به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۹/۲۴ ساعت ۱۴:۴۷
کد مطلب : ۱۲۱۸۶۲

ویلا در جاده چالوس متری چند؟!

گروه اقتصادی: جاده 59، چهارمین جاده زیبای جهان و یا همان جاده چالوس معروف فقط یک مسیر دسترسی نیست که از دل البرز گذر کند و شهری را به شهر دیگر وصل کند.
ویلا در جاده چالوس متری چند؟!
در حاشیه‌های این مسیر فرهنگ‌های متنوعی نهفته است که در هر پیچ و خم و فراز و نشیب این جاده 160 کیلومتری هر کدام از این فرهنگ‌ها دستی به رهگذران تکان می‌دهند.و البته در کنار همه اینها که جای ذکرش نیست، چهارمین جاده زیبای جهان که تا پیش از سال 1312 وجود  نداشت و از عملیات ساخت آن گفته‌ها و ناگفته‌های زیادی وجود دارد، به نمادی از ناتوانی مدیریتی ما نیز تبدیل شده است، ضعفی که امروز این جاده را به زیباترین زباله‌دانی جهان تبدیل کرده و طولانی‌ترین و خسته‌کننده‌ترین ترافیک‌های جهان را نیز در دل خود جا داده است.اما این همه ماجرا نیست، سال 1312 جاده کرج به چالوس افتتاح شد اما سال 1340 به نقطه عطفی در تاریخ این مسیر پر پیچ و خم تبدیل شد، سالی که سد امیرکبیر یا سد کرج به بهره‌برداری رسید و طبیعتاً با افزوده شدن به جاذبه‌های این مسیر توجه بسیار زیادی را به خود  جلب کرد.

افزایش ساخت واحدهای پذیرایی و البته ویلاهای تفرجگاهی از نمودهای این جلب توجه بود، در سال‌های اخیر این ساخت و سازها تا حد چشمگیری افزایش پیدا کرد و به حدی رسید که شورای عالی امنیت ملی نیز به موضوع ورود کرد.

حال اگرچه به گواه بنگاه‌های املاکی که در این مسیر فعالیت می‌کنند بازار تا حدی در رکود به سر می‌برد اما در هر حال دانستن قیمت ویلاهای ساخته شده می‌تواند برای هر خواننده‌ای جالب باشد. از همین‌رو با بنگاه‌داران چهار منطقه در این مسیر گفت‌وگو کردیم که می‌تواند برآوردی از کلیت این مسیر باشد.

بازار املاک جاده چالوس راکد است

«حسینی» از بنگاه‌داران شهر آسارا است که در گفت‌وگو با ایسنا خاطرنشان کرد: بازار املاک در این منطقه از رونق افتاده است و عملاً خرید و فروشی صورت نمی‌گیرد.

وی افزود: اگرچه مبادله‌ای صورت نمی‌گیرد اما ویلاهای موجود قیمت‌های مختلفی دارد و این تفاوت قیمت به محل ساخت بستگی دارد.

حسینی گفت: یکی از تأثیرگذارترین شاخص در تفاوت قیمت ویلاهای موجود در این مسیر واقع شدن در بالای سد و یا پائین سد است به طوری که ویلاهای پائین سد نسبت به ویلاهای بالای سد گران‌تر است.

این بنگاه‌دار در پاسخ به این‌که قیمت بالاترین و پائین‌ترین ویلاهایی که برای فروش به وی سپرده شده‌اند چقدر است؟ گفت: هم‌اکنون چند ویلا در اختیار دارم که گران‌ترین آن یک میلیون تومان در هر مترمربع قیمت‌گذاری شده و کمترین آن نیز 600 هزار تومان برای هر مترمربع ارزش دارد.

وی اضافه کرد: در منطقه آسارا می‌توان ویلاهایی با قیمت 500 تا 600 میلیون تومان پیدا کرد.

حسینی در پایان گفت: البته بیشتر در روستاهای جاده چالوس ویلاسازی شده است و معمولاً ویلاهای ساخته شده در نزدیکی جاده خیلی کم است و خیلی کم به فروش گذاشته می‌شود.

قیمت‌ها در کندر بین 600 هزار تا یک میلیون تومان متغیر است

پهلوانی یکی دیگر از بنگاه‌داران این مسیر است که در روستای کندر فعالیت می‌کند.

وی در خصوص کسب و کار و معاملات املاک در این مسیر گفت: هم‌اکنون در روستای کندر ویلاهای ساخته شده، باغ و زمین‌های خالی را برای معامله در اختیار دارد.

پهلوانی افزود: قیمت ویلاهایی که در این منطقه به فروش گذاشته می‌شود متفاوت است بین 600 هزار تومان تا یک میلیون تومان در هر متر مربع متفاوت است.

وی ادامه داد: این تفاوت قیمت به سال ساخت، نزدیکی ویلا به بافت روستا و قرار گرفتن در نزدیکی رودخانه روستا بستگی دارد اما در هر حال قیمت‌ها بین 600 هزار تا یک میلیون تومان در نوسان است.

این بنگاه‌دار گفت: البته در حال حاضر بازار املاک به خصوص ویلا راکد است.

وی درباره خرید و فروش باغ در این منطقه نیز تصریح کرد: قیمت باغ بین 100 هزار تومان تا 400 هزار تومان در هر مترمربع متغیر است. عوامل مختلفی در این تفاوت قیمت نقش دارد، نزدیکی به بافت روستا، برخورداری از آب و برق و داشتن حصار و دیوار از مهم‌ترین این عوامل است.

پهلوانی افزود: قیمت زمین نیز با توجه به رعایت حریم رودخانه، داشتن آب و نزدیکی یا دوری از بافت روستا بین 40 هزار تومان تا 250 هزار تومان متغیر است.

از ویلای هشت میلیاردی تا زمین 700 هزار تومانی در پورکان

یکی دیگر از بنگاه‌داران که در روستای پورکان فعالیت می‌کند در خصوص قیمت املاک در این منطقه گفت: قیمت‌گذاری ویلا یا زمین در این منطقه مانند شهرهایی مثل تهران و کرج که در هر منطقه خاص یک قیمت مشخص وجود دارد نیست.

وی افزود: قیمت ویلا یا زمین در این منطقه براساس شاخص‌هایی چون پیچ و خم جاده، نزدیکی یا دوری از رودخانه، متراژ ساختمان و سال ساخت آن متفاوت است.

این بنگاه‌دار با بیان این‌که زمین‌های کنار رودخانه مجوز ساخت ندارد، گفت: اما با این وجود هم‌اکنون تا 700 هزار تومان قیمت‌گذاری می‌شود.

وی در خصوص ویلاهای قابل خرید و فروش در پورکان نیز گفت: عموماً ویلاهای این منطقه هر مترمربع یک میلیون تومان برآورد می‌شود، در حال حاضر یک ویلا در اختیار دارم که در حاشیه رودخانه است و هشت میلیارد تومان قیمت دارد، ویلای 200 میلیون تومانی نیز ارزان‌ترین ویلایی است که برای فروش گذاشته شده است.

قیمت املاک شهرستانک در 10 سال گذشته 100 برابر شده است

یکی از بنگاه‌داران روستای شهرستانک به افزایش چشمگیر قیمت املاک پس از طرح آزادراه تهران - شمال و عبور آن از نزدیکی این روستا اشاره کرد و گفت: قیمت زمین و ملک پس از طرح این موضوع در 10 سال گذشته 100 برابر شده است.

وی افزود: زمین که 10 سال پیش پنج هزارتومان در هر مترمربع ارزش داشت امروز 500 هزار تومان ارزش‌گذاری می‌شود.

این بنگاه‌دار به سوءاستفاده برخی افراد مطلع از این وضعیت پیش از طرح موضوع اشاره کرد و گفت: در سال 80 برخی افراد زمین‌های اهالی را هر متر مربع 20 هزار تومان خریدند و همان زمین‎ها امروز ارزش زیادی پیدا کرده است این وضعیت ادامه داشت تا این‌که اهالی نیز از ارزشمند شدن زمین‌ها اطلاع پیدا کردند.

وی در خصوص قیمت ویلا در شهرستانک نیز گفت: در روستای شهرستانک قیمت ویلا از هیچ قاعده خاصی پیروی نمی‌کند و براساس نظر فروشنده تعیین می‌شود، چون معمولاً افرادی که در این منطقه ویلاسازی کرده‌اند قصدشان فروش نبوده است.

وی ادامه داد: مثلا ویلایی که طبق قاعده 500 میلیون تومان قیمت دارد توسط فروشنده یک میلیارد تومان ارزش‌گذاری می‌شود و اگر مشتری حاضر شود برای آن این مبلغ را بپردازد به فروش می‌رود و اگر کسی حاضر به پرداخت این قیمت نشود برای فروشنده هم مهم نیست.

این بنگاه‌دار در خصوص زمین‌های شهرستانک نیز گفت: دیگر زمینی در بافت روستا برای خرید و فروش وجود ندارد و اکثر زمین‌های قابل فروش خارج از بافت است که البته مجوز ساخت و ساز به آن تعلق نمی‌گیرد.

وی افزود: اما با این وجود همین زمین‌ها نیز بین 300 هزار تومان تا 600 هزار تومان قیمت‌گذاری شده است که این هم از عرف خاصی پیروی نمی‌کند.

وی خاطرنشان کرد: بر خلاف سایر مناطق که بازار املاک راکد است اما در شهرستانک متقاضی برای املاک زیاد بوده و مشتری زیادی به این منطقه سر می‌زند اما افراد کمی ملک مورد نظر خود را پیدا می‌کنند.

مرجع : ایسنا