعی در شهرآورد آتن بین پانیونیوس با پاناتینایکوس، پاس گل تیمش را به کریم انصاری‌فرد داد و پس از بازی، پاسخگوی سوالات این مصاحبه شده است. مسعود شجاعی الفبای فوتبال را از ۱۵ سالگی و در صنعت نفت آبادان آموخت. سپس به جوانان سایپا پیوست. این چرخه در رده بزرگسالان هم تکرار شد و ابتدا برای صنعت نفت و بعد از آن برای سایپا به میدان رفت و از همین باشگاه چهره شد و پیراهن تیم ملی را پوشید.

او تنها بازیکن تاریخ فوتبال ایران است که بدون سابقه عضویت در باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال، دو دوره در جام جهانی بازی کرده. مسعود و آندرانیک اگر در جام جهانی بعدی حاضر باشند، رکورد تاریخی سه دوره حضور در جام جهانی، به نام‌شان ثبت خواهد شد.

شجاعی در این گفتگو، عنوان کرد اگر بخواهد در قبال فسادهای رایج در جامعه سکوت کند؛ به نسل‌های بعدی خیانت کرده، به همین خاطر به تشخیص خودش صلاح دانسته که حرف بزند. به خشونت علیه زنان و تضییع حقوق آنان در ایران اشاره کرد. سپس به انتقاد از منع ورود زنان به ورزشگاه‌ها پرداخت و رفتن به ورزشگاه را حق بانوان ایرانی دانست.

فساد گسترده رسانه‌ای، باجگیری در فضای ورزش و تجاوز به کودکان در برخی مدارس فوتبال، از دیگر نکاتی بود که شجاعی به زبان آورد. او گفت ستارگانی نظیر وحید هاشمیان نیز با وجود سوابق درخشان، به دلیل باج ندادن و همراه نشدن با فضای فاسدی که بدنه فوتبال ایران را در بر گرفته، نادیده گرفته می‌شوند.

مسعود شجاعی تاکید کرد اگر بخواهد به تنهایی به طرح این مباحث ادامه دهد، او نیز حذف خواهد شد زیرا "سیستم فاسد" فرد منتقد را کنار می‌زند. شجاعی در خصوص پیگیری مجلس شورای اسلامی در قبال فسادهای فوتبالی گفت:"این پرونده‌ها به نتیجه نمی‌رسند زیرا باید افرادی افشا شوند که خود صاحب قدرت هستند و تعدادشان هم زیاد است. "

تجاوز به دختران و پسران موسوم به "کودکان کار" همچنین بدرفتاری با مهاجرین و سنگ‌اندازی‌ها برای تامین امکانات اولیه زندگی‌شان، از دیگر موضوعاتی بود که مسعود شجاعی اشاره کرد. او خود در همین زمینه، در منطقه محروم پاسگاه نعمت آباد در جنوب شهر تهران فعالیت می‌کند اما شهرداری تاکنون مساعدتی برای اسکان و تحصیل نوجوانان مورد نظر شجاعی، صورت نداده است.

شجاعی در قسمتی از صحبت هایش با انتقاد از شایعه سازی برخی رسانه های ایرانی گفت: برخی رسانه ها تنها به منافع شخصی خودشان فکر می کنند و به اینکه مسعود شجاعی بازیکن تیم ملی است و باید با روحیه خوب به اردوی تیم ملی برود، فکر نمی کنند و به فکر حمایت نیستند و فضای فاسدی دارند.

هافبک تیم ملی در حمایت از وحید هاشمیان، عنوان کرد: وحید هاشمیان بازیکن بزرگی بود و سال در لیگ آلمان و برای تیم ملی ایران بازی های خوبی انجام داد و گل های بسیازی به ثمر رساند ولی همین رسانه ها به وحید هاشمیان پرداختند؟ هاشمیان به رسانه ها باج نمی داد و برای همین از او حمایت خوبی صورت نگرفت. امیدوارم حداقل در عرصه مربیگری موفق باشد، چون دوران بازیگری خیلی زود به فراموشی سپرده می شود.

وی در مورد پرونده فساد فوتبالی و اینکه پیگیری های لازم صورت نمی گیرد، تصریح کرد: اگر این پرونده پیگیری شود، دست خیلی ها رو خواهد شد و برای همین پیگیری نمی شود. مشکل فوتبال ما یک نفر نیست، سیستم فاسد است.

شجاعی در مورد اینکه این فساد ها مالی است یا اخلاقی، گفت: به اندازه فساد مالی، فساد اخلاقی هم وجود دارد. البته این را بگویم وقتی می گویم "فوتبال" روی بازیکن و زمین بازی تمرکز نکنید. حرف من شامل رسانه ها،مالک باشگاه ها، مربی، بازیکن و شامل تمام مجموعه ها می شود و زمانی که می گویم"فساد" شامل کل مجموعه می شود نه یک فرد. ما فرد سالم هم داریم که به خوبی کارش را انجام می دهد و لی سیستم فاسد است.

در این گفتگو صحبت های و سوال های دیگر نیز مطرح شد که شجاعی در پاسخ به آن ها، گفت: من دوست دارم در مورد همه چیز بیشتر صحبت کنم، ولی می دانم که "مسعود شجاعی" حذف خواهد شد. چون در این سیستم فاسد، نفر را حذف می کنند، باید مجموعه پشت این موضع باشد تا صدایمان شنیده شود.

یک روز پس از انتشار ویدیو مصاحبه شجاعی با رستم پور، مسعود شجاعی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره ویدئوی منتشر شده از او در فضای مجازی اظهار کرد:منظور من کاملا واضح و روشن بود و فکر می‌کنم کسانی که از حرف‌های من همان طور که دوست دارند برداشت می‌کنند می‌خواهند به نحوی حرف‌های من را سیاسی جلوه دهند. این مصداق حرف‌های من از فساد در ورزش و رسانه است.

او ادامه داد: همه آنهایی که کمابیش من را می‌شناسند اطلاع دارند که من همیشه اصول و چارچوب اخلاقی خودم را دارم و همیشه مسائل اجتماعی کشورم برایم مهم بوده است و حرف‌های من کاملا جنبه اجتماعی داشت. هافبک تیم ملی فوتبال ایران تاکید کرد: حرف‌های من کاملا جنبه اجتماعی دارد و بخشی از درد جامعه‌ای است که در آن زندگی می‌کنیم و به هیچ عنوان جنبه سیاسی ندارد.

احضار به كميته اخلاقي

قاضی مرتضی تورَک رئیس کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال ایران ضمن احضار مسعود شجاعی، مصاحبه و رفتار او را با آنچه شبکه معاند نظام خوانده، دور از شان دانست. تورک به خبرگزاري میزان (قوه قضاييه) گفت: «اتاق فکر این شبکه‌های سیاسی در خارج از کشور با برخی کارشناسان و مربیان تشکیل شده. آنها با هدفگذاری سیاسی که دارند سراغ کارشناسان، مربیان و بازیکنان داخلی می‌آیند تا آنها را جذب کرده و بهره‌برداری سیاسی خود را داشته باشند.»

در همين حال، اشکان دژاگه ستاره تیم ملی ایران با انتشار عکس مسعود شجاعی نوشت: برادرم، برای من یک مرد واقعی است، با قلبی پاک و درست. علی کریمی مرد سال ۲۰۰۴ فوتبال آسیا در اینستاگرام خود ضمن انتشار عکسی از مسعود شجاعی با پیراهن تیم ملی ایران نوشته است: «مسعود از سر دلسوزی، درد و دغدغه‌هاى موجود را بیان كرد. كاش كسى بود كه پاسخگو مى‌شد! مسعود جان تو هم با ما بودى»

مهدی مهدوی‌کیا نیز در حساب کاربری رسمی نوشت: «مسعود جان مانند اسمت شجاعى. اینها دردهاى جامعه ماست به خصوص ورزش. از یک جایى باید درست شود. دوستانت همه در كنارت هستند.» وحید هاشمیان از اینکه که شجاعی در مصاحبه‌اش از او یاد کرده، سپاسگزاری کرده و نوشته‌ است برایت در ورزش و زندگی، آرزوى موفقیت و سلامتى دارم.

مجتبی تقوی سرمربی سابق ذوب آهن، می نویسد: فاصله بعضی مسئولان از مردم دارد سر به فلک می‌كشد. حرف هم كه می‌زنی باید به كمیته انضباطی بروی. مسعود انسانی بزرگ است. زمان جنگ، خود و خانواده‌اش آواره شدند. چقدر سختی كشید تا به نقطه‌ای رسید كه الان می‌بینید. بزرگترین شادی‌اش خوشحالی مردم است و بزرگترین غمش اندوه و غصه مردم.»

خداداد عزیزی ستاره سابق تیم ملی ایران هم در حمایت از مسعود شجاعی نوشت: «آقايان، يادمان نرود دست زدنها و هورا كشيدنهايمان را بخاطر تكنيک ناب مسعود در بازيهاى نه چندان دور تيم ملى. آقايان كشيدن مسعود بپاى ميز محاكمه بخاطرگفتن حقايق، يعنى زدن مهر تأييد بر فساد در فوتبال، يعنى سكوت. كمى برخورد با فساد شايسته تر است.»


کد مطلب: 121519

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/121519/مسعود-شجاعی-احضار

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir