به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۰:۱۲
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۱۱/۰۴ ساعت ۰۹:۱۹
کد مطلب : ۱۲۴۰۹۱

رویارویی تجاری کره جنوبی و چین

گروه اقتصادي: با اعمال تعرفه های تجاری بر روی برخی از کالاهای صادراتی چین به کره جنوبی توسط سئول، مناقشه تجاری دو کشور که از استقرار سامانه موشکی آمریکا موسوم به «تاد» نشات می گیرد، ‌شدت گرفت.
رویارویی تجاری کره جنوبی و چین
به گزارش ایرنا، چین به شدت مخالف استقرار این سامانه در خاک کره جنوبی است اما سئول تاکید می ورزد که این اقدامی برای مهار برنامه موشکی و تسلیحاتی هسته ای کره شمالی است.
همین مخالفت ها موجب شد تا چین پیشتر تدابیری بر ضد فعالیت تجار کره جنوبی در نظر بگیرد و حالا کره جنوبی نیز برای نخستین بار مقابله به مثل کرده است.
کمیسیون تجارت کره جنوبی روز دوشنبه با اعلام این خبر خاطرنشان کرد که برنامه اعمال تعرفه ضد دامپینگ بر روی ورقه های آلومینیومی مربوط به صنعت چاپ و نشر که از چین وارد این کشور می شود، در دستور کار قرار گرفته است.
این کمیسیون همچنین از وزارت دارایی کره جنوبی خواسته است که بین پنج تا ۱۰ درصد تعرفه های مضاعف بر روی این کالاهای وارداتی در نظر بگیرد.
«وو تائه هی» معاون وزیر تجارت کره جنوبی سی ام دی ماه سالجاری در سخنانی تحرکات اخیر چین در قبال کره جنوبی را خصمانه توصیف کرد و گفت که ما در برابر پکن مواضع جدی اتخاذ کرده و از حقوق تجاری کشور حراست خواهیم نمود.
آمارها نشان می دهد که ۷۰ درصد از این ورقه های آلومینیومی در بازار کره جنوبی از چین تامین می شود و ارزش آن به ۱۱۱ میلیون دلار در سال می رسد.
یونهاپ، خبرگزاری کره جنوبی نیز در گزارشی به نقل از کمیسیون تجارت این کشور آورده است: بررسی های کامل صورت گرفته تایید می کند که این کالاها باعث خسارت به بازرگانان و شرکت های کره ای شده است.
این گزارش می افزاید که برنامه اعمال تعرفه به وزارت دارایی تسلیم می شود و این وزارتخانه باید تصمیم نهایی در این باره را اتخاذ کند.
به دنبال اعلام آرایش سامانه تاد در کره جنوبی در ماه جولای سال گذشته روابط چین و کره جنوبی تیره شد و از آن زمان چین واردات برخی از کالاها از کره و نمایش بخشی از برنامه های فرهنگی این کشور را در تلویزیون خود ممنوع کرد.
همچنین لغو یارانه بر روی خودروهایی که با برخی از تجهیزات کره ای در داخل چین تولید می شد، از دیگر محدودیت های در نظر گرفته شده توسط پکن اعلام شده است.
چین بزرگترین شریک تجاری کره جنوبی محسوب می شود و بر اساس توافق تجارت آزاد، نزدیک به ۹۰ درصد از تعرفه های تجاری میان دو کشور از سال ۲۰۱۵ میلادی لغو شده است.
«تاد» سامانه موشکی ضد بالستیک است که توسط شرکت تسلیحاتی «لاکهید مارتین» آمریکا ساخته شده می شود.
پکن بارها تاکید کرده است که این سامانه بردی فراتر از مرزهای کره جنوبی دارد و به آمریکا و کره امکان می دهد موشک های چین را ردیابی کرده و اطلاعاتی را از موشک های چین و روسیه جمع آوری و به سامانه دفاعی آمریکا در ژاپن مرتبط شود.
روسیه نیز یکی از مخالفان سرسخت این سامانه است و مسکو و پکن به تازگی توافقی را به امضا رساندند که مقرر شد دو طرف همکاریهای خود را در راستای مقابله با این سامانه موشکی افزایش دهند.